Hanebné sankce ČKP za nezaplacené povinné ručení jsou definitivně minulostí

Od 15. ledna 2015 už nebudete pokutování za to, že nejezdíte autem bez povinného ručení. Připomeňme si i novinky v přihlašování vozů do evidence.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Hanebné sankce ČKP za nezaplacené povinné ručení jsou definitivně minulostí

3.1.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Hanebné sankce ČKP za nezaplacené povinné ručení jsou definitivně minulostí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Od 15. ledna 2015 už nebudete pokutování za to, že nejezdíte autem bez povinného ručení. Připomeňme si i novinky v přihlašování vozů do evidence.

Teprve začátkem loňského prosince prošel poslaneckou sněmovnou českého parlamentu návrh na zrušení absurdní sankce za neplacení povinného ručení, kterou od majitelů mnohdy nepoužívaných aut inkasovala Česká kancelář pojistitelů (ČKP). Byli jsme tehdy udiveni tím, že nesmysly do českého právního řádu nemají pouze přibývat a jen jsme doufali, aby tento návrh nenarazil ve zbytku legislativního procesu. Nenarazil, a tak si od poloviny ledna budou moci oddychnout nejen všichni majitelé zřídka používaných registrovaných aut, ale i všichni ti, kteří ještě nepozbyli zdravého selského rozumu.

Máme-li připomenout, proč bychom z této změny měli mít radost, pak ve zkratce konstatujme, že zájem vyjádřený dnes už neplatným ustanovením byl možná chvályhodný, jeho realizace byla ale velmi nešťastná. Předchozí úprava automaticky počítala s tím, že registrované auto rovná se pravidelně jezdící auto a majitele nutila platit poplatky jen za to, že vlastní vůz, který nemá sjednané povinné pojištění odpovědnosti z provozu. Nikoho tedy nezajímalo, jestli dotyčný člověk auto skutečně používá bez povinného pojištění, zákon to automaticky předpokládal.

Tento stav by mohl být ještě pro někoho akceptovatelný, pakliže by následkem bylo vyměření pojistného v obvyklé výši, který by majitel musel zaplatit. Realitou ale bylo uložení mnohonásobně vyšší sankce, která navíc pojištění neznamenala. Připočteme-li si k tomu to, že ČKP takto inkasovala resp. chtěla inkasovat peníze i od lidí, kteří už auto na ně registrované dávno ani nevlastní, natož pak aby jej používali, šlo jedním slovem o hanebnost, která uměle přiživovala oportunisty z řad ČKP, právníků i exekutorů.

Podrobněji jsme se této problematice věnovali ve starším článku, dnes už tedy dodáme jen tolik, že nový stav automaticky neznamená, že by kdokoli rázem mohl používat své auto bez zaplaceného pojištění. To je nadále povinné a pokud budete přistiženi řídíc nepojištěné auto, budete za to také trestání. Novela přesto přinese úlevu statisícům lidí, kteří z nějakého důvodu nemají potřebu mít svůj vůz permanentně pojištěný - podle ČKP jezdí v ČR necelých 7,1 milionu aut se sjednaným povinným ručením, přihlášených vozidel je podle centrálního registru 7,8 milionu.

Letošní rok ale přináší pro řidiče a majitele aut novinky i v jiném ohledu, který jsme též dříve probírali. Šlo o změny v převodech aut, které též od ledna vstupují v platnost. Zásadní modifikací je zrušení tzv. polopřevodů, kdy bylo možné auto odhlásit na nového majitele s tím, že on si jej posléze přihlásí. To už nyní nebude možné, neboť odhlášení i přihlášení bude muset proběhnout současně. Důležité je také to, že dříve odhlášená ale dosud nepřihlášená auta musejí být přihlášená do poloviny roku 2015, jinak je úřady z evidence vyřadí.

Novinky se týkají rovněž tzv. depozitu, tedy aut dočasně vyřazených z provozu. U aut, která byla „dána do depozitu” do 30. června 2013, musí majitelé do konce roku 2015 úřadům nahlásit, k jakému účelu je vozidlo využíváno, jinak mu též hrozí vyřazení z evidence. Tomu sice příliš nerozumíme, neboť pokud vozidlo dočasně vyřadí z provozu, nevidíme důvod, aby se stát zajímal o to, co s ním dotyčný dělá (asi nic...), ale snad si řidiči a majitelé aut snad dokážou i s touto změnou poradit.


Hanebné sankce ČKP za nezaplacené povinné ručení jsou definitivně minulostí - 1 - BMW M4 2014 prvni poradny crash 01Hanebné sankce ČKP za nezaplacené povinné ručení jsou definitivně minulostí - 2 - BMW M4 2014 prvni poradny crash 02Hanebné sankce ČKP za nezaplacené povinné ručení jsou definitivně minulostí - 3 - BMW M4 2014 prvni poradny crash 03Hanebné sankce ČKP za nezaplacené povinné ručení jsou definitivně minulostí - 4 - BMW M4 2014 prvni poradny crash 04Hanebné sankce ČKP za nezaplacené povinné ručení jsou definitivně minulostí - 5 - BMW M4 2014 prvni poradny crash 05Hanebné sankce ČKP za nezaplacené povinné ručení jsou definitivně minulostí - 6 - BMW M4 2014 prvni poradny crash 06Hanebné sankce ČKP za nezaplacené povinné ručení jsou definitivně minulostí - 7 - BMW M4 2014 prvni poradny crash 07Hanebné sankce ČKP za nezaplacené povinné ručení jsou definitivně minulostí - 8 - BMW M4 2014 prvni poradny crash 08Hanebné sankce ČKP za nezaplacené povinné ručení jsou definitivně minulostí - 9 - BMW M4 2014 prvni poradny crash 09Hanebné sankce ČKP za nezaplacené povinné ručení jsou definitivně minulostí - 10 - BMW M4 2014 prvni poradny crash 10Hanebné sankce ČKP za nezaplacené povinné ručení jsou definitivně minulostí - 11 - BMW M4 2014 prvni poradny crash 11Hanebné sankce ČKP za nezaplacené povinné ručení jsou definitivně minulostí - 12 - BMW M4 2014 prvni poradny crash 12Hanebné sankce ČKP za nezaplacené povinné ručení jsou definitivně minulostí - 13 - BMW M4 2014 prvni poradny crash 13
ČKP už nebude moci přiživovat sebe a jí spřízněné subjekty na úkor těch, kteří vlastní, ale z nějakého důvodu aktuálně nepoužívají standardně registrovaný vůz

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.