Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Hanebné sankce ČKP za nezaplacené povinné ručení jsou definitivně minulostí
3.1.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Od 15. ledna 2015 už nebudete pokutování za to, že nejezdíte autem bez povinného ručení. Připomeňme si i novinky v přihlašování vozů do evidence.
Teprve začátkem loňského prosince prošel poslaneckou sněmovnou českého parlamentu návrh na zrušení absurdní sankce za neplacení povinného ručení, kterou od majitelů mnohdy nepoužívaných aut inkasovala Česká kancelář pojistitelů (ČKP). Byli jsme tehdy udiveni tím, že nesmysly do českého právního řádu nemají pouze přibývat a jen jsme doufali, aby tento návrh nenarazil ve zbytku legislativního procesu. Nenarazil, a tak si od poloviny ledna budou moci oddychnout nejen všichni majitelé zřídka používaných registrovaných aut, ale i všichni ti, kteří ještě nepozbyli zdravého selského rozumu.
Máme-li připomenout, proč bychom z této změny měli mít radost, pak ve zkratce konstatujme, že zájem vyjádřený dnes už neplatným ustanovením byl možná chvályhodný, jeho realizace byla ale velmi nešťastná. Předchozí úprava automaticky počítala s tím, že registrované auto rovná se pravidelně jezdící auto a majitele nutila platit poplatky jen za to, že vlastní vůz, který nemá sjednané povinné pojištění odpovědnosti z provozu. Nikoho tedy nezajímalo, jestli dotyčný člověk auto skutečně používá bez povinného pojištění, zákon to automaticky předpokládal.
Tento stav by mohl být ještě pro někoho akceptovatelný, pakliže by následkem bylo vyměření pojistného v obvyklé výši, který by majitel musel zaplatit. Realitou ale bylo uložení mnohonásobně vyšší sankce, která navíc pojištění neznamenala. Připočteme-li si k tomu to, že ČKP takto inkasovala resp. chtěla inkasovat peníze i od lidí, kteří už auto na ně registrované dávno ani nevlastní, natož pak aby jej používali, šlo jedním slovem o hanebnost, která uměle přiživovala oportunisty z řad ČKP, právníků i exekutorů.
Podrobněji jsme se této problematice věnovali ve starším článku, dnes už tedy dodáme jen tolik, že nový stav automaticky neznamená, že by kdokoli rázem mohl používat své auto bez zaplaceného pojištění. To je nadále povinné a pokud budete přistiženi řídíc nepojištěné auto, budete za to také trestání. Novela přesto přinese úlevu statisícům lidí, kteří z nějakého důvodu nemají potřebu mít svůj vůz permanentně pojištěný - podle ČKP jezdí v ČR necelých 7,1 milionu aut se sjednaným povinným ručením, přihlášených vozidel je podle centrálního registru 7,8 milionu.
Letošní rok ale přináší pro řidiče a majitele aut novinky i v jiném ohledu, který jsme též dříve probírali. Šlo o změny v převodech aut, které též od ledna vstupují v platnost. Zásadní modifikací je zrušení tzv. polopřevodů, kdy bylo možné auto odhlásit na nového majitele s tím, že on si jej posléze přihlásí. To už nyní nebude možné, neboť odhlášení i přihlášení bude muset proběhnout současně. Důležité je také to, že dříve odhlášená ale dosud nepřihlášená auta musejí být přihlášená do poloviny roku 2015, jinak je úřady z evidence vyřadí.
Novinky se týkají rovněž tzv. depozitu, tedy aut dočasně vyřazených z provozu. U aut, která byla „dána do depozitu” do 30. června 2013, musí majitelé do konce roku 2015 úřadům nahlásit, k jakému účelu je vozidlo využíváno, jinak mu též hrozí vyřazení z evidence. Tomu sice příliš nerozumíme, neboť pokud vozidlo dočasně vyřadí z provozu, nevidíme důvod, aby se stát zajímal o to, co s ním dotyčný dělá (asi nic...), ale snad si řidiči a majitelé aut snad dokážou i s touto změnou poradit.













ČKP už nebude moci přiživovat sebe a jí spřízněné subjekty na úkor těch, kteří vlastní, ale z nějakého důvodu aktuálně nepoužívají standardně registrovaný vůz
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Jorge Martin propuštěn z nemocnice včera 15:56
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou 20.4.2025
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone 20.4.2025
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
Nejnovější články
Nový dvourotorový Wankel je hotový, říká šéf Mazdy, k návratu rotačních sporťáků brání poslední překážka
před 10 hodinamiŘešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
včeraPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
včeraLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
včeraRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva