Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
„Iniciativa evropských občanů” chce 30 km/h ve městech, argumentuje lhaním
6.11.2013 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Iniciativě za třicítku ve městech stále nedochází, o jak nesmyslnou věc se snaží. Lhaním na tom nic nezmění.
V současné době začíná opět rezonovat touha subjektu s celým jménem „Iniciativa evropských občanů - 30 km/h udělá z našich ulic vhodné místo pro život” po plošném omezení rychlostního limitu ve městech na 30 km/h. Tento nápad není nový, například Španělsko se snažilo tento limit zavést již v letech 2011 a 2012, ale ani v jednom případě to naštěstí neprošlo. V roce 2012 se o tom diskutovalo dokonce i v Německu, jehož některé dálnice jsou jedinou velkou baštou neomezené rychlosti, ale ani zde se tento návrh nesetkal s úspěchem. Je to tedy další případ snahy o instalaci něčeho, co lidé nechtějí.
Některá místa, jako například část Paříže, Barcelony či pražský Karlín již rychlost plošně omezenu na 30 km/h mají, zmíněná iniciativa prezentuje toto opatření jako způsob, jak udělat z ulic „příjemnější místo k životu”.
Jedním z hlavních argumentů jsou nižší exhalace škodlivin při jízdě nižší rychlostí. To není pravda z více důvodů. Jednak spotřeba paliva (a tím i množství škodlivých exhalací) není ani zdaleka přímo úměrná rychlosti jízdy, což si každý může ve svém voze ověřit, pokud má palubní počítač, a jednak při 30 km/h se bude tvořit více dopravních zácp. To výrazně zhorší propustnost dopravní sítě a vytvoří násobně více škodlivých exhalací.
Dalším hlavním argumentem je bezpečnost. Na webu 30kmh.eu najdeme článek ze začátku října tohoto roku, který uvádí názorný příklad rozdílu mezi 30 km/h a 50 km/h ve městě: ƒ„Představme si, že 14 m před vaším vozem vstoupí do silnice člověk. Z třicetikilometrové rychlosti zastavíte za 13,3 metru a nic se nestane. Jedete-li 50 km/h, po 14 metrech jste ještě ani nezačali brzdit, protože průměrná reakční doba je 1 s.”
Zmíněné je parafráze z tohoto článku. Pomineme-li, že vozovka není chodník a že i na přechodu se musí chodec nejdříve ujistit, zda může bezpečně vozovku přejít, ne bezmyšlenkovitě vlézt do silnice kdykoliv se mu zachce, vidíme v odůvodnění na první pohled zásadní nesrovnalosti.
Za prvé - ne každý vůz zastaví z 30 km/h za 13,3 metru. Brzdnou dráhu neurčuje norma, nýbrž stav vozovky, typ auta a stav jeho brzdového systému a pneumatik. Za druhé - reakční doba řidiče není jedna vteřina, mění se dle jeho aktuálního psychického a fyzického stavu. Podle průzkumů autoškol je průměrná reakční doba řidiče 0,75 s. BBC vyvinulo aplikaci k měření této doby a i když asi není moc přesná, protože klikání myší má s ovládáním auta společného dost málo, můžete si ji vyzkoušet zde. Autor tohoto článku se dostal na 0,28 s a do špičkového řidiče má daleko.
Za třetí - a to bychom viděli jako nejvíce do očí bijící případ manipulace - je potřeba vzít v potaz tu reakční dobu i u brzdění z 30 km/h, ne jen z 50 km/h. Počítáme-li tedy s reakční dobou 1 s, vzdáleností překážky 14 m a brzdnou drahou z třicítky 13,3 m, vyjde nám, že z 30 km/h zastavíme celkem za 21,6 m. Článek říká, že při počáteční rychlosti 50 km/h bychom srazili překážku v plné rychlosti, protože jsme ještě nezačali brzdit, avšak při počáteční rychlosti 30 km/h jsme ji nesrazili vůbec, což je bohapustá lež, jak jsme si právě spočítali.
Argument bezpečnosti je také nutné doplnit faktem, že čím nižší rychlostí vůz jede, tím menší pozornost věnuje řidič jízdě. Proto vznikají v kolonách drobné dopravní nehody. Proti populární tezi, že vyšší rychlost se rovná více nehod, hovoří také již zmíněné německé dálnice, které patří k nejbezpečnějším v Evropě. Podobně můžeme argumentovat nedávným znovuzavedením neomezené rychlosti na části australských dálnic, kde maximální rychlost 130 km/h nehodovost nejenže nesnížila, ale dokonce po jejím zavedení došlo ke ve střednědobém časovém horizontu ke zvýšení počtu obětí dopravních nehod.
Webová stránka iniciativy 30kmh.eu skrývá ještě jednu informaci. V její dolní části najdeme loga spřátelených organizací. Drtivá většina z nich je zelená a jen o trochu menší část má v logu jízdní kolo, ostatní např. chodce nebo kočárky, což o povaze iniciativy také vypovídá své.
Omezování rychlosti jistě není zbytečné, existuje mnoho míst, kde to je velmi snadno ospravedlnitelné. Naopak ale určovat rychlostní limity plošně bez přihlédnutí k dispozici daného místa je hloupost. V každém městě Evropy jsou místa, kde je padesátikilometrová rychlost příliš vysoká, ale také místa, kde je nesmyslně nízká - máme nyní na mysli široké a přehledné čtyř- a vícepruhové komunikace, kterých je díky občas megalomanskému komunistickému plánování v českých městech spousta. Plošný třicetikilometrový limit ve městech je zkrátka naprostý nesmysl, který nemůže ničemu prospět.



Limit 30 km/h plošně v zastavěných oblastech je hloupost, zejména když některé obce mají za zastavěnou oblast i rovné pole.
Zdroj: 30kmh.eu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
včeraPrvní kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
včeraNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
13.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- Portimão-Test, 1. den: BMW před Ducati; dále Yamaha a Honda včera 20:57
- Show Marca Marqueze, crash Bagnaii včera 20:28
- V Moto2 první Gonzalez, 18. Salač - a musí do Q1 včera 18:52
- Úvod v Argentině zvládl nejrychleji Marc Marquez včera 16:49
- Ducati Panigale V4 S Carbon: s karbonovými koly včera 08:00
Nejnovější články
Nová Audi nedostala prakticky žádná tlačítka na palubní desce, zato ve dveřích jich mají až 23. Je to vrchol okaté láce
před 3 hodinamiŠkoda ukáže elektrickou Octavii poprvé už letos, postupná poprava bestselleru začne v srpnu
včeraOstré Audi zabavené zločinci ukazuje, jak nenápadné superauto to může být, „anonymní” specifikace je v dražbě
včeraRuský trh s novými auty se po výrazném růstu propadá. Hlavní důvod říká hodně o dnešní geopolitické situaci
včeraToyota odhalila svérázný luxusní kombík. S líbivou cenou míří přímo proti nejprodávanějšímu kombi světa
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 03.14. 17:16 - Zajda
- Výběr autopojištění 03.14. 12:39 - jerry
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.14. 10:22 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 10:16 - Brus
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 03.13. 14:26 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.13. 09:47 - koffee
- Lampárna (stěžovatelna) 03.12. 20:12 - M.Z.