Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Evropská unie přikáže snížit hlučnost aut na polovinu, včetně těch sportovních
20.12.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Život na silnicích v EU bude během pár let hotovým rájem na Zemi. Nejenže budeme všichni jezdit se spotřebou 3,0 l/100 km, ale také o polovinu tišeji.
Výbor pro životní prostředí, veřejné zdraví a bezpečnost potravin Evropského parlamentu (EP) přijal tento týden zákon nařizující snížení současného hluku osobních aut v průměru o čtyři decibely a nákladních automobilů o tři decibely. To zní bagatelně, ale protože jednotka měření hladiny intenzity zvuku je jednotkou logaritmickou, reálně by se mělo dané opatření postarat o takový útlum hluku, že bude lidským uchem vnímán jako přibližně poloviční.
Za tento legislativní návrh můžeme poděkovat nizozemské europoslankyni Judith Merkies ze sociálně-demokratické frakce v EP, která ve své důvodové zprávě nezapomněla podtrhnout, že nepříjemnými důsledky způsobovanými hlukem od vozidel jsou nejvíce postižené nízkopříjmové skupiny obyvatel.
Judith Merkies se navíc netají svou radostí nad tím, že výrobcům sportovních vozů nebyla v tomto směru udělena žádná výjimka. „Jsem ráda, že Evropský parlament odsouhlasil mé návrhy a potvrdil zlepšení standardů. Zákon se nám podařilo prosadit i přes nevůli konzervativních poslanců a bruselské automobilové lobby, která kromě jiného volala po osvobození sportovních aut, ačkoli jsou hlavní příčinou hluku,“ dodala rázně paní Merkies. Demagogie z jejího prohlášení přitom čiší, neboť i ona jistě ví, že uvedené stroje tvoří v průměru asi 3 promile všech aut v provozu a jsou tak vším možným, jen ne hlavním zdrojem hluku, kterým automobilová doprava zatěžuje okolí.
Český europoslanec a člen stejného výboru MUDr. Ouzký, který byl nedávno obviněn ekologickou organizací Transport & Enviroment z lobbování ve prospěch automobilky Porsche a v případě tohoto návrhu zastával roli zpravodaje, má na věc poněkud jiný názor. Se změnou aktuální normy zavedené již v roce 1970 a poté postupně aktualizované, sice souhlasí, ale ne způsobem, jakým byla přijata „jeho” výborem. Jako problém přitom vnímá dvě záležitosti - přílišnou horlivost schváleného návrhu a jeho orientaci pouze na jediný zdroj hluku. Norma chce totiž celkovou hlučnost snížit pouze utlumením zvuku motorů.
Ouzký říká, že rozličné „nevládní organizace” zastávají klasické hledisko: 'Pojďme řešit zvuk motorů a pojďme donutit výrobce automobilů k jeho razantnímu snížení. Zlí výrobci aut sice zase budou tvrdit, že to není a nebude tak jednoduché, ale když na ně dobře zatlačíme, oni to nějak zvládnou,' aniž by si uvědomovaly, že nařízení podobné změny se neobejde bez následků. „Na rozdíl od původního návrhu, který byl realistický, ten přijatý Výborem je přespříliš ambiciózní. Pouze poškodí evropský automobilový průmysl omezením jeho schopnosti konkurovat (mimoevropským firmám - pozn. red.) a může ve výsledku vést k jeho destrukci,” konstatoval po přijetí návrhu Ouzký.
„Překvapilo mě, že tak jednostranné stanovisko zastává též stínová zpravodajka ze socialistické frakce a holandská kolegyně Judith Merkies, která chce zprávu okrájet od všech faktorů, které hluk posuzují komplexně jako soubor několika faktorů a soustředí se pouze na zvuk motoru jako takového. Což považuji za chybu,“ řekl přitom ještě před schválením zákona Ouzký, který upozorňoval na to, že je neméně důležité hodnotit také kvalitu vozovky nebo valivý hluk od pneumatik.
Přestože podobných připomínek zaznělo třeba ze strany Evropské asociace automobilových výrobců (ACEA) více, výbor Evropského parlamentu se nakonec rozhodl poručit zvuku a do osmi let jej sníží na polovinu. Radost z takového návrhu musí mít nejen značky jako Ferrari, Lamborghini nebo Porsche, omezení je natolik radikální, že náklady s ním spojené bude muset snášet prakticky každá automobilka působící v EU. Když už ne přímo jako investici do vývoje, výroby a montáže izolačních materiálů nebo nových komponentů, tak téměř jistě nepřímo, ve formě druhotného zdanění, kterému se bude oficiálně říkat pokuta - stejně jako v případě vyšších než nadlimitních emisí CO2. A tu nakonec zaplatí kdo? No pochopitelně my jakožto zákazníci.
Jistě, zatím jde pouze o návrh, po jeho přijetí v patřičném výboru, kterému předcházela rok trvající debata, se ale má zato, že jeho schválení celým parlamentem nebude větší komplikací. Hlasování přijde na pořad dne v březnu 2013 a akceptovat jej bude muset také Evropská rada.
Dozajista nejde o věc, ze které by racionálně uvažující člověk měl být jakkoli šťastný, na druhou stranu - evropských regulací automobilového průmyslu je dnes tolik a v rámci působení jednotlivých firem na Starém kontinentu je už nyní tak devastující, že přijetí nebo nepřijetí jedné další normy postrádající smysl pro realitu situaci určitě nezmění. Pokud by ji něco mělo změnit, pak značné uvolnění trhu jako celku. K tomu se ale, jak vidno, v Bruselu ani ve Štrasburku rozhodně neschyluje...
Sestavit seznam aut způsobující paní Merkies vyrážku patrně nebude příliš složité, tu samou ale dostanou asi všichni výrobci sportovních výfukových systémů
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Elektrické Volkswageny ID jsou takový propadák, že je všechny dohromady prodejně překonává jediný model: Golf
před hodinou - Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva