Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Iluze o výhodné koupi ojetých elektrických BMW se hroutí poté, co si automobilka účtuje až 1,66 milionu Kč za novou baterii
12.2.2024 | Petr Miler
Ceny elektromobilů BMW na trhu ojetin klesly až na pouhých 220 tisíc Kč za plně pojízdné vozy, i když se pořád bavíme o jednotky let starých autech se snadno přijatelnými nájezdy. Není to jen tak, obavy tlačící ceny těchto vozů dolů mají reálné základy.
Postoj BMW k elektrickým autům je poněkud nejednoznačný. Na jednu stranu kvitujeme, že automobilka nikdy nepropadla jakési elektrické mánii a ani jednou neprohlásila nic v tom smyslu, že k určitému termínu přestane prodávat cokoli jiného - naopak soustavně tvrdí, že o benzinové a dieselové vozy bude velký zájem i za 10 nebo 15 let. Současně se ale už přes dekádu na poli elektrických aut intenzivně snaží prosadit a vlastně se jí to docela daří.
Mnichov tak s nenuceným přístupem věci prodává své elektrické modely s citelně většími úspěchy než konkurenční německé značky, které se do elektromobility vrhají po hlavě. S tím ovšem souvisí minimálně dvě otázky. Jednak je třeba se ptát, jak moc tomu pomohlo někdejší průkopnictví BMW na tomto poli, které už v roce 2013 začalo prodávat čistě elektrický model i3. Sám o sobě nebyl bůhvíjak úspěšný, ale nějaké základy rozšíření nabídky tímto směrem položil. A jednak je značně nejasné, v jaké podobě se tyto úspěchy firmě vrátí z dlouhodobého hlediska.
Právě patálie s modelem i3 totiž ukazují, že tyto vozy mohou být po ne zase tak dlouhé době od svého zrodu zdrojem řady nepříjemností pro jejich první i další kupce. Tento vůz totiž enormním způsobem ztrácí hodnotu, takže na trhu ojetin si můžete koupit i kousky z roku 2014 až 2015, někdy ani ne 10 let staré exempláře, za ceny okolo 230 tisíc Kč, i když najeto mají kolem 100 tisíc km. To je vzhledem k tomu, že tyto vozy byly jako nové snadno prodány za sumy okolo 1,2 milionu Kč, opravdu bláznivé. Něco takového snadno naštve první kupce, kteří takto mohli i po najetí omezeného počtu kilometrů přijít o milion korun jako nic, ježdění s dobovou M3 stejným způsobem by je vyšlo levněji. A ani zákazníci na trhu ojetin nemusí být z koupě nadšeni dlouho.
Rozebírali jsme to podrobně už loni, kdy jsme zdůrazňovali, že se v dnešních cenách ojetých i3 odráží v prvé řadě obavy z životnosti drahé baterie a cena její případné výměny. A nejsou nemístné. I když automobilka říká, že za náhradní baterku případně nebude chtít víc než (beztak vysokých) 353 tisíc Kč, realita je očividně horší.
Majitelé starších, obvykle v bazarech pořízených i3, se na Redditu podělili o své zkušenosti na tomto poli, a pozitivní opravdu nejsou. V USA oficiální dealeři bavorské automobilky pravidelně žádají za výměnu akumulátoru víc než 30 000 USD (cca 702 tisíc Kč) a zjevně reálné nabídky na provedení této operace sahají až k 71 208 USD, tedy víc jak 1,66 milionu korun. V obou případech jde o naprosto šílené sumy i vzhledem k ceně nového auta, natož pak vzhledem k aktuálním hodnotám ojetin. Bez funkční baterie ale cena zbytku vozu limitně klesá k nule, v tu chvíli se z něj nestává víc než soubor náhradních dílů.
Důvodem, proč vůbec baterie častěji odcházejí a jejich oprava je tak drahá, tkví v jejich konstrukci. Akumulátor i3 sestává z osmi článků, kdy porucha kteréhokoli z nich vede k nutnosti (alespoň podle pravidel BMW) celé baterie. Na Redditu tak vidíme majitele glosovat nabídky automobilky na výměny baterek za 33 až 38 tisíc USD (772 až 889 tisíc Kč) jako něco celkem běžného, v extrémním případě (viz embed níže) se pak bavíme o oněch 71 208 USD. Nedivíme se údivu majitele, který se ptá, zda je to vůbec možné, když ani celé auto na konci svých dnů nestálo tolik.
Jak je míněna tato nabídka, nevíme, může jít také o projev neochoty BMW tuto věc vůbec konstruktivně řešit, nabídky okolo 800 tisíc korun jsou ale zřetelně obvyklé a vážně míněné. A v majitelích zejména v bazarech pořízených vozů nepřekvapivě způsobují ztrátu iluze o výhodnosti jejich koupě. „It was fun while it lasted,” tedy „Byla to legrace, dokud auto dál fungovalo,” praví k věci výstižně jeden z majitelů. Že nabídky na takovéto výměny nejsou akceptovány a majitelé spíš přemýšlí o prodeji zbytku auta na vrakoviště, nemusíme dodávat.
Naopak lze poznamenat, že byť samo BMW jednotlivé články akumulátoru nemění, teoreticky to možné je. A nové články se u automobilky koupit dají, jeden stojí v přepočtu asi 82 tisíc Kč bez daně. Když tedy najdete někoho, kdo jej přímo v baterii vymění, provést opravu za nějakých sto tisíc a nějaké „drobné” může být reálné. Ale na jak dlouho, když zbylých sedm článků může stihnout totéž? A o kolik výhodnější to je, když celé auto stojí klidně jen dvakrát tolik? Vypadá to, že ojetá elektrická BMW nejsou z dlouhodobého hlediska zdaleka tak levná, jak se v momentě pořízení mohou zdát být.






Zdánlivě levné elektrické BMW i3 se může optikou delšího vlastnictví prodražit ještě víc, než by člověka napadlo. Foto: BMW
Is this correct?
byu/xplorng77 inBMWi3
Zdroje: BMWi3@Reddit, Carscoops
Bleskovky
Mini dostalo ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
dnesFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
EU chce nařídit nesmyslné kontroly u STK každý rok pro starší auta, to asi aby vám znepříjemnila jejich používání
před 7 hodinamiUž tak sympatické malé Suzuki se dočkalo ještě sympatičtější verze pro dobrodruhy, je to takové Porsche 911 Dakar pro chudé
před 9 hodinamiBugatti poprvé ukázalo svůj nový motor 8,3 V16 zevnitř, dostal nevídaný systém časování ventilů
před 10 hodinamiJedno z aut snů obyčejných Čechů z 90. let jde pořád koupit zánovní po 1. majiteli, v podstatě za babku
dnesDalší velká evropská automobilová fabrika náhle končí, po 80 letech. Podle firmy je „nekonkurenceschopná”, nejmíň 500 lidí dostane padáka
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva