Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Kdy vyměnit staré pneumatiky za nové? Výrobce dává zvláštní radu, jak lze ušetřit
18.3.2019 | Petr Prokopec
Blíží se doba výměn zimních pneu za letní a možná se vám honí hlavou otázka, jestli ještě sáhnout po těch loňských, nebo koupit nové. Zákon dává jasné mantinely, výměna se ale obvykle doporučuje dříve. Michelin to vidí jinak.
Pokud jste znalí legislativy - a minimálně u aktivních řidičů by tomu tak mělo být - pak jistě víte, že zákon v případě letních pneumatik stanoví minimální hloubku dezénu 1,6 milimetru a u zimních 4 mm. Jenže kde kdo vám poradí, že není vhodné vyčkávat na dosažení tohoto limitu a pneu je lepší vyměnit za nové či alespoň méně opotřebené dříve.
V případě letních pneu, na které brzy přezuje snad naprostá většina řidičů, obvykle rady směřují k dvojnásobné hloubce, tedy asi třem milimetrům. A má to svůj smysl - v případě intenzivnějšího deště či na silnicích, kde se voda drží v „kolejích” či nerovnostech, prakticky jakýkoli rozdíl v hloubce dezénu ihned poznáte.
Firma Michelin, největší pneumatikářský gigant světa, ovšem radí něco, co výše zmiňované staví na hlavu. Dle firmy vám totiž předčasná výměna pneumatiky nic dobrého nepřinese, naopak musíte počítat s ztrátami. A v prvé řadě jsou to logicky ztráty finanční, neboť čím dříve pneumatiky měníte, tím kratší dobu vám vydrží a tím vice do nich tedy musíte investovat.
Michelin v tomto ohledu dokonce pověřil společnost Ernst & Young, aby spočítala, kolik peněz evropští motoristé promrhají, pokud vymění pneumatiky s třímilimetrovým vzorkem místo 1,6milimetrového. Výsledkem nejsou drobné - každoročně je prý na Starém kontinentu je tímto způsobem zbytečně spotřebováno 128 milionů pneumatik, jejichž souhrnná cena činí 6,9 mld. Eur (cca 177 miliard Kč).
Nejde ale jen o finanční náklady. Michelin dále uvádí, že s postupným opotřebením se pneumatiky stávají úspornějšími, neboť nižší vzorek se rovná nižšímu valivému odporu. Pokud byste tedy oněch 128 milionů pneumatik využili na maximální možnou úroveň, pak každým rokem ušetříte v rámci emisí devět milion tun CO2, tedy opravdu nemalé množství pohonných hmot.
Tím ale pozitiva nekončí. S postupným opotřebením se totiž zlepšuje účinnost pneumatik na suchém povrchu. Zkracuje se brzdná vzdálenost, nižší vzorek navíc lépe drží v zatáčkách. O úspoře paliva jsme již hovořili, dále lze zmínit ještě nižší hluk. Dojíždět pneumatiky se tedy podle Michelinu vyplácí.
„Naznačovat, že pneumatiky potřebují příliš brzkou výměnu, je stejné, jako někoho nutit ke stárnutí. Zákazník přece nikdy nevyhodí své boty jen proto, že potřebují vyčistit, nebo zubní pastu, protože je plná jen z poloviny. Tak proč by tak měl činit s pneumatikami, pokud je přesvědčen, že to neohrozí bezpečnost?“ ptá se v této souvislosti mluvčí Michelinu.
Slova Michelinu nelze rozporovat, jenže dokonale platí jen při jízdě na suchu. Jakmile přijde mokro - a nemyslíme nyní jen vlhkou silnici, ale opravdu mokrou, kde se pneumatiky musí „zařezávat” do hlubší vody - nižší vzorek jednoznačně poznáte. Jistě, můžete mu přizpůsobit jízdu, i ten 1,6milimetrový leccos odvede, jenže jeho schopnost to dělat je o poznání horší než v případě dvojnásobného či ještě většího.
I proto je rada Michelinu pozoruhodná. Ne snad, že by nebyla pravdivá, horší fungování pneumatik s více opotřebeným dezénem na mokru ale zmiňuje jen okrajově. Předáváme vám ji tedy s tím, že musíte sami zvážit podle svých potřeb a podmínek, ve kterých se pohybujete, kdy nejlépe pneumatiky měnit.
V Kalifornii je jistě jen pramálo důvodů se o hloubku vzorku více starat, Česká republika ale není Kalifornie a pokud chcete mít jistotu co nejlepšího fungování pneumatik na mokru, dřívější výměna nebude od věci. Pokud jste naopak schopni obětovat trochu rychlosti na mokru výměnou za delší životnost a někdy i lepší fungování pneumatik na suchu, pak jistě není problém dojíždět pneu až „do konce”. Ani ten ani onen přístup ale není mincí s jednou stranou...


Takto vypadá pneumatika sjetá na přibližně 3milimetrový vzorek a leckdo vám poradí myslet už v tuto chvíli na výměnu
Michelin říká, že dojet pneu až na ukazatele maximálního opotřebení je nejen v pořádku, ale dokonce lepší...
...než znovu sáhnete po nových pneumatikách
Bleskovky
Čtyři otylá moderní výkonná SUV ve vzájemném klání ve sprintu ukázala nesmyslnost hybridizace i křehkost přemotorovaných obrů
včeraUž ani Němci nemohou vystát tragickou kvalitu nových Audi, vržou a křupou stále víc
6.4.2025Muž vyhrál v loterii Porsche 911 GT3 RS i s milionem na provoz, záhy ho totálně zničil při nehodě. A na krku má policii
5.4.2025
Nejčtenější články
Cena pouhých koberečků do Putinovy limuzíny bere dech, aspoň v něčem se skutečně vyrovná Rolls-Roycu a Bentley
9.3.2025Za cenu ostudné nové A6 skoro v základu můžete mít našlapané 600koňové Audi RS6 končící generace
10.3.2025„Drahá SUV jsou nesmysl!” říkají Britové poté, co levnou Dacii Duster postavili proti násobně dražší Toyotě Land Cruiser
10.3.2025Šéf VW už si nevidí ani na špičku nosu, jeho slova při prezentaci posledního konceptu nemají s realitou společného ani ň
10.3.2025Trh s ojetými auty v Albánii připomíná Krajní meze. Vytvoří vám iluzi čehokoli, co je schopna pojmout vaše fantazie
10.3.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 04.07. 22:05 - Lachende Bestien
- Fiat a vše kolem nich 04.07. 08:44 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.07. 08:41 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.06. 12:59 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 04.06. 12:09 - Stepan
- Onboard videa 04.06. 12:02 - brnenska.odchytova
- S větrem ve vlasech.... 04.05. 13:11 - jerry
- BMW Divize 04.04. 15:41 - pavproch