Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Francie utahuje šrouby, dohled nad řidiči mohutně posílí
2.12.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Nejen povinné alkoholtestery, ale třeba i omezovače rychlosti na bázi GPS chystá francouzský prezident na tamní motoristy. EU jistě zaplesá.
Francie zaznamenala od 1. listopadu 2010 do 31. října 2011, tedy za posledních 12 měsíců, celkem 3 980 obětí dopravných nehod. Tuto informaci zveřejnilo minulý měsíc ministerstvo vnitra. Samotné číslo určitě není malé, na druhou stranu je tento počet relativizován 30 miliony registrovaných aut a rovněž tím, že tento údaj je vůbec nejlepším výsledkem od roku 1945. To není překlep, opravdu je tím myšleno nejméně mrtvých za dvanáct měsíců od druhé světové války, kdy musel být počet aut na silnicích nesrovnatelně menší. Přitom se nezdá, že by to byl jen náhodný trend. Dokládá to fakt, že byl překonán rekord z předchozího roku. Ani to ovšem nepovažuje francouzský prezident Sarkozy za dostatečné. Tento týden představil na půdě elysejského paláce řadu opatření, které se evidentně vzhlédly v teoretických plánech Evropské unie „jak zbavit silnice mrtvých“. Sarkozymu bude prý pro příští rok stačit tři tisícovky mrtvých, i to je ale cíl nadmíru ambiciózní a snaha o jeho docílení se neobejde bez obětí.
Mezi horké novinky začátku příštího roku patří povinnost mít ve voze alkoholtester. Zákon neukládá, jestli musí být elektronický, takže stačí i tradičný balonek s chemickou trubičkou. Co na to říkají domácí média a řidiči? Pochopitelně nadšeni nejsou. Deník Le Figaro si vůbec nebere servítky a rovnou píše o „finančním daru z nebes pro výrobce a distributory“ jako je třeba největší firma Contralco. Při průměrné ceně 1,5 až 2 eura za jednu sadu (u nás se desetikusové balení prodává od 160 do 200 Kč) jde o koláč v hodnotě 1,1 až 1,5 miliardy korun - zbytečně vyhozených 200 milionů korun za naše nové lékárničky s již nepotřebnými rouškami se najednou nezdá být moc.
Kolik asi bude stát zavedení elektronického testeru napojeného na imobilizér, když balónek s trubičkou přinese výrobcům 1,5 miliardy korun?
Francouzi navíc byli informování, že záruka na standardní alkoholtest je pouze rok a životnost daná výrobcem asi rok a půl (ověřeno u českého distributora), takže rozhodně nelze mluvit o jednorázové záležitosti. Vlastník přitom musí zajistit, aby trubičky nebyly vystaveny slunečnímu světlu a vysokým nebo nízkým teplotám, což jsou zrovna podmínky, které zaparkovaný automobil dodrží maximálně v garáži. Přitom porušením podmínek může dojít ke znehodnocení během několika dní, což mi opět potvrdil český prodejce, který třeba nemohl vystavovat své vzorky v průhledném obalu.
Stejně kritické postoje na dané téma jsou prezentovány také v diskusích. Lidé se vcelku rozumně ptají, jak může někdo považovat přítomnost alkoholtestu za prostředek bránící opilému řidiči sednout za volant. V zavedení vynucovaném pokutou 11 euro rovněž vidí příležitost k doplnění státní kasičky a vesměs svorně odkazují vládě, aby se připravila na vystavení účtu v příštích volbách. Stát ale vidí celou věc jinak a plánuje další, mnohem tvrdší opatření. Po alkoholtestu má v dohledné době přijít na povinné zavádění elektronického detektoru alkoholu spojeného s imobilizérem, který dokáže zabránit nastartovat auto. Na rozdíl od Holandska ale nejen pro řidiče, kteří byli usvědčeni z jízdy pod vlivem, ale paušálně.
Bitva mezi francouzským úředníkem a motoristou ale bude vedena na několika dalších frontách. K stávajícím více než 2 000 radarům přibude v příštím roce dalších 400. Rychlostní pastičky navíc nově nebudou v žádném případě označeny cedulí. K tomu vláda připravuje zákon, který zakáže řidičům navzájem se informovat o pozici stacionárních nebo přenosných radarů, čímž patrně míří na zařízení typu Coyote, které má ve Francii značný úspěch. Sarkozy se přitom ohání prohlášeními, že „radary v žádném případě nebudou příjmem do státního rozpočtu, ale že všechny vybrané peníze se budou v plném rozsahu vracet zpátky do infrastruktury“. To je vskutku šlechetné gesto, kterému snad někdo také vystaví účet.
Radary jsou jen slabým odvarem proti zavedení elektronické kontroly a omezení rychlosti, které se ve Francii testuje od roku 2006
Francie dále v tuto chvíli testuje nové mobilní radary, které budou fungovat na stejném principu jako ty v českých Passatech R36. O jejich přínosu bezpečnosti provozu jsme se mohli již nejednou přesvědčit na vlastní oči, ve Francii se ve větší míře na silnicích objeví již na konci prvního pololetí roku 2012. Stranou pozornosti nezůstanou ani motorkáři. Podle Sarkozyho „není normální”, aby 2 % účastníků silničního provozu měla na svědomí 24 % smrtelných nehod. Co s tím? V tomto případě francouzský prezident jasný recept nemá, ví však, že se v této věci „bude muset něco dělat”. Možná tak motorkáře podrobí dalšímu, vůbec nejméně vítanému bodu jeho ambiciózního plánu.
Tím je návrh na zavedení permanentního dohledu nad řidiči prostřednictvím systému Lavia (Limitateur s'adaptant à la vitesse autorisée - omezovač rychlosti přizpůsobující se rychlostním limitům). Tato hračka byla úspěšně otestována již v roce 2006 a namontována ve voze dokáže automaticky skrze snímače polohy na bázi GPS a mapy pracující s platnými rychlostními limity průběžně omezovat rychlost vozu. Je na vás tento bratr až moc velký? I s tímto počítá plán EU a v první řadě právě u motorkářů. Prezident Francie s tím evidentně problém nemá a již požádal příslušné orgány, aby vypracovaly způsob zavedení systému do praxe.
Jak sami můžete vidět, dříve zveřejněné záměry EU nejsou jen souhrnem zbožných přání, ale opatřeními, která jsou velmi rychle uváděna v praxi. A to i když se před ještě pár měsíci mohlo něco podobného znát naprosto fantaskním. Svobodný a odpovědný řidič používající vlastní rozum zůstává pro EU evidentně nepřítelem číslo jedna, nic jiného než bezmyšlenkovité následování nastavených pravidel nebude tolerováno...
Přečtěte si také:
- Doživotní SPZ na osobu? Nic takového není na stole
- Jak jezdit v zimě bez nehod?
- Čínský automobilový sen aneb Jak se prokrást na výsluní
Zdroje: Le Figaro, Libération
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Elektrické Volkswageny ID jsou takový propadák, že je všechny dohromady prodejně překonává jediný model: Golf
před hodinou - Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva