Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
EU začíná brzdit zvyšování podílu biosložky v palivech, bohužel ne dost
12.9.2013 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Evropský parlament mírní nařízení, týkající se přimíchávání biosložky do benzínu a nafty. Od kýženého nulaprocentního podílu jsme ale stále daleko.
Biopaliva zajišťují pár lidem, třeba i kandidujícím do české poslanecké sněmovny, vynikající byznys, ale pro obyčejné smrtelníky nejsou žádnou výhrou. Měla by být malým minusem pro auta a velkým pro okolností prostředí, již delší dobu se však ukazuje, že skutečnost je poněkud odlišná. A Evropské unii to kupodivu začíná docházet.
Jejím celkovým, jako vždy ničím nepodloženým a zcela z prstu vycucaným cílem je zajistit do roku 2020 plných 10 % energie pro automobily z tzv. obnovitelných zdrojů. Tento cíl je obecný a neurčuje, o jaké obnovitelné zdroje má jít, vzhledem k aktuálnímu stavu, kdy s elektromobily nejezdí skoro nikdo a nikde (a když ano, je elektřina beztak povětšinou vyráběna ze zdrojů zcela zjevně neobnovitelných) a ani jiné koncepce pohonu jaksi nenacházejí na trhu větší zastání, měla se dle dosavadního plánu prakticky veškerá tato část paliv vyrobit z vypěstovaných plodin. To je právě prostřednictvím biosložek přimíchávaných do paliva.
Jde o tzv. biopaliva „první generace”, s nimiž jsou svázány nezanedbatelné problémy. Jednak zdražují už tak drahé palivo, jednak škodí motorům, jednak se kvůli jeho produkci kácejí lesy a jednak zvyšují ceny jídla, které by z nich jinak bylo možné udělat. Studie již prokázaly, že zvýšené emise při výrobě biopaliv vyruší nižší emise z jejich spalování a ve výsledku se do atmosféry dostane ještě více skleníkových plynů, než kdyby biosložka v palivech vůbec nebyla. „Palmový olej (jedno z biopaliv - pozn. red.) stojí mimo jiné za masivním odlesňováním a urychlováním změny klimatu,” řekl Robbie Blake, člen hnutí Přátelé Země (mimochodem, má Země nějaké nepřátele?). A pak je tu onen nezanedbatelný faktor omezení nabídky potravin a tím zvyšování jejich ceny - je opravdu rozumné v době, kdy řada lidí na světě pořád nemá dost peněz ani na jídlo, zvyšovat jeho cenu pálením „potravin” v nádržích aut?
Inteligentní lidé dávno křičí „ne”, nyní něco takového kupodivu zaznělo i ze strany EU. Štrasburk, tedy sídlo Evropského parlamentu, byl svědkem rozhodnutí, při kterém Unie změnila své dosavadní plány na podporu biopaliv právě z výše uvedených důvodů. Maximální podíl biosložky tak byl omezen na 6 %, což je oproti teoreticky možným až 10 % poměrně výrazný pokles. Po předchozích jednáních ale jinak jde o kompromis mezi 6,5 %, za která lobboval biopalivový průmysl, a 5,5 %, která prosazovali environmentalisté (ne ex-environmentalisté, popř. protoenvironmentalisté, na biopaliva se dívají v průběhu času různě...).
I přes razantní snížení budoucího limitu na biosložku nemůžeme být spokojeni, celý tento nápad je holý nesmysl a pouze nulaprocentní podíl je jedinou přijatelnou povinnou výší. Přesto je třeba ocenit alespoň malý krok vpřed, v tom jsme výjimečně s ekology a ochránci vesmíru zajedno. „Šest procent biosložky v palivech znamená, že se každý rok v autech v Evropě spálí jídlo, které by po celý ten rok nakrmilo přes 200 milionů lidí,” říká Nuria Molina, šéfka kampaně hnutí ActionAid. „Je to však alespoň nějaký pokrok a ukazuje, že si europoslanci uvědomují, že biopaliva první generace mají svůj díl viny na hladomoru a změně klimatu,” dodává.
Předsevzetí EU, aby do roku 2020 bylo 10 % paliv z obnovitelných zdrojů, se však nemění. Už jsme konstatovali, že to nyní ještě více favorizuje elektřinu, avšak ani s elektromobily to pořád není vůbec slavné - jsou drahé a mají jen velmi limitovaný dojezd.
Cestou ovšem mají být i tzv. „pokročilá” biopaliva, která se mají vyrábět z odpadků, mořských řas nebo něčeho podobně méně jedlého, než jsou např. sójové boby. Obáváme se však, že s emisemi skleníkových plynů, efektem na motory a na peněženky všech těch, co takováto biopaliva nebudou vyrábět, to nebude o nic lepší, než se současnými biopalivy „z jídla”.
Do roku 2020 ještě zbývá šest let, uvidíme, kterým směrem bude vývoj pokračovat. Už nyní jsme si ale jisti tím, že jak pro motory, tak pro peněženky většiny světa, krky hladovějících lidí a planetu Zemi by bylo nejlepší, kdyby na podobný diktát EU nedošlo vůbec...
Pole, louky, lesy, to všechno dnes tak nějak končí v našich nádržích. Aniž bychom o to stáli a aniž bychom tento rozmar z vlastní vůle chtěli platit
Zdroje: Europa.eu, Renewable Energy World, , Rapid City Journal
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Těžká nehoda zdemolovala Teslu Cybertruck tak moc, že z řady úhlů vůbec nepoznáte, o jaké auto šlo
před 4 hodinami - Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
včera
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Mercedes přiznal, že recyklace baterií není takový zázrak, jak se myslelo, nové těžby vzácných kovů bude dál třeba spousta
před hodinou - Ve Francii začnou ve velkém fungovat tzv. super radary, zaznamenají až čtyři dopravní přestupky najednou
před 3 hodinami - Těžká nehoda zdemolovala Teslu Cybertruck tak moc, že z řady úhlů vůbec nepoznáte, o jaké auto šlo
před 4 hodinami - Toyota stvořila moderní auto, po kterém zatoužíte. Řidičské modle přidala turbo, pohon 4x4 a vzhled legendy rallye
před 5 hodinami - Naděje umírá poslední: Policie po 8 letech dopadla zloděje aut za skoro 200 milionů, skončili s nimi na druhém konci světa
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva