Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Kde Praha rýžuje na pokutách? Tohle jsou nejvýnosnější místa měření rychlosti
4.12.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Úsekové měření bystrý řidič odhalí, i tak v Praze 99% překročení rychlosti zachytí právě ona, často zbytečná.
Zejména obyvatelům Prahy je dobře známo, že je jejich město zamořeno stacionárními radary a úsekovým měřením rychlosti v místech, kde bezpečnosti provozu příliš nepřispívá. Spoustě lidí také dojde, že právě na takovýchto místech se vybere nejvíce pokut. Nová interaktivní mapa vytvořená pro Český rozhlas přiložená na konec článku tuto domněnku potvrzuje a vše dále zmíněné vám přehledně popíše obrazem. Překvapivé ale je, jak obrovské rozdíly mezi „výsledky” jednotlivých míst měření panují.
Praha za dobu od června 2013 do května 2014, ke které se vztahuje i tato mapa, zaznamenala 241 225 případů překročení dovolené rychlosti a čtyři pětiny z toho jsou drobná překročení do 20 km/h. O více než 40 km/h rychleji jelo za tu dobu v Praze jen méně než jedno procento pokutovaných. V absolutním čísle, okolo dvou tisíc, to není málo, ale rozhodně takové chování není běžná věc.
Naprostou většinu, 99 % překročení rychlosti, zachytila úseková měření. Ta poznáte docela snadno, protože na silnici je tenký bílý příčný pruh a na sloupu či v tunelu na stěně kamera, stačí tedy sledovat silnici. Nejvíce takto zaznamenaných pokut, konkrétně 48 806, zachytily radary na ulici Lipské, tedy před začátkem R7 u ruzyňského letiště. To je v průměru 133,7 přestupku denně. Jižní spojka a ulice Dobříšská, Střešovická, V Holešovičkách a Strakonická nejsou tak daleko, i když k „prvenství” jim chybí docela hodně. Radary tam zaznamenaly 29 334, resp. 21 709, 20 816, 18 058 a 17 360 překročení dovolené rychlosti.
Je samozřejmě pravdou, že tyto úseky jsou místy s velmi silnou dopravou, protože to jsou páteřní komunikace, průtahy a obchvaty, takže bude množství pokut větší. Jenže na drtivé většině těchto míst stále stojí dopravní značky „Měření rychlosti” - ty, jejichž použití zákon před pár lety nařídil, pokud rychlost měří obce, a pak zase zrušil. Dalo by se tedy očekávat, že sledují-li řidiči dopravní značky, budou o měření vědět a pojedou dovolenou rychlostí, ale očividně tomu tak není.
Pojďme si dotčené úseky trochu přiblížit. Ona Lipská ulice je čtyřproudá silnice v podstatě mimo zastavěnou oblast, ale vedou přes ni přechody pro chodce, z nepochopitelných důvodů nevedené nadchody či podchody při provozu, který tam je. A samozřejmě nechybí omezení na 50 a 70 km/h, vynucované radary.
Jižní spojka je ve většině délky šestiproudá a přehledná silnice, která má místy docela mizerný povrch, ale po většinu času se tam fyzicky dá bezpečně jet okolo 100 km/h. Omezení je nastaveno na 80 km/h. Nutno dodat, že podle zákona může obec zvýšit limit na území označeném dopravními značkami začátek/konec obce nanejvýš o 30 km/h a Jižní spojka sem spadá, takže důvod pro konkrétně 80 km/h bude i zde. Nikdo ale město nenutí takovou rychlost vymáhat. Třeba Rudná v Ostravě je na tom v určitých úsecích fyzicky podobně, jen tam je o trochu menší provoz a nejsou tam úsekové radary. Zatím.
Dobříšská ulice je ten kousek přehledné šestiproudé silnice s velmi kvalitním povrchem mezi Zlíchovským tunelem a Mrázovkou, kde až ohromující množství řidičů úplně ignoruje pravé jízdní pruhy a kde je rychlost omezena na 70 km/h. Střešovická je také rovná a přehledná, ale instalace pruhu pro cyklisty u pravého okraje a rozšíření tramvajových ostrůvků znamenalo vytvoření jediného jízdního pruhu pro auta ze dvou, třebaže je přerušovaná dělící čára ještě vidět. Smí se tam jet 50 a místy 40 km/h.
Ulice V Holešovičkách, výpadovka na dálnicí D8 k Ústí nad Labem, patří k nejvíce otravným případům omezení rychlosti - dva až tři pruhy kvalitního asfaltu každým směrem jsou škrceny limitem 50 km/h, vynucovaným úsekovým měřením. Podobně je na tom Strakonická, kde se smí jet jen 50 km/h, údajně kvůli hluku.
Kde však tolik pokut nevidíme, je ulice Spořilovská a 5. května, která má šest pruhů a je součástí magistrály, navazující na dálnici D1. V těchto místech je také padesátka kvůli omezení hluku a z jakéhokoliv jiného aspektu je tu 50 km/h nesmyslně málo - silnice mají na obou stranách svodidla a zejména v případě 5. května jsou velmi přehledné.
Všechna místa, kde se v Praze vybere nejvíce pokut, člověk znalý poměrů v českých městech a práce městských policejních sborů na téma vynucování dovolené rychlosti velmi snadno odhalí - jsou přehledná a ve většině případů je na nich jízda rychlostí vyšší než dovolenou, samozřejmě dle aktuálního provozu, stavu silnice a schopností řidiče a jeho vozu, bezpečná.
Je sice pravdou, že limity mohou být stanovovány metodou nejslabšího článku řetězu, tedy méně metaforicky, co zvládne nejméně zdatný řidič. Dovolíme si však odhadnout, že zrovna na těchto konkrétních místech se i ti méně zdatní řidiči zvládnou pohybovat vyšší rychlostí, pokud to provoz dovolí. Existují totiž i silnice pro motorová vozidla uprostřed polí, které jsou méně přehledné a s horším povrchem a i tito řidiči na nich mohou jet stotřicetikilometrovou rychlostí.
Zajímavé je ale také to, kde tolik přestupků zaznamenáno není. Zmiňme například Plzeňskou, která je ve směru do centra před oblastí Poštovka osazena hned několika úsekovými měřeními na 50, 60 a 70 km/h. Silnice to je čtyřproudá s tramvajovými kolejemi uprostřed a je poměrně přehledná, jediné větší zbrždění jsou zúžení do jednoho pruhu u některých přechodů neřízených světelnými signály. Značky Měření rychlosti tu nenajdete, počty zaznamenaných přestupků však jsou jen v desítkách.
Informace související se zveřejněnou mapou jsou neméně zajímavé. Podle Českého rozhlasu měří strážníci rychlost přenosnými radary výhradně v pracovní době, tedy mezi osmou hodinou ranní a osmnáctou večerní a jen ve všední dny. A zvláštní denní rytmy mají i některá úseková měření - padesátku kvůli hluku na Spořilovské radary měří jen mezi 20. a 6. hodinou a radary na Strakonické mají očividně problémy se zaznamenáním registrační značky vozidla ve tmě, protože přestupky jsou zaznamenávány v létě od 5. do 21. hodiny, ale v zimě od osmi ráno do čtyř hodin odpoledne.
Většina radarů však funguje nonstop - tedy i v hodinách, kdy jste na celé šestiproudé silnici úplně sami, a tak je velmi problematické naplnit jakýkoli materiální aspekt přestupku. Teoreticky by podle dostupných informací měla Praha vybrat na pokutách 400 milionů korun ročně, ale jednak se všechno údajně jen stěží stihne projednat před promlčením, které trvá jeden rok, a jednak část z překročení rychlosti zaznamenaných úsekovými radary patrně nenaplní zmíněný materiální aspekt přestupku, tedy konkrétní ohrožení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu a tedy není přestupkem nemůže být potrestáno.
Nejvíce překročení rychlosti zaznamenají úsekové radary na Lipské ulici, výpadovce na Slaný
Úseky s největším počtem překročení rychlosti v Praze
Pokud vás zajímá Brno, podobnou mapu pro toto město najdete zde.
Zdroj: Český Rozhlas
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před hodinou - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před hodinou - Elektrické Volkswageny ID jsou takový propadák, že je všechny dohromady prodejně překonává jediný model: Golf
před 2 hodinami - Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva