6 rad, jak jezdit v zimě autem bez nehod

Univerzální řešení, jak v zimě svižně a bezpečně brázdit českými silnicemi, vám po drátě asi nepředáme. Pár dobrých rad se ale přesto může hodit.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

6 rad, jak jezdit v zimě autem bez nehod

22.11.2011 | Miro Mihálik, Pavel Janda | Přidat příspěvek

6 rad, jak jezdit v zimě autem bez nehod

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Univerzální řešení, jak v zimě svižně a bezpečně brázdit českými silnicemi, vám po drátě asi nepředáme. Pár dobrých rad se ale přesto může hodit.

Viděli jsme za poslední roky řadu podobných „návodů” na především bezpečné ježdění v zimních měsících, ani jeden z nich se nám ale nezdál být dost dobrý. Ne snad, že by byly zcela scestné, žádný se ale zdaleka nezmiňoval o všech významných úskalích jízdy po silnicích v zimních měsících. A především: všechny byly do značné míry postavené na tom, co všechno si nejprve máte pořídit do auta.

Zimní pneumatiky, nemrznoucí směs do ostřikovačů, promazané zámky... A co třeba vyhřívaná deka, kus salámu s komisárkem, nabitá svítilna a Na západní frontě klid od Remarqua, to kdybyste na noc zapadli v závěji? To jsou všechno zajímavé věci, které se opravdu mohou hodit a v některých případech jsou velmi důležité (taková absence nemrznoucí směsi v nádržce pro ostřikovače vás může pořádně vytrestat), více než o bezpečném ježdění ale hovoří o přípravě auta. A tu jistě každý rozumný člověk zvládne sám v rámci svých možností i bez našeho přemlouvání.

S tímto přístupem bychom také mohli skončit u toho, že nejlepší bude, když si všichni pořídíme vlastní pluh. Zkrátka možnosti každého z nás jsou omezené a i když třeba peníze na onu nemrznoucí směs najde ve svém osobním rozpočtu snad každý, u dalších aspektů to platit nemusí. Je určitě fajn mít na zimu auto s pohonem všech kol, ale kvůli naší radě si asi zítra vyrazí pořídit jiné auto málokdo. Poradit si zkrátka musíme vždy s tím, co máme.

To hlavní, co činí jízdu bezpečnou, je v našich hlavách. Je nesporné, že čím budeme mít lepší výbavu, tím snáze se nám bude v zimě jezdit. Řídit bezpečně se ale dá v zimě kdekoli a s čímkoli, stačí se nastalým podmínkám přizpůsobit. Jak toho docílit? Právě o tom budou pojednávat následující řádky.


6 rad, jak jezdit v zimě autem bez nehod - 1 - Jak jezdit v zime bez nehod 016 rad, jak jezdit v zimě autem bez nehod - 2 - Jak jezdit v zime bez nehod 026 rad, jak jezdit v zimě autem bez nehod - 3 - Jak jezdit v zime bez nehod 03
Mít na zimu k dispozici auto jako je Impreza STi na špičkovém zimním obutí je jistě paráda, poradit si ale v zimě musíme i s mnohem skromnější technikou

1. Myslete, ještě více než jindy

Že je třeba za volantem myslet platí samozřejmě bez ohledu na roční období, v zimě či spíše za zimního počasí ale vstupuje do hry citelně více faktorů než jindy. Samo nepříznivé počasí a jeho vliv na chování vašeho auta, odlišné jednání vašeho okolí a nutnost více zvažovat vaší interakci s ním nebo mnohem více překvapení, která vás mohou na silnicích potkat, riziko vzniku jakéhokoli problému zvyšují. Jestliže v létě vám může pod kola v lese vběhnout srnka, v zimě se to může stát též. Jenže k tomu bude na tomtéž místě namrzlo a z jednoduché situace se rázem může stát neřešitelná.

Pořád platí, že problémům je mnohem lepší předcházet, než je později řešit a za volantem vás jich ubrání hlavně správný úsudek. Abyste jeli bezpečně, musíte vždy realisticky zvážit možnosti své, svého auta, podmínky na silnici a to, jak moc do nich může vstupovat jednání vašeho okolí. A nemyslíme tím nyní jen fakt, že také ostatní mohou chybovat, ale též to, že spousta řidičů má tendenci volit rychlost podle toho, jak jede někdo před nimi. I v tomto případě je v zimě více než kdy jindy skutečností, že to, co bezpečně zvládají jiní, nemusíte bezpečně ukočírovat vy. Můžete před sebou mít lepší auto, vůz na lepších pneumatikách nebo mnohem lepšího řidiče. Ano, také toto platí bez ohledu na roční období, ale zatímco v létě se limity Octavie RS po boku Porsche 911 na nepříliš technické silnici ukážou někde za hranicí 200 km/h, což většina řidičů nikdy ani neokusí, na sněhu se může obdobný rozdíl projevit třeba už při 70 km/h. A tak rychle pojede na sněhu bez okolků kde kdo.

Mějte prosím na paměti, že neexistuje žádná stoprocentně bezpečná rychlost ani vzdálenost, stoprocentně bezpečné pneumatiky, elektronické systémy nebo celá auta. Moc pohybovat se na silnici „správné” máte vždy především ve vlastní hlavě. Existuje jen bezpečný (byť ani v tomto případě ne stoprocentně) styl jízdy, který ale pochopitelně není jen jeden. Je jich tolik, kolik je na silnicích řidičů, aut, rozličných podmínek. Jezděte zkrátka vždy tak, abyste nepřekračovali hranice možností svého auta, svého umu a nastalých okolností. A nepřeceňovali ani nepodceňovali schopnosti těch, kteří jezdí kolem vás. Žádnou lepší radu pro vás nemáme. Jak se k tomuto stavu přiblížit se pokusíme rozvést dále.

6 rad, jak jezdit v zimě autem bez nehod - 4 - Jak jezdit v zime bez nehod 046 rad, jak jezdit v zimě autem bez nehod - 5 - Jak jezdit v zime bez nehod 056 rad, jak jezdit v zimě autem bez nehod - 6 - Jak jezdit v zime bez nehod 06
Vždy zvažte své dispozice, možnosti svého auta i to, jak to vypadá kolem vás. Závěr, že je lepší vůbec nikam nejet, může být někdy správné řidičské rozhodnutí...

2. Čekejte nečekané

Nutným předpokladem vzniku jakéhokoli problému při řízení je překvapení. Pokud jde všechno jako po drátkách, neměla by žádná potíž vzniknout, neboť se všemi nastalými okolnostmi předem počítáte. Právě překvapení ale skýtá provoz auta v zimě velmi mnoho a jejich eliminace je polovinou úspěchu při snaze jezdit „v pohodě”.

Jak zbavit jízdu překvapení? Můžete si do auta přibalit křišťálovou kouli, nebo večer před jízdou zavolat někomu z Ezo TV za 70 korun za minutu a čekat na zázrak. A nebo vsadit na vlastní zkušenosti, znalosti a poučit se z toho, co stalo ostatním.

Na silnici totiž platí, že většina překvapení se vám stane jen jednou. Myslíte, předvídáte, předpokládáte, přesto se to stane. Třeba vás nenapadne, že na hranici okresu Franta se sypačem končí směnu a otáčí to zpátky. A z jen trochu mokré silnice je rázem ledová. Prostě jste to nevymysleli, ale příště si na to dáte pozor.

Zní to jako prima příběh se šťastným koncem, bohužel ale platí i to, že řadě lidí se něco podobného stane právě jednou. A na poučení už je pozdě. Proto bychom na tomto místě chtěli zmínit typické překvapivé situace, které mohou z vaší jinak klidné jízdy učinit horor. A budeme velmi rádi, pokud se o své podobné zkušenosti podělíte v diskusi a umožníte nám i ostatním dát si pozor na něco, co se také může stát. Určitě neexistuje nikdo, kdo zažil všechno.

Co za nepříjemná překvapení vás může také čekat na zimních silnicích?

- Na mostě může být namrzlo, i když jinde není.

Důvod je prostý. Mostní konstrukce promrzne i v momentech, kdy si matička zem udrží vyšší teplotu a snáze se tak na ní vysráží a namrzne i obyčejná vzdušná vlhkost. I při jízdě na perfektně suché silnici tak náhle může vjet na namrzlý, i desítky metrů dlouhý mostní úsek.

- Do lesa slunce nesvítí. A podle toho to v něm vypadá

Je to podobný případ jako most. Zatímco z otevřené silnice díky slunečnímu svitu vysublimuje i čistý led, v lese se může sníh či led držet ještě dlouho poté, co po něm v okolí už není ani památky. Nepřipravenost na takovou rychlou změnu může mít zvlášť vzhledem k tomu, čeho je les plný (stromy...) velmi nepříjemné následky.

- Navátý sníh může číhat leckde, nejraději na horizontu.

Další velmi typická situace - napadne sníh, z cest jej silničáři odklidí a zmizí buď zcela, nebo na silnici zůstane jen trocha vody. Je hezky, očekávat sníh na silnici nelze a přesto je ho rázem plná. Stačí, aby v mezičase nepřestalo mrznout a i lehký vánek sypký sníh posune tam, kde jej nemáme rádi. Obvyklé je to na otevřených úsecích silnic a to nejčastěji na horizontech menších či větších kopců, kde se vítr prohání s velkou oblibou. Právě tam je navátý sníh nejnepříjemnější, neboť si jej všimnete až na poslední chvíli. Proto je dobré jej tušit předem.

- Sledujte informace o změnách posypového materiálu.

Jak jistě dobře víte, překvapením je hlavně náhlá změna podmínek. Někdy za ní může příroda, někdy ale i lidé. Na řadě míst se nesmí používat chemický posyp (chráněné přírodní oblasti, okolí železničních přejezdů apod.) a to situaci na silnici změní během pár metrů k nepoznání. Sledujte tedy v zimě i značky, které v létě ignorujete, o změně posypového materiálu byste tak měli být vždy informováni.

- Pozor na hranice krajů a okresů.

Někdy se situace změní přičiněním člověka, ale nikdo vám o tom neřekne. Zpravidla se tak stane tehdy, kdy silničáři rázem skončí s posypem či pluhováním a vrací se zpět. Někdy to udělají proto, že jim prostě dojde materiál, často ale na hranicích své „jurisdikce”. Nezřídka se tak setkáte s tím, že silnice se z mokré na zasněženou mění na hranici kraje či okresu. I o tom značky informují a i ty jistě nejste zvyklí běžně sledovat...

- Inertní posyp může klouzat stejně jako sníh. A ani zaschlý chemický trakci nepomůže

I nádherně suchá silnice může někdy klouzat jako čert a nic s tím nenadělají ani zimní pneumatiky. To pokud silničáři neuklidní pevný posypový materiál, nebo to předtím přeženou s tím chemickým a jeho krystaly zůstanou na cestě. Dávejte na to pozor, i toto umí pořádně překvapit.

- Voda, která přes den teče, může večer zmrznout

Opět zimní klasika. Jedete večer po suché silnici, celý den bylo krásně slunečno a po sněhu je památky leda po okrajích cest. Kdo by v takovou chvíli čekal nějaký problém? Právě za této situace se ale slunce nezřídka postará o to, že sníh podél cest začne odtávat voda a teče napříč silnicí. Přes den teče, ale večer zmrzne. A ona suchá silnice je rázem plná ledu...

- Pozor na namrzlé střechy návěsů kamionů

Nebezpečí nemusí vždy číhat přímo na silnici. Slunce si přes den může pohrát i se sněhem na střechách návěsů kamionů, který se promění ve vodu. V noci ale zmrzne a vzniklé kusy ledu při další ranní cestě se začnou ze střechy odlamovat a padat na auta jedoucí za přívěsem. Schytat takovou ránu do čelního skla by asi nechtěl nikdo, proto se od kamionů držte raději dále. A pokud na to zapomenete, při snaze vyhnout se již létajícím kusům se návěsu raději více přibližte. Hned za něj totiž kus ledu nepadne, brzděním si pomoci nemusíte. Jakmile nebezpečí pomine, snadno se přesunete na místo, kde vás případné odomení dalších „ker” neohrozí.

- A ještě jednou les: pozor na popadané větve

Nejen řidiči zimou občas trpí. Také stromy obalené sněhem a ledem občas nevydrží jejich tíhu a nějakou tu větev pustí na zem. Na silnici pak dopadají až překvapivě často, občas jim totiž „pomůže” projíždějící náklaďák. Však i na jedné z fotografií provázející tento článek je kus stromu na cestě k vidění. Počítejte s nimi raději předem.

6 rad, jak jezdit v zimě autem bez nehod - 7 - Jak jezdit v zime bez nehod 076 rad, jak jezdit v zimě autem bez nehod - 8 - Jak jezdit v zime bez nehod 086 rad, jak jezdit v zimě autem bez nehod - 9 - Jak jezdit v zime bez nehod 09
V lese se nezřídka udrží sníh na silnici po celou zimu, zvláště pokud nemůže být chemicky ošetřena. Podmínky se mohou také rychle změnit na mostech či na místech, kde je krajina otevřená a nic nebrání větru vát čerstvý sníh na cestu i tehdy, kdy nesněží a je jinak bezvadně sjízdná.

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.