Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Maximální rychlost na silnicích se místy zvýší na 110 km/h, na některých zase sníží
15.11.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Již známá, až nyní schválená novela mění značení části dnešních silnic. Na některých povolí až 110 km/h.
Síť rychlostních silnic a dálnic čekají od roku 2016 změny, a to zejména ve značení těchto úseků. Kilometrů dálnic přibude, ale jen papírově. Značná část současných rychlostních silnic, které splňují určité parametry, bude přeznačena na dálnice. Vláda schválila novelu zákona, která byla vypracována v první půli letošního roku. Nyní ji čeká zbytek byrokratického kolečka.
Komunikace v současnosti označené písmenem R, tedy rychlostní silnice, dostanou nový limit 110 km/h, tedy o 20 km/h méně, než je současný stav. Hlavní důvod pro tento krok je, že nálepku rychlostní silnice nově dostanou také čtyřpruhové silnice první třídy se směrovým oddělením, tedy se svodidly uprostřed. A také proto se některé úseky „eRkových” komunikací budou nově označovat jako tzv. dálnice druhé třídy. Takovými vy se měly stát R6 do Rakovníka, R10 do Turnova, R35 okolo Olomouce, R52 jižně od Brna a R55 z Kroměříže do Otrokovic, soudě podle mapy, kterou najdete pod článkem. Dálnic by tak mělo přibýt okolo třech stovek kilometrů a dovolená rychlost zde zůstane na 130 km/h. Pro nás jako řidiče tedy tato část novely de facto nic nemění.
Existují však úseky současných rychlostních silnic, které do kategorie dálnic druhé třídy patřit nebudou, zůstanou rychlostními silnicemi. Sem spadá například R63 u Teplic, R46 mezi Olomoucí a Vyškovem, R48 mezi Frýdkem-Místkem a Českým Těšínem, R43 na severu Brna, část R35 mezi Turnovem a Libercem, R7 na severozápad od Prahy a R4 na jih od hlavního města. Zde tedy dojde ke snížení nejvyšší povolené rychlosti na 110 km/h.
Nové rychlostní silnice, tedy ty vytvořené ze současných čtyřpruhových, směrově oddělených silnic I. třídy, budou zahrnovat například některé úseky I/11 mezi Ostravou a Havířovem, I/37 mezi Hradcem Králové a Pardubicemi, I/14 a zbytek I/35 u Liberce, I/7 a I/13 v oblasti mezi Ústím nad Labem a Karlovými Vary a I/44 u Postřelmova. Na všech těchto úsecích se rychlostní limit zvedne z 90 km/h na 110.
Změny jsou to do značné míry papírové, neboť po těchto silnicích, které v mnohem odpovídají spíše dálnicím, se limit 90 km/h příliš nedodržuje. Je tu ale jeden potenciálně pozitivní efekt - podle vlády má jít o možnost rychlostní silnice stavět rychleji a levněji, protože se 110km/h limitem budou moci více kopírovat terén, tj. mít prudší stoupání a ostřejší zatáčky. Také nebudou potřebovat tak široké odstavné pruhy a středové dělící pásy. V ideálním stavu se tedy v budoucnosti můžeme dočkat rychlejší výstavby takovýchto silnic.
Novela zákona obsahuje také další změny, týkající se silnic druhé a třetí třídy. Zde bude možno za určitých podmínek zakázat vjezd nákladním automobilům nad 12 tun a také se přesune správa těchto silnic na obce s rozšířenou působností, protože běžné obce, které se o ně starají nyní, údajně často nemají sílu na hlídání černých skládek apod. A také mají obce mít možnost po půl roce prodávat auta z odstavných parkovišť, pokud se k nim majitel nehlásí, ale budou mít povinnost odtažená auta vrátit na původní místo, pokud pominul zákaz stání či zastavení, například z důvodu čištění komunikace.
Jako obvykle úpravy zákona občanům přinesou jak přínosy, tak i problémy; v tomto případě alespoň teoreticky vidíme více benefitů, až budoucí praxe ale ukáže, zda nejsou naše očekávaní až příliš optimistická. Stran rychlosti se fakticky změní minimum a pokud ano, budou mít jistě různí lidé různé názory, podle toho, kde žijí a kudy jezdí.
Starší mapa ukazuje, jak by mělo přibýt dálnic a rychlostních silnic
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
včera - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
26.12.2024 - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Největší současný propadák Škody končí rok ve smutné křeči, bude rád za 10 tisíc prodaných aut v celé EU
včera - K mání je symbol mrtvé éry, poslední výkonná luxusní limuzína s motorem V8 a manuálem. Vznikla jen v 96 kusech
včera - Nadějný výrobce elektroaut je na hraně krachu. Zastavil veškeré aktivity, zaměstnance poslal na „povinné neplacené volno“
včera - Absurdita dění kolem Tesly nezná mezí, ve Švédsku jí odmítají připojit k síti už 100 nově postavených Superchargerů
včera - Jedno z nejlevnějších rodinných aut mezi ojetinami je dnes skoro zapomenutý držák, za málo nabízí opravdu hodně
včera
Živá témata na fóru
- Cena výměny EGR ventilu 12.27. 15:39 - Pietro78
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.27. 15:03 - řidičBOB
- BMW Divize 12.27. 12:08 - pavproch
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB