Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Existuje nejméně jeden dobrý důvod, proč chtít nové auto místo staršího
15.5.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Je dost důvodů proč chtít starší auto místo nového, cenou počínaje a menší poplatností bujícím regulacím konče. Jenže je tu i druhá strana mince.
Neoznačili bychom se zrovna za nadšené příznivce nejnovějších aut. Jistě, vývoj kráčí stále vpřed a v mnoha aspektech snad každého nového vozu je to znát, jenže ne ve všech. Zatímco do začátku tohoto tisíciletí byla auta šita primárně na míru zákazníků a jejich potřeb, v poslední dekádě jsou šita hlavně na míru velmi přísným regulacím, které si automobilky nemohou dovolit obcházet. Buď se „ohnou” a přežijí nebo hrdě zhynou.
Proto se také téměř všechny bez větších okolků nově nastaveným pravidlům přizpůsobily a proto se také stane, že v autech máme věci, které nechceme nebo že snadno dáme dohromady seznam aut, která je lepší koupit si stará než nová. Stačí, aby z auta určeného pro nadšené řidiče zmizel zbytný downsizing, zbytný elektrický posilovač či povinný automat a rázem je 10 let starý vůz zajímavější než ten nový.
Stále je tu ale druhá strana téže mince a v některých ohledech jsou nové vozy stále jednoznačně lepší. O spoustě z nich se můžeme přít, o jednom ale nikoli - moderní auta jsou jsou bezpečnější než ta stará. Pravda, někdy jsou jejich hodnocení z nárazových zkoušek zbytečně znehodnocována připočítáváním bodů za věci, které vám při kontaktu s jiným vozem ani trochu nepomohou, nemění to ale nic nemění na faktu, že souběžně s novými technologiemi dorazily i nové postupy a materiály. A ty ochranu posádky opravdu zvyšují.
Jak moc? To občas vídáme na srovnání bezpečnosti nových a starých aut, které například nedávno realizoval Euro NCAP u příležitosti oslav dvacátého výročí. Tehdy proti sobě byly vyslány letitý Rover a nová Honda Jazz a výsledkem byl pohled na totálně zdemolovanou karoserii britského vozu a bez větších problémů přeživšího Japonce. Nyní se podobnou cestou rozhodla jít organizace ANCAP, australská obdoba evropského NCAPu, jen o nárazový test starého a moderního vozu ovšem v tomto případě nešlo.
Australané k němu přidali velmi zajímavou statistiku ilustrující vztah mezi stářím vozu a počtem obětí dopravních nehod. A právě ta nejlépe ukazuje, o kolik větší šanci na přežití máte v nových autech ve srovnání s těmi starými. Nebavíme se přitom o strojích z 80. let, ale i už docela moderních vozech.
V případě australských dat platí, že např. vozy vyrobené do roku 2000 tvoří 20 procent tamní flotily, ovšem na jejich konto připadá 33 procent fatálních nehod. To se bavíme o modelech jako Škoda Octavia I, VW Golf IV nebo Ford Focus I. A auta vyrobená do roku 2005 znamenají 60 procent mrtvých ve srovnání s 41 procenty registrovaných vozů. Rok 2005, to je třeba přelom výroby BMW řady 3 E46 a E90, to už jsou dost moderní automobily.
Vůči tomu vozy z let 2011 až 2016 tvoří 31 procent flotily, podíl na úmrtích je však v jejich případě 13procentní. „Pravděpodobnost úmrtí ve starých vozech je čtyřikrát vyšší než u nových vozů,“ říká k tomu šéf ANCAPu James Goodwin a to pořád komentuje jen vztah registrovaných aut k počtu nehod. Pokud bychom znali i množství ujetých kilometrů s nimi, bude statistika vypadat ještě docela jinak - prakticky všechny firemní vozy s velkými nájezdy budou pár let staré, soukromá auta o stáří 12 a více let budou dnes využívány obvykle k ujetí 10-20 tisíc km za rok, více nikoli.
„Mapovali jsme průměrné stáří aut, s nimiž jsou spojeny fatální nehody, a během jednoho roku jejich průměrné stáří vzrostlo z 12,5 na 12,9 let. Je proto nešťastné, že nejvíce ohrožení řidiči - mladí a nezkušení či staří a nepozorní - jezdí ve vozech, jichž se risk týká nejvíce. Doufáme proto, že tento test povzbudí všechny motoristy k tomu, aby se nad bezpečností více zamysleli,“ dodává Goodwin a podporuje to i zmíněným testem.
Ten podle něj nejlépe fyzicky ilustruje výhody nových, bezpečnějších aut. S Toyotou Corolla z roku 1998, což také není žádný muzejní exponát, je prý spojeno „katastrofické selhání struktury“, a tak testovací figurína vykazovala „extrémně vysoké“ riziko poranění hlavy, hrudníku a nohou. Stará Corolla tak v rámci testu získala pouhých 0,4 bodu ze 16 možných, nová z roku 2015 ovšem dosáhla 12,93. Šlo navíc o simulaci nárazu v klasických podmínkách, tedy při rychlosti 64 km/h, reálné nehody se stávají i ve vyšších rychlostech.
Pochopitelně, neodsuzujeme tím starší auta, máme je rádi už pro jejich charakter - řídit je představuje dnes vesměs neopakovatelný zážitek. Radost z jízdy ale není vše a pokud je to ve vašich ekonomických možnostech, přinejmenším z hlediska bezpečnosti je lepší sedlat při běžných přesunech novější vůz, i když je vás řidičsky těší méně. A ono zajímavější starší auto si nechat třeba jen víkendy - riziko tím neeliminujete, ale snížíte ho. I když jste sebelepší řidič, vždycky se může stát něco, co nečekáte a co povede k nehodě. A něco takového se stane tím spíše, čím více s autem jezdíte...
Na tomto grafu vidíme vztah mezi stářím aut a počtem obětí dopravních nehod - vozy vyrobené do roku 2005 „se starají” o 60 procent obětí. Přitom představují jen něco přes 40 procent registrovaných vozů. A určitě se s nimi jezdí o mnoho méně...
Že jsou nová auta bezpečnější než ta stará, víme dobře, nové srovnání Toyoty Corolla z let 1998 a 2015, jenž provedla australská organizace ANCAP, to ale ilustruje velmi názorně
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch