Lidem dochází peníze tak moc, že nová auta nejen nekupují, už ani pořádně neservisují ta, která mají

A pokud se něco soukromým kupcům přece jen prodává ve velkém, jsou to ty nejlevnější vozy na trhu, které chytají druhou mízu i po mnoha letech na trhu. Tak aspoň hovoří data z USA, u nás je buď všechna taková nemáme, nebo jsou rozostřena firemními prodeji.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Lidem dochází peníze tak moc, že nová auta nejen nekupují, už ani pořádně neservisují ta, která mají

před 2 hodinami | Petr Prokopec

Lidem dochází peníze tak moc, že nová auta nejen nekupují, už ani pořádně neservisují ta, která mají

/

Foto: Škoda Auto

A pokud se něco soukromým kupcům přece jen prodává ve velkém, jsou to ty nejlevnější vozy na trhu, které chytají druhou mízu i po mnoha letech na trhu. Tak aspoň hovoří data z USA, u nás je buď všechna taková nemáme, nebo jsou rozostřena firemními prodeji.

Asi vám neřekneme nic převratného, když konstatujeme, že se rozpočty řady lidí staly v posledních letech napjatými víc než tětiva luku. Každý je na tom pochopitelně jinak, roky rostoucích cen neodrážejících se v růstu mezd ale způsobily obecný pokles životní úrovně, který na lidi s nižšími příjmy dopadl velmi tvrdě. Jsou věci, které platit musíte, ale na co vám pak zbude?

Stačí si jen uvědomit, že pokud si nyní třeba v Praze vezmete hypotéku na 8 milionů korun, za což koupíte byt 3+1 někde v paneláku, musíte při 30leté smlouvě splácet měsíčně přes 30 tisíc korun. Už to je pro skromnější rozpočet rána a je to jenom hypotéka. Vedle ní je třeba uhradit tisíc a jednu věc nejen v souvislosti se samotným bydlením. V důsledku toho někteří lidé logicky začínají šetřit na všem, na čem se šetřit dá. A koupě nového vozu přijde na přetřes mezi prvními.

Není tomu tak jen u nás, ukazuje to také pohledy na americké prodeje levných aut, na které se podívali kolegové z Motor1. Třeba registrace Mitsubishi Mirage (nám známého jako Space Star) a Nissanu Versa, tedy vozů, které v USA pořídíte za méně než 17 tisíc dolarů (cca 413 tisíc korun), loni meziročně razantně stouply. Registrace prvního poskočily o 125,2 procenta na 29 776 vozů, v případě druhého pak šlo o 71,7procentní vzestup a 42 589 prodaných aut. Mirage se tak stal druhým nejžádanějším modelem automobilky se třemi diamanty ve znaku, a to je na odchodu ze scény.

Mitsubishi už ostatně oznámilo, že s tímto vozem letos skončí, a tak Nissan může očekávat příval nových zájemců. Stejně tak ovšem klientela s napjatými rozpočty zamíří za dalšími značkami nabízejícími levné vozy, jak se ostatně rovněž prokázalo loni. Třeba Volkswagen Jetta má na kontě 71 829 registrací a 51,5procentní posun, Kia K4 pak 139 778 prodaných aut (+12,8 %). Nissan pak zabodoval i s o trochu větším ale stále levným sedanem Sentra (152 659 aut, +39,8 procenta).

Nové vozy opentlené nízkými cenami tedy opravdu táhnou, přesto všechno je ale třeba počítat s tím, že řada lidí se i tak přesune na trh s ojetinami, popř. nikam, tedy nechají si svá stará auta. V souvislosti s tím jsme očekávali, že tento faktor přihraje více zakázek zejména neznačkovým servisům, ale to se neděje. Wall Street Journal totiž zjistil, že Američané naopak utrácí za údržbu méně a méně - prostě už šetří i na onom servisu.

Philip Daniele, šéf sítě servisů AutoZone, ale říká, že tomu v ekonomicky náročných časech bylo vždy. Dle něj se proto klientela vrátí, jakmile bude mít kapsy opět trochu plnější. Kdy se to ale stane, je otázkou.

Za český trh srovnatelná data k dispozici nemáme, alespoň zatím, v případě prodejů nových aut jsou zastřená firemními prodeji. Ne snad, že by firmy žily ve vzduchoprázdnu, ale jejich nákupy mají často trochu jinou logiku. U nás je posun směrem k levnějším autům patrný hlavně ze soukromých prodejů, kde je vidět postupně stále větší úspěch levných značek jako Dacia, MG, Suzuki, Ssangyong a dalších.

Je to vlastně fascinující, pod radarem proplouvající pohled na věc. Například MG a Suzuki (každá značka zvlášť) už prodávají víc aut soukromým kupcům než Volkswagen. A taková Dacia je na tom v tomto ohledu tak dobře, že oslovuje už víc jak polovinu soukromých kupců, které uchvátí jinak naprosto dominantní Škoda. I ta už nějaký čas patří mezi dražší výrobce.


Lidem dochází peníze tak moc, že nová auta nejen nekupují, už ani pořádně neservisují ta, která mají - 1 - Mitsubishi Space Star 2020 ilustracni foto 01Lidem dochází peníze tak moc, že nová auta nejen nekupují, už ani pořádně neservisují ta, která mají - 2 - Mitsubishi Space Star 2020 ilustracni foto 02Lidem dochází peníze tak moc, že nová auta nejen nekupují, už ani pořádně neservisují ta, která mají - 3 - Mitsubishi Space Star 2020 ilustracni foto 03
Mitsubishi Mirage alias Space Star loni zabodoval také v Česku, hlavně na jeho amerických prodejích je ale vidět, že lidem dochází peníze všude. A znát je to také na bilancích servisů, kupodivu též negativně. Foto: Mitsubishi

Zdroje: Motor1, Wall Street Journal

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.