Kauza vadných airbagů Takata se týká již 53 milionů aut. Není mezi nimi to vaše?

Nebezpečí náhlého výbuchu airbagů se týká již 53 milionů vůz a jde tu i o modely BMW, Hondy, nebo Fordu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Kauza vadných airbagů Takata se týká již 53 milionů aut. Není mezi nimi to vaše?

21.5.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Kauza vadných airbagů Takata se týká již 53 milionů aut. Není mezi nimi to vaše?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nebezpečí náhlého výbuchu airbagů se týká již 53 milionů vůz a jde tu i o modely BMW, Hondy, nebo Fordu.

Češi poslední týdny pomalu neřeší nic jiného než světový šampionát v hokeji, který zase neskončil tak úplně podle původních představ. Za oceánem ale vypukla mnohem závažnější kauza, která nemá pranic společného s bronzovou medailí amerického týmu. Týká se svolávací akce airbagů vyrobených společností Takata, která je největším takovým počinem v dějinách automobilového průmyslu. Momentálně se týká 53 milionů vyrobených vozů, přičemž toto číslo může ještě narůst. A nikdo vlastně ještě přesně neví, jaká auta také zasahuje.

Vše začalo vcelku nenápadně. V roce 2008 totiž Honda svolala 4 205 automobilů poté, co zjistila, že vlivem nadměrné vlhkosti došlo k narušení skupenství dusičnanu amonného obsaženého v bezpečnostních airbazích. Kvůli tomu nedocházelo k rovnoměrnému nafukování, nýbrž k explozi nádrže s rozpínacími plyny, přičemž její kovové či plastové úlomky byly vystřeleny směrem k posádce automobilu.

Firma Takata si již tehdy byla daného problému vědoma, informovala o něm však laxně. Společnost pouze v tichosti změnila nově vyráběné airbagy, ty vadné však nevyměnila. Zasaženými automobilkami přitom byly krom Hondy kupříkladu také BMW, Daihatsu, Ford, General Motors, Chrysler, Mazda, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Nissan, Subaru nebo Toyota. Všichni výrobci ale o vadných airbazích informování nebyli, vadné komponenty vyměněny nebyly a následkem náhlých výbuchů došlo k šesti úmrtím a více než stovce zranění.

Japonská společnost tedy nechala miliony řidičů po celém světě jezdit v autech s komponenty, které nejenže nemusí pomáhat, mohou i zranit či zabít. Zní to děsivě, už s ohledem na množství dotčených aut a zmíněný počet výbuchů je ale zřejmé, že pravděpodobnost takové události je velmi malá. K destabilizaci dusičnanu amonného totiž dochází zejména vlivem dlouhého pobytu v horkém a vlhkém prostředí, pročež se v Americe z 33,8 milionu dosud zjištěných vadnými airbagy dotčených vozů většina vyskytuje v Kalifornii a na Floridě.

Podle NHTSA přitom nebezpečí nehrozí kupříkladu kvůli vašemu krátkému výletu do zasněžených Alp nebo naopak na Francouzskou riviéru. Přesto to neznamená, že by řidiči vozů vyrobených před rokem 2008 mohli zůstávat v naprostém klidu a nečinnosti. Spíše by měli zamířit do autoservisů a požadovat výměnu možných defektních bezpečnostních airbagů, která zabere něco okolo jedné a půl hodiny.

Tím možná vysíláme českým motoristům poplašnou zprávu, což ale není naším úmyslem. Jednak v našich klimatických podmínkách vůbec k takovým potížím vůbec nemusí docházet, především ale momentálně nejsme schopni říci, jakých aut se potenciální problém může týkat. Samy automobilky neví, které vozy jsou přesně výbušnými airbagy osazeny a prý ještě pár měsíců zabere veškeré zjišťování. Jisté zatím je jen tolik, že v Evropě je - na rozdíl od USA - známo jen pár případů svolání zasažených aut do servisu, jakkoli níže přiložený výčet modelů naznačuje, že problematických vozů bude více.

V nečinnosti automobilky na každý pád nezůstávají, neboť deset z nich již pověřilo vesmírnou společnost Orbital ATK, aby potenciálně vadné airbagy otestovala v extrémních podmínkách. Firma Takata zároveň oslovila německý výzkumný ústav Fraunhofer Society, aby jí pomohl při vyšetřování celé záležitosti. Přitom doufá, že vše bude vyřešeno co nejdříve kvůli pokutě udělené americkou NHTSA.

Agentura již letos v únoru, kdy začala závažnost celé kauzy vycházet najevo, udělila japonskému dodavateli pokutu 14 000 USD (cca 344 205 Kč) za každý jeden den. Toto penále přitom bude Takata platit až do té doby, dokud nepředloží dostatečné závěry svého šetření. Není to ale jediný postih, kterému firma čelí, neboť zároveň NHTSA předalo podnět ministerstvu dopravy k vznesení žaloby. Takata py nejprve odmítla se zákonodárci spolupracovat a jakoukoliv svolávací akci nechtěla ani připustit. A právě toto selhání je podle amerického ministra dopravy Anthonyho Foxxe „nepřípustné a nebude tolerováno“.

NHTSA kromě toho požádala příslušné orgány, aby jí umožnily navýšit maximální výši dané pokuty, neboť stávající regule jsou prý příliš málo přísné. Mluvčí agentury totiž dodává, že je třeba dvou a půl měsíce, než kumulovaná výše pokuty překročí milion dolarů (24,6 mil. Kč). To s ohledem na možnosti firmy není příliš motivující.

Dá se navíc předpokládat, že japonský gigant bude čelit i řadě žalob od postižených motoristů či příbuzných oněch šesti obětí. Podle mluvčího společnosti přitom zatím nebyl vytvořen fond, ze kterého by bylo vypláceno vyrovnání, a to z toho důvodu, že vyšetřování nadále trvá a stále ještě nebyl vyčíslen počet inkriminovaných automobilů.

Z prozatímních odhadů přitom vyplynulo, že jen výměna vadných airbagů bude firmu Takata a dotčené automobilky stát nějakých 5 miliard dolarů (123 mld. Kč). Opět však jde jen o předběžné číslo. Jak jsme zmínili v úvodu, globálně se daný problém prozatím týká 53 milionů vyrobených aut. Takové množství vadných airbagů přitom nebude možné hned tak vyměnit, neboť přestože výrobní linky firmy Takata jedou nyní na maximum, zabere veškerá výměna více než dva roky. Airbagy ostatních výrobců přitom momentálně nemohou být použity kvůli odlišnému designu.

Japonská společnost se sice snaží celou záležitost urychlit, a tak již začala s výstavbou nové továrny, ta však nebude hotová dříve než za deset měsíců. Kromě toho firma Takata předala dokumentaci konkurenci, ta však následně bude muset projít ještě celou řadou testů, než bude moci rovněž přistoupit k výměně vadných airbagů. To samozřejmě celou záležitost prodlouží a rovněž prodraží.

Tím ale nesnáze nekončí, vyřešena totiž ještě musí být další závažná věc, a tou je stávající náplň bezpečnostních airbagů. Takata totiž sice tvrdí, že nyní je veškeré nebezpečí zažehnáno, nicméně s ohledem na výše řečené a ono sedmileté tajnůstkářství jí však aktuálně žádný motorista nevěří ani nos mezi očima.

Závěrem tak zatím nemůžeme říci nic uspokojivého, místní zastoupení automobilek zatím nemají informace o tom, zda a případně kolika vozů dodaných na český trh se problém může týkat. A jasněji se podle informací našich kolegů zatím značky nevyjadřují ani v Německu. Pro tuto chvíli tak alespoň přikládáme už dříve zveřejněný obecný seznam dotčených značek a výrobců - pokud mezi nimi ale najdete např. BMW řady 3 E46, ještě to neznamená, že právě vaše auto tohoto typu je problémem stiženo. Automobilky používaly podle různých klíčů i pro stejné modely různé airbagy...

Acura a Honda

Původní počet počítal s 5,5 miliony vozů, přičemž danými vozy jsou Acura TL (200-2003), CL (2003-2006) a RL (2005), dále pak čtyřválcová Honda Accord (2001-2007), Accord V6 (2001-2002), Civic (2001-2005), CR-V (2002-2006), Odyssey (2002-2004), Element (2003-2011), Pilot (2003-2008) a Ridgeline (2006).

BMW

Původní počet 765 000 vozů, konkrétně pak sedan a kombi řady 3 (2000-2005), kupé a kabriolet řady 3 (2000-2006) a M3 Coupe a Cabrio (2001-2006).

Dodge, Chrysler a Ram

Původní počet 2,88 milionu vozů, mezi něž patří Dodge Dakota a Durango (2004-2008), Charger (2004-2007), Ram 1500 (2003-2008), 2500 (2004-2008), 3500 a 4500 (2004-2008), 5500 (2008), Chrysler 300 (2004-2008) a Aspen (2007-2008).

Ford

Původní počet 538 977 vozů, mezi které patří Ranger (2004-2005), GT (2005-2006) a Mustang (2005-2008).

Infiniti a Nissan

Původní počet 1 091 000 vozů, kdy jde o Infiniti I30/I35 (2001-2004), QX4 (2002-2003), FX35/45 (2003-2005), M35/M45 (2006), Nissan Maxima (2001-2003), Pathfinder (2001-2004) a Sentra (2002-2006).

Lexus, Pontiac a Toyota

Původní počet 1 514 000 vozů, mezi něž patří Lexus SC430 (2002-2007), Pontiac Vibe (2003-2005), Toyota Corolla a Sequoia (2002-2007), Matrix (2003-2007), Tundra (2003-2006) a RAV4 (2004-2005).

Mazda

Původní počet 330 000 vozů zahrnujících modely Mazda 6 (2004-2008), 6 MPS (2006-2007), RX-8 (2004-2008), MPV (2004-2005) a sérii B (2004).

Mitsubishi

Původní počet 11 985 vozů, kdy jde o Lancer (2004-2005) a Raider (2006-2007).

Subaru

Původní počet 17 516 vozů, mezi které patří Baja, Legacy a Outback (2003-2005), Impreza, WRX a WRX STI (2004-2005).


Kauza vadných airbagů Takata se týká již 53 milionů aut. Není mezi nimi to vaše? - 1 - Takata airbag 01Kauza vadných airbagů Takata se týká již 53 milionů aut. Není mezi nimi to vaše? - 2 - Takata airbag 02Kauza vadných airbagů Takata se týká již 53 milionů aut. Není mezi nimi to vaše? - 3 - Takata airbag 03Kauza vadných airbagů Takata se týká již 53 milionů aut. Není mezi nimi to vaše? - 4 - Takata airbag 04Kauza vadných airbagů Takata se týká již 53 milionů aut. Není mezi nimi to vaše? - 5 - Takata airbag 05Kauza vadných airbagů Takata se týká již 53 milionů aut. Není mezi nimi to vaše? - 6 - Takata airbag 06
Díky airbagům firmy Takata čelí automobilový svět největší svolávací akci ve své historii. Není divu, následky náhlého výbuchu jsou hrozivé

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.