Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Dálniční známky v Německu realitou od roku 2016, cena bude „spravedlivá”
8.7.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Od roku 2016 budou v Německu zpoplatněny nejen dálnice, ale i ostatní silnice. Cena ročních známek se má odvíjet od stáří vozu a typu motoru.
Již nějakou dobu se mluví o tom, že budoucnost německých silnic se ponese ve znamení poplatků za používání. Určitá forma mýta, dálničních známek nebo kombinace obéhom je ve většině evropských zemí samozřejmostí, osobní vozy však v Německu v současnosti za používání silnic a dálnic přímo neplatí. Dálnice pochopitelně nejsou zdarma, nákladní vozy platí mýtné a ze všech vozů registrovaných v Německu se platí silniční daň. Zbytek pak Německo vybere ve formě spotřební daně z benzinu a nafty, přesto ve finále za použití německých dálnic platí nejméně cizinci v osobních autech.
To se má od roku 2016 změnit. Alexander Dobrindt z nejmenší vládní strany CSU vypracoval složitý plán, který nebude kolidovat s žádnými zákony a budou s ním spokojeny i Holandsko a Rakousko. Původní návrh, tedy že by nálepky na skle potřebovali pouze cizinci, totiž právě tyto dva státy chtěly hnát k soudu kvůli údajné diskriminaci cizinců.
Podle nynějšího návrhu budou dálniční nálepky potřebovat všichni, Němcům se ale odpovídajícím způsobem sníží silniční daň, takže budou platit stále stejnou částku, jen to bude na papíře napsáno jinak a nálepka jim přijde poštou. Návrh je rozdělen na dva zákony - první zavádí nálepky pro všechny bez rozdílu, druhý de iure nezávisle na tom sníží daň Němcům, a tak bude EK spokojena v otázce diskriminace.
Viněty u našich západních sousedů budou potřebovat úplně všichni, a to i ti, kteří by se chtěli poplatkům vyhnout jízdou mimo dálnice - zpoplatněny totiž budou nejen ony, ale také všechny státní, zemské a okresní silnice. Jak bylo známo již koncem loňského roku, desetidenní známka bude stát 10 Eur (cca 270 korun) a dvouměsíční 30 Eur (cca 800 korun). Známky budou k zakoupení po internetu nebo na příhraničních benzinkách.
Pro roční známky ale není cena pevně daná, ta už bude ekosocialisticky spravelidvá - má se počítat podle stáří vozu, objemu motoru a druhu paliva v rozmezí od 24 do 150 Eur. Podle dostupných informací bude minimální poplatek činit zmíněných 24 Eur, pokud nebude překročen následujícím výpočtem - každých započatých 100 ccm benzínového motoru nad 1 litr objemu vyjde na 2 Eur, každých započatých 100 ccm u dieselu pak bude stát 9,50 Eur. Vůz s benzínovou dvanáctistovkou tak ročně zaplatí 24 Eur, na třílitr bude známka stát 40 Eur. Na dvoulitrový diesel bude nutno zaplatit 104,50 Eur, motor 1,6 TDI pod kapotou koncernového vozu pak bude znamenat 66,50 Eur.
Technické provedení zatím není jasné, známky se budou lišit minimálně barvou. Podle Dobrindta bude průměrná cena roční známky pro cizince okolo 88 Eur, kde však na toto číslo přišel, nám není známo. Podle jeho výpočtu mají známky přinést do státní kasy 2,5 miliardy eur (67,3 miliardy korun) za celé volební období, kterážto částka má být investována do dopravní infrastruktury.
Ke konci loňského roku se však objevily zprávy, že nálepky nepřinesou do státní kasy zisk, nýbrž ztrátu, protože náklady na technické zabezpečení a náklady ušlé příležitosti (Německu se vyhýbající řidiči, kteří nebudou v zemi tankovat ani jinak utrácet a tedy ani odvádět daně) budou vyšší než výnosy. Studie pro ADAC ztrátu vypočítala na cca 40 milionů Eur (více než miliardu korun) ročně. Dost možná však nepočítala se zpoplatněním všech silnic a s různící se cenou roční viněty - pokud se dálnicím nebude možné vyhnout, mohou být náklady ušlé příležitosti ještě citelně vyšší.
Nejnovější návrh ještě musí projít schvalováním na národní i evropské úrovni. Vzhledem k tomu, že je návrh psán aby vyhověl evropským směrnicím a že Německo je jedním z nejvýznamnějších států v Unii, pravděpodobně nebudou velké obstrukce. Do plánovaného zavedení zbývá ještě zhruba rok a půl, přesné informace tedy jistě budeme mít včas.
Německé dálnice od roku 2016 již nebudou pro cizince zdarma
Zdroj: Spiegel
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
dnes - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Polovinu mladých v Německu vyhazují od testů v autoškolách. Profesor psychologie zkusil vysvětlit, co se to s námi děje
před 8 hodinami - „Americký Concorde” vrací na oblohu nadzvukové cestování. Za sebou má první test, při kterém pokořil rychlost zvuku
před 9 hodinami - Ven se dere úplně nové auto pro puristy s řadovým šestiválcem, konstrukčně zůstane vážně tradiční
před 11 hodinami - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
dnes - Novou nejlevnější Ladu ve verzi kombi odhalil únik přímo z továrny, na svou cenu vypadá velmi lákavě
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva