Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak moc chytré je koupit levný ojetý VW Phaeton W12? Jeden z kupců se podělil
26.7.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Luxusní limuzíny tratí hodnotu jak nic jiného. VW Phaeton není výjimkou a i jeho špičkové verze jsou teď dostupné. Příběh tohoto auta připomíná, proč.
Budeme-li hledat auta s největší ztrátou hodnoty, musí na přetřes přijít luxusní limuzíny s osmi-, či ještě lépe dvanáctiválcovými motory. Těmto autům klesá cena skoro stejně rychle, jak rychle jsou schopna vás převézt z jednoho konce Evropy na druhý. A není to spojeno ani s jejich extrémním věkem, ani kilometrovým proběhem, ani s jejich spotřebou paliva. Příkladem budiž tohle relativně zánovní BMW 760Li.
Příčina obrovské ztráty hodnoty těchto aut je v jejich enormních provozních nákladech, které jsou bez problémů snesitelné pro prvního majitele, méně však pro jakéhokoli dalšího. Dnes si tak můžete koupit dvanáctiválcový Volkswagen Phaeton od nějakých 4 tisíc Eur, tedy asi 104 tisíc korun a nedávno jsme vám ukazovali kousek, který ve zjevně dobrém stavu a se zdokumentovanou historií stál asi 175 tisíc Kč. To jsou lákavé ceny a dost možná jste si položili otázku, jak rozumné by bylo takové auto koupit.
Můžete prozkoumat sami a nebo si vyslechnout příběh Erica Friedmana, který vlastnil jeden ze tří stovek Phaetonů W12 „Launch Edition”, tedy prvních vyrobených kusů. Sumíruje ho slovy, že s ním zažil dva šťastné dny - když ho koupil a když ho prodal. Samozřejmě asi přehání, ale servisní zážitky, které popisuje, jsou opravdu děsivé.
V létě roku 2008 potkal Friedman jeden Phaeton W12 na prodej. Zastavil, že se jen podívá. Vůz měl za sebou asi 32 tisíc km a stál u dealerství Hyundai. Hned vedle bylo dealerství Bentley a někdo tu nechal tento Phaeton výměnou za nové Bentley. Z nějakého důvodu se prodejci dohodli, že špičkový Volkswagen, v podstatě Bentley Continental Flying Spur v o chloupek levnějším obleku, postaví před showroom levnější korejské značky.
Vůz byl ve vizuálně nádherném stavu a jeho cenovka byla tehdy v přepočtu asi 524 tisíc korun. To je dnešní optikou dost, ale jsme v roce 2008 a bavíme se o vozu z roku 2002. Friedman za něj navíc nabídl jen 375 tisíc korun a v ceně požadoval kompletní tovární záruku na celé auto. A protože všechno dostal (auto asi stálo v bazaru už dlouho...), vůz si odvezl domů.
Cestu domů auto vydrželo - pro leckoho kupodivu. Bez potřeby většího servisu zvládlo Friedmana vozit asi rok a 16 tisíc kilometrů a jen bylo potřeba hlídat hladiny potřebných kapalin. Vůz je to ocelový, váží asi jako lokomotiva a taky podobně jede - točivý moment velkého motoru je podmanivý. Celý ten rok auto působilo velmi solidně.
Po tomhle roce provozu si Friedman začal všímat věcí, které by stálo za to opravit - když už má tu záruku. Počkal, až se jich nashromáždí více - vyhřívání volantu nefungovalo stejnoměrně po celém obvodu, masážní funkce sedačky řidiče byla zoufale slabá a jednomu z krytů výdechů ventilace na palubní desce přestal fungovat elektromotorek zrovna v půlce zavírání, takže auto vypadalo, jako že se mu klíží oči.
Dále, okénko řidiče začínalo jezdit velmi pomalu. A hlavně, volič automatu šel těžko posunout z Drive a Reverse do jiných poloh. Vzal tedy auto do místního servisu Volkswagen; každé dealerství mělo mít nejméně jednoho servisního technika s potřebným vzděláním na Phaeton.
Dealerství objednalo díly z Německa; doprava trvala tři týdny. A místo tmavě hnědého volantu ve Friedmanově autě přišel limetkově zelený. Dodnes není známo, jestli tuhle barvu získal záměrně nebo nějakou chemickou reakcí, ale v každém případě bylo nutno objednat druhý volant a čekat dále.
Za dva měsíce bylo opraveno všechno - kromě onoho problému s řadicí pákou. Problém byl lokalizován do křížového zámku pohonného ústrojí, o který se staralo dohromady pět řídících jednotek, každá pro určitou část auta a s „oddělením” pro zámek. Všechny spolu musely „souhlasit”, aby auto normálně nastartovalo a běželo.
Jenže na konci třetího měsíce v servisu - čtete správně, 90 dnů - a po výměně všech pěti řídících jednotek auto nestartovalo. „Zkusili jsme všechno a vůz nestartuje. Nevíme, co máme dělat,” dozvěděl se Friedman po telefonu. Přesně to jsou ta poslední slova, která chcete od autorizovaného servisu slyšet.
Friedman o několik let před touto epizodou pracoval s Volkswagenem na marketingové strategii pro Phaeton, takže měl ještě nějaké kontakty na ředitelství americké divize Volkswagenu. Zavolal tedy na jeden z nich, vysvětlil situaci - a VW poslal technika, aby přeprogramoval řídící jednotky jeho vozu. O dva dny později všechno fungovalo a Friedman mohl dále jezdit.
Záruční oprava byla v hodnotě 7 500 dolarů, tedy kurzem z léta 2009 asi 134 tisíc korun. To je dost peněz na to, že na autě nic až tak podstatného nezlobilo. Friedman mohl auto v dokonalém stavu používat dál, vyděšen touto epizodou jej ale nafotil a nabídl k prodeji za cenu vyšší, než za kterou Phaeton původně zaplatil. S tím, že byl nedávno provedený servis. Další den se objevil člověk s penězi a šťastný, že našel auto s nízkým proběhem, zárukou a pečlivým servisem. Vysázel peníze na stůl a odjel. A šťastný byl i Friedman.
Phaeton tedy může být velmi zajímavé auto, ale jeho servis opravdu není jednoduchá věc. Vůz používá řadu specifických součástí, které zejména u starších exemplářů nefungují dokonale, jeho malé rozšíření znamená problémy s opravami i v autorizovaných servisech a i když náhodou všechno jde jako po drátkách, je to drahé. Představy o levném ježdění ve špičkové limuzíně tak snadno mohou vzít za své stejně rychle jako plány Volkswagenu, že tohle auto budou servisy vyzvedávat u vás doma a pak vám ho po údržbě zase přivezou, nebo že vás jím odvezou na letiště, opraví, zatím co budete pryč, a zase na letiště přistaví.
Přesto to je opravdu krásný kus techniky. A velmi zajímavé svezení. Dokud se něco neporouchá...
Tento Phaeton W12 byl k mání letos v dubnu za 175 tisíc Kč. Se 163 500 km na tachometru a perfektním servisní historií vypadal jako velmi zajímavá koupě. Mohl jí být, nemusel...
Dobový prospekt Phaetonu připomíná, jak vážně to VW s tímto modelem myslel
Zdroj: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
dnes - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nejčtenější články
- Porsche potvrdilo návrat ke spalovacím motorům i u chystaných elektrických aut. Otázkou už je jen, kdo dostane černého Petra
27.11.2024 - Nissan má na záchranu maximálně rok a pár měsíců, říká manažer firmy, v automobilovém byznysu se věci kazí rychle
27.11.2024 - Stellantis chce trojnásobně zvýšit prodeje elektromobilů. A nehodlá si tím dělat přátele, bude je dotovat i na úkor dražšího servisu pro lidi
27.11.2024 - Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
27.11.2024 - Krize německého autoprůmyslu je skutečná. V Essenu nafotili tisíce nových aut, která nikdo nechce, některá tam stojí už přes rok
27.11.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch