Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Kolik nebezpečných airbagů Takata je ČR? Automobilky již přiznávají barvu
26.5.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Oficiální informace zatím hovoří o svolávacích akcích Hondy, Nissanu a Toyoty. Dopis ale obdrželi i čtenáři Autoforum.cz, kteří vlastní BMW.
Na sklonku minulého týdne jsme mohli poinformovat o největší svolávací akci v celé historii automobilového průmyslu. Kvůli vadným airbagům firmy Takata totiž celosvětově musí do servisů na 53 milionů aut. Dané číslo navíc stále nemusí být konečné, neboť momentálně asi nikdo neví, do kolika vozidel byly vadné komponenty namontovány. Automobilky totiž nespoléhají jen na japonskou firmu, která je ve svém oboru největší, ale také na další subdodavatele.
Jsou tedy třeba rozsáhlé interní analýzy zjišťující, které vozy právě airbagy Takaty dostaly. A ty prý ještě nějaký ten pátek zaberou. Ještě více času bude potřeba na samotnou výměnu, s ohledem na dané množství ohrožených automobilů totiž firma Takata nestíhá vyrábět, i když jejích 56 továren ve dvaceti zemích světa jede aktuálně naplno.
Mezi ně patří i zařízení v české Dolní Kalné poblíž Trutnova, kde jsou airbagy rovněž vyráběny. A jelikož společnost v tuzemských luzích a hájích funguje již od roku 1992, je jisté, že se vadné airbagy týkají i evropských modelů aut českých zákazníků. S ohledem na výše zmíněné zatím stále nemáme přesné informace o tom, o kolik vozů vozů a jakých značek půjde, další detaily už ale na povrch vyplouvají.
Zatím s jistotou víme, že do servisů musí tisíce automobilů s logem Hondy, Nissanu a Toyoty. Nejvíce ohrožena je poslední zmíněná značka, která svolává na šest tisíc modelů Avensis, Camry, Corolla, RAV4, Verso a Yaris vyrobených v letech 2003 až 2007. V případě Nissanu musí do servisů prozatím 2 074 vozů, přičemž mluvčí japonské značky konkrétní modely nespecifikoval. U Hondy již byli sdílnější, víme tedy, že svolány byly Accord, Civic, CR-V a Jazz z let 2002 až 2009.
Ne všichni ale o svolávacích otevřeně hovoří, i když nepochybně „něco vědí”. Byli jsme informováni hned několika našimi čtenáři, kteří již byli osloveni automobilkou BMW právě v souvislosti s výměnou vadného airbagu. Přesnější informace o množství svolávaných aut přímo od této značky ale zatím nemáme.
Je každopádně zřejmé, že ani u nás nepůjde o tak okrajovou záležitost, jak se někteří výrobci zkraje pokoušeli tvářit. Ač nechceme být alarmističtí, je docela dobře možné, že jde o relativně velký problém, s ohledem na jeho rozsah a omezenou řešitelnost (všechny airbagy prostě hned vyměnit nelze...) ale automobilky raději volí cestu přímé komunikace s klienty a ven pouštějí pouze omezené množství informací. Je-li tomu tak, nejde o úplně šťastný postup - zasažené vozy jsou relativně staré a často nebudou mít původního majitele. Zveřejnění naprosto přesných informací o tom, kterých vozů se problém může týkat, by bylo vhodnější - každý aktuální a pro automobilku mnohdy „nekontaktovatelný” majitel by si pak mohl u výrobce ověřit, jestli zrovna jeho vůz je tím „postiženým”.
Ať už se dále bude situace vyvíjet jakkoli, můžeme v tuto chvíli konstatovat, že ve všech případech bude výměna airbagů pro zákazníky bezplatná, „prohnou” se jiní. Momentálně se totiž hovoří o zhruba 5 miliardách dolarů (cca 123 miliardách korun), na které oprava zasažených vozů přijde.






Airbagy Takata jsou od roku 1992 vyráběny také v ČR. Není proto divu, že do servisů musí i čeští majitelé vozů značek BMW, Honda, Nissan a Toyota
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejnovější články
Řešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před 2 hodinamiPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
před 4 hodinamiLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
před 5 hodinamiRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
před 7 hodinamiVW se dál snaží odrazit ode dna a získat zpět ztracené zákazníky, začal prodávat inovovaný hybridní Passat jen za 650 tisíc
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 04.21. 15:51 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 12:19 - jerry
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB