Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Elektromobily jsou na údržbu násobně dražší než spalovací auta, je to další hřebíček do rakve jejich růžové budoucnosti
10.9.2023 | Petr Miler
Politiků snících o krásném světě odtrženém od ekonomické a technické reality tu už bylo dost, žádný z nich ale dlouhodobě neuspěl. Proč si ti současní myslí, že skutečnost ohnou podle svých představ?
Jsme dlouhodobě přesvědčeni, že „elektrická revoluce” v automobilovém světě nemůže proběhnout tak, jak si ji mnozí malují. Má tolik společenských, technických, ekonomických a dalších překážek, že snaha zabránit nárazu tohoto nápadu do zdi je jen hrou o čas. Protože jsme dokola překvapováni tím, co jsou někteří ještě ochotni udělat pro popření reality, nedokáže nikdo soudný říci, kdy k onomu nárazu beztak dojde - může to být za tři roky, za pět, možná za deset. Ale stane se to. A pokud se to nestane přímo, problém vybublá nepřímo a za nerozumné chování některých budeme my všichni potrestáni pomyslným bumerangem někde úplně jinde.
Elektromobily pro naprostou většinu zákazníků nemají žádnou podstatnou přednost oproti spalovacím autům, za kterou by byli lidé ochotni si připlácet. Naopak mají spoustu nevýhod, které by je učinily neprodejnými i za nižší ceny. Většina lidí to vidí, proto u nás také tato auta marně bojují byť o tříprocentní podíl na trhu, jinde ve světě si pak jejich osvojitelé častě „kupují dotace” než samotná auta, která by si jinak nepořídili. Dostat 200 tisíc „jen tak”? No neberte to. Takto uvažuje spousta lidí místo toho, aby si rozumně řekli, že když se něco musí dotovat, je to asi samo o sobě nekonkurenceschopné. Tak proč bych to měl chtít? Oběd zdarma neexistuje, za každou podobnou „slevu” nějakým způsobem zaplatíte.
Důvodů chtít elektromobil je opravdu poskrovnu a slibované přednosti elektrických aut postupně letí ven komínem. Měla to být srovnatelně použitelná a časem levnější auta, nic z toho se zdaleka nestalo. Měla být levnější na provoz díky levnější elektřině, ani to se nestalo, měla pozvolněji ztrácet hodnotu díky své modernosti, ani to se nestalo. A v neposlední řadě měla být méně náročná na servis, a tedy i levnější na údržbu, ani to se neděje. A to zdaleka.
Celou situaci prozkoumala agentura Reuters a došla k přesně opačným závěrům. I když teorie, že elektromobil má méně pohyblivých částí, které vyžadují méně časté průběžné zásahy, je správná, praxe v podobě nižších nákladů na údržbu nepřichází. Majitelé naopak platí násobně víc, k tomu se musí smířit s tím, že na každou opravu čekají zásadně déle.
Důvodů je hned několik. Některé si představíte, jde třeba o následky vysoké hmotnosti, a tedy i nutně vysokého výkonu aut, které se starají o cokoli od rychlejší degradace dražších pneumatik až po bytelnější konstrukci některých částí. Technicky jednodušší navíc nutně neznamená celkově jednodušší, a tak elektrická auta bývá složitější opravit už kvůli výzvám spojeným s elektronikou.
Další aspekty ale zase tak přímočaré nejsou. Problémem je celý uměle vytvořený trh s nimi, který jako v kleštích svírají automobilky. Tesla - a ví, proč to dělá - prakticky nikoho nepouští ke svým náhradním dílům. A kde není konkurence ze strany nezávislých opraven, tam se autorizované servisy nemusí snažit. Už to (spolu s nepřesvědčivým podílem na trhu a nejasnou budoucností) vytváří jakýsi začarovaný kruh, kdy nezávislé opravny ani nechtějí investovat do zázemí potřebného s opravami elektromobilů, když jim výrobci hází klacky pod nohy a zákazníků je minimum. V zemích, jako je Itálie (a tady si klidně můžete dosadit Česko), kde se lidé pro elektromobily neženou, nejsou majitelé nezávislých opraven jako Roberto Petrilli ochotni investovat. Musel by prý vrazit asi 30 000 Eur (asi 733 tisíc Kč) do nezbytného vybavení a nevěří, že se mu kdy vrátí.
Opravy jsou tak drahé a vzhledem k nedostačujícím kapacitám také zdlouhavé. O kolik víc stojí údržba elektromobilů? Žádná oficiální statistika neexistuje, velmi dobré vodítko ale dávají data britské pojišťovny Warrantywise, která poskytuje pojištění mechanických závad, tedy jakousi placenou prodlouženou záruku. Podle mluvčího Warrantywise je taková záruka třeba na Teslu Model 3 více než třikrát dražší než na srovnatelné auto se spalovacím motorem. Náklady na její (neplánovanou) údržbu v celé své komplexnosti tedy logicky musí být asi třikrát vyšší, pojišťovací matematika je velmi racionální vĚc.
Vyšší náklady na údržbu tak zdražují už tak drahé vlastnictví elektromobilu a je to další problém, který bude těžké přemoci. Kolik takových už je? Nebo spíš: Kolik jich ještě bude muset přijít, aby se lidé odpovědní za současné nesmyslné ohýbání reality chytili za nos a začali znovu používat zdravý rozum?
Majitele Porsche Taycan tento aspekt nutně trápit nemusí, i v jeho případě ale platí, že průměrné náklady na údržbu dalece převyšují ty spojené se srovnatelným Porsche Panamera. Tak proč ho chtít? Pro jeho krásné oči? Foto: Porsche
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 4 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 5 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 7 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 8 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva