Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
EU nařídí nové povinné prvky výbavy aut. I tohle brzy bude muset mít každý vůz
18.5.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Mantinely Evropské unie stanovující, co v autech musí a nemusí být, jsou už dnes docela úzké. Lépe určitě nebude, tady je soupis nových povinných prvků.
Loni jsme psali o tom, proč už auta nikdy nebudou taková, jaká bychom je chtěli mít. Důvod je více, tím hlavním jsou ale neskutečně svazující regulace v Evropě a USA. Omezení, na která technici při vývoji nových aut musí brát ohled, je zkrátka tolik, že přání zákazníka se přes tento filtr do konečné podoby vozu propracovávají stále méně. Ze strany úřadů obvykle není nařizováno konkrétní provedení toho či onoho, ale pokud má vůz ve výsledku splňovat tisíce pravidel, nedává to vývojářům mnoho možností, jak se dopracovat k uspokojivému výsledku.
Pak jsou tu ale ještě věci, které úřady konkrétně nařizují. Už dnes musí být vozy vybaveny například ABS, ESP či kontrolou tlaku v pneumatikách a právě takových povinných systémů má brzy mocně přibýt. EU požaduje, aby od roku 2021 byly všechny nově prodávané automobily v Unii vybaveny minimálně dvanácti dalšími, převážně bezpečnostními prvky coby projev nejnovějšího úsilí snížit počet úmrtí na silnicích na nulu. V současné době zemře na cestách po celé unii 26 000 osob ročně, záměrem je snížit toto číslo na polovinu a do roku 2030 redukovat na půlku rovněž počet vážných zranění.
Od roku 2010 se množství fatálních nehod na silnicích EU snížilo o 20 procent, ale od roku 2013 nedošlo k žádnému výraznému poklesu, přiznává Evropská komise. Od nových nařízení se očekává záchrana 10 500 životů a preventivní opatření proti cca 59 600 vážným zraněním do konce roku 2030. Nová směrnice počítá s rozličnými prvky, z nichž mnohé jsou už dnes součástí výbavy dražších aut. Vcelku brzy by tedy měly být ve všech.
Mezi plánované povinné funkce patří:
- vestavěný detektor alkoholu
- pokročilé nouzové brzdění
- detekce únavy a pozornosti řidiče
- detekce rozptýlení řidiče
- záznamové zařízení událostí
- signalizace nouzového zastavení
- všestranný čelní nárazový test a zdokonalené bezpečnostní pásy
- rozšíření bezpečnější zóny při nárazu do chodce/cyklisty včetně bezpečnostního skla
- inteligentní asistent rychlosti
- asistent udržení v jízdním pruhu
- ochrana před bočním nárazem
- couvací kamera nebo detekční systém pro couvání
Automatické nouzové brzdění a udržení v jízdním pruhu jsou požadavkem Euro NCAP, aby automobil mohl pomýšlet na zisk všech pěti hvězd bezpečnostního hodnocení, proto jej má stále více aut a už jsme si na ně tak trochu zvykli. Kontroverznějším systémem je inteligentní asistent rychlosti, který může korigovat rychlost vozidla autonomním dodržováním stanovených limitů. Funkce může být dočasně vypnuta, i přesto kritici upozorňují na nebezpečný pokrok - měl by to být člověk vnímající všechny aspekty provozu, který zvolí odpovídající rychlost. Jsou situace, kdy více může být lépe než méně.
Instalace vestavěného detektoru dechu pro případné zabránění řízení pod vlivem alkoholu je ještě radikálnější idea. Technika zabrání ovládání vozidla, pokud čidlo zaregistruje opilého řidiče. Už dnes existují země, kde si toto zařízení musí povinně instalovat řidiči například dříve přistižení při jízdě pod vlivem alkoholu, odtud i odjinud se ale ozývají hlasy, že zkrátka stačí nechat dýchnout někoho jiného a řídit může kdokoli.
Soubor navrhovaných opatření se přesto zalíbil aktivistům. Joshua Harris, ředitel pro kampaně charitativní organizace pro bezpečnost silničního provozu Brake, uvedl: „Tyto technologie prokazatelně zachraňují životy, takže podobné zprávy by měly být srdečně přivítány všemi, kteří se opravdu zavázali ke zlepšení bezpečnosti silničního provozu.“ Myslí si, že: „Řidiči chtějí, aby jejich vozidla byla bezpečná, ale ve skutečnosti se častěji rozhodnou utratit více peněz za příplatkovou výbavu na úkor bezpečnostních asistentů.“
Jessica Truongová, výkonná ředitelka nadace Towards Zero Foundation, přikývla: „Je načase, abychom zdvojnásobili naše úsilí v ochraně lidí před silničními haváriemi, které jsou předvídatelné a kterým lze předcházet. Rozhodnutí EU zaměřit se na bezpečnost silničního provozu a stanovit nový cíl do roku 2030 je výhrou pro bezpečnost obyvatelstva EU,“ zakončila své hodnocení.
Nechceme aktivitu EU šmahem odsuzovat, některé prvky výbavy jsou pro bezpečnost přínosné a jejich povinné zavedení může znamenat, že se do aut díky úsporám z rozsahu dostanou levněji, než kdyby si je část zákazníků pořizovala za příplatek. Jenže nikdy nebudou v autech zdarma, vždy je zaplatí zákazníci. Už dnes jsou nejlevnější auta v EU mnohem dražší, než srovnatelné vozy v jiných částech světa - právě všemožným kvůli povinným prvkům. Jejich dramatické rozšíření, jak jej Unie navrhuje, zvedne laťku ještě citelně výše a bude mít za následek i to, o čem Brusel nemluví - že méně majetní lidé nedosáhnou na nové auto, které je z podstaty bezpečnější, ať už s těmito prvky nebo bez nich. A ve starším budou vystaveni většímu riziku vážného zranění či úmrtí, než kdyby si koupili nový vůz třeba... bez detektoru alkoholu v dechu.
EU chce povinně vybavit auta dalšími prvky výbavy, tady vidíme některé z nich
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 11 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejčtenější články
- Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
24.11.2024 - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
24.11.2024 - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
25.11.2024 - Bosch propustí dalších 5,5 tisíce lidí, i mimo Německo. Jen v posledních měsících potvrdil vyhazovy pro víc jak 12 tisíc zaměstnanců
25.11.2024 - Obyčejná Honda předělaná na drsný muscle car Dodge se začíná prodávat, většina zájemců ale ostrouhá
25.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva