Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Hvězdičky Euro NCAP zase dostaly na frak: 5 brzy jen s automatickým brzděním
13.6.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Euro NCAP a Evropská komise požadují systémy automatického brzdění do všech aut. Kdo je nebude mít, dostane v nárazových testech méně hvězd.
O smysluplnosti nárazových testů ověřujících pasivní bezpečnost karoserií aut, tj. tuhost kabiny pro posádku a efektivitu deformačních zón, se snad vesměs nepochybuje. Metodiku dnešních prověrek prováděných Euro NCAP však můžeme rozporovat velmi snadno. Už dávno nejde jen o to, jak konstruktéři vyřešili nebo naopak podcenili pohlcení nárazové energie, ale meritorní se staly různé žárovičky připomínající nezapnuté tohle a akustická signalizace upozorňující na támhleto, nálepky hlásající nebezpečenství, elektronické asistenční systémy aktivní bezpečnosti a dokonce ochrana chodců.
Opakujeme to již poněkolikáté, nic proti tomu, vždyť spousta lidí může považovat výše zmíněné za stejně důležité, jako výsledek deformace po nárazu, jenže pak vyvstává otázka, proč tomu říkat „crash test“, když odolnost vozu proti nárazu má na celkovém hvězdičkovém hodnocení jen částečný podíl. Jen o samotné názvosloví tu ale nejde.
Euro NCAP míchá jablka už ani ne tak s hruškami, jako spíše s celou tržnicí, kterou v tomto případě představují neustále nově přidávaná pravidla. V postupech je dnes zkrátka takový binec, že výpovědní hodnota hvězdiček udělovaných v nových nárazových testech je v podstatě nesrovnatelná s tím, kolik hvězdiček a za co je auta dostávala nejen před pár lety, ale už loni. A bude ještě veseleji.
V Bruselu se rozhodlo, že vyvozovat z aktivní a pasivní bezpečnosti automobilu jeden výsledek a míchat to všechno dohromady s dosavadními daty je zcela v pořádku, takže Euro NCAP bude od roku 2014 udělovat hvězdičky také za systémy automatického nouzového brzdění. Pokud za tímto diktátem tušíte dokument Evropské komise, který si klade za cíl snížit počet úmrtí na silnicích do roku 2020 na polovinu a do roku 2050 přiblížit tato čísla nule, tak jste právě strefili hřebík po hlavičce.
„Rychlejší pronikání těchto technologií do nových vozů pomůže Evropské unii dosáhnout stanoveného cíle, kterým je snížení počtu úmrtí na silnicích o 50 procent do roku 2020,“ řekl Michiel van Ratingen, generální tajemník Euro NCAP. „V důsledku toho jsme se rozhodli zařadit systémy automatického brzdění do hodnocení jako součást celkového počtu hvězdiček od roku 2014 a doufáme, že evropské orgány budou brzy vyžadovat tyto systémy jako povinné pro všechny nové typy vozidel.“
Jinak řečeno, o nezávislosti Euro NCAP můžeme tímto nejen pochybovat, ale máme ji potvrzenou přímo od instituce samotné. Evidentně jde Evropské komisi zcela na ruku a oba orgány se bez optání nebo veřejné diskuse snaží pod pohrůžkou snižování počtu hvězdiček prosadit další elektronickou berličku, která nemá s pasivní bezpečností automobilu nic společného, nemluvě o tom, že může vést k falešnému pocitu bezpečí (podobně jako ESP) a samozřejmě se opět postará o další zvýšení cen automobilů.
Tak tyhle obrázky přítomnost automatického brzdění na palubě změní leda k horšímu tím, že auto zatíží pár dalšími dráty navíc. Se samotným crash testem nemá tradičně společného zhola nic...
Zdroj: Euro NCAP
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 4 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 5 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 7 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 8 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch