Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Dacia vyzývá majitele tisíců aut, aby s nimi raději přestali jezdit, za jízdy jim může upadnout kolo
2.3.2025 | Petr Prokopec
Auto může za jízdy potkat kdejaká patálie, upadnutí kola ale jistě patří mezi ty nejméně příjemné. Část vyrobených Dacií Jogger může stihnout přesně takový problém, rychlá návštěva v servisu tak bude velmi žádoucí.
Doplněno 4.3. Tento problém se skutečně týká i České republiky, jak nám upřesnilo místní zastoupení Dacie. Jogger je u nás obecně populární model, loni si jej pořídilo 2 364 lidí, z „globálního” rozsahu akce je ale patrné, že dopad na zde prodaná auta bude omezený. Svolávací akce se tu tedy týká 49 vozů, jejichž vlastníci už byli obesláni. Na 30 autech byl problém vyřešen, zbylých 19 zůstává dosud bez nápravy. Pokud tedy dotčený Jogger, neměli byste s návštěvou servisu otálet, ostatní majitelé mohou pochopitelně bez obav vyrazit na cesty.
Před několika málo lety rodinné Kie dosloužily originální brzdové kotouče, načež bylo třeba sáhnout po nových. Protože jsem tehdy potřeboval řešit trochu jiné věci, nechal jsem kombík ve spřáteleném servisu. Když mi pak technik zavolal, že je vše hotovo, neprodleně jsem vyrazil na venkov. Cestou se ovšem zepředu ozýval podivný zvuk, který naznačoval, že servisní zásah neproběhl tak, jak by měl. To se potvrdilo po zaparkování vozu, neboť technik zapomněl patřičně utáhnout jeden z brzdových třmenů. Z toho se následně postupně vyklepaly hned dva šrouby a já měl vlastně velkou kliku, že nedošlo na daleko větší pohromu.
Nezmiňuji to proto, abyste mně litovali, ale z toho důvodu, že lidé zkrátka chybují. Stávat by se to nemělo, jenže znáte to - můžete mít třeba potíže v domácnosti a rázem jste myšlenkami jinde. A jakkoli máte některé kroky zautomatizované, ona nepozornost vede třeba k tomu, že na momentovém klíči nastavíte o trochu jinou sílu, než je potřeba k utažení toho kterého šroubu. Na ten pak následně působí různé síly dle toho, kterak se auto vlivem jízdy i po zcela hladkém povrchu otřásá. Postupně tak dojde k jejich povolení, což s bezpečností logicky nemá pranic společného.
Na nějaké podobné pochybení přitom došlo u Dacie, neboť rumunská automobilka momentálně svolává do servisů 5 659 kusů modelu Jogger po celém světě, jak informuje německá KBA (kód akce 0EKB). Důvodem jsou špatně utažené šrouby čepů kol na zadní nápravě, které mohou vést až k upadnutí ráfku, a to klidně i během jízdy. Horší by sice bylo, kdyby na něco takového došlo vpředu, neboť v té chvíli byste jen stěží mohli bezpečně zajet ke krajnici, ovšem i stávající pochybení může vést k havárii s fatálními následky. Majitelé aut vyrobených mezi březnem a říjnem loňského roku by tedy neměli váhat ani minutu, automobilka doporučuje raději s dotčenými auty nejezdit a přistavit je do servisu.
Dacia uvádí, že dané šrouby vám budou techniky vyměněny a správně utaženy bezplatně, celá operace pak zabere zhruba 35 minut. Na žádnou nehodu dle tvrzení Dacie zatím dojít nemělo, čím déle ale majitelé budou s inkriminovanými auty jezdit, tím více riziko narůstá, pochopitelně. Kolik je pak postižených kousků u nás, bohužel nevíme, v Německu by ale mělo jít o 1 032 vozů.






Pokud vlastníte Jogger vyrobený mezi březnem a říjnem loňského roku, raději s ním přestaňte jezdit a svěřte jej servisu, může u něj dojít na uvolnění zadního kola. Foto: Dacia
Zdroje: KBA (kód akce 0EKB), Dacia
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
před 11 hodinamiHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
včeraStarý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- BMW R 12 G/S 2025: syrová zábava v terénu včera 13:42
- COTA 2025: Vítězem Bagnaia, lídrem A. Marquez 30.3.2025
- Jake Dixon suverénním vítězem v Austinu, Salač out 30.3.2025
- Prvním vítězem na COTA se stal Rueda 30.3.2025
- Toprakův portugalský hattrick 30.3.2025
Nejčtenější články
Smutný rekordman Formule 1 si „na důchod” pořídil nové bydlení, nešetřil na sobě ani trochu
3.3.2025Nekupujte si elektromobily, stejně už je nebudete mít jak nabíjet, zní z Nizozemska. Dosáhly 5 procent podílu na autech v provozu
3.3.2025K mání je „nákupní taška” od BMW, která na semaforech znejistí i frajery s Bugatti. Za cenu dvou výměn oleje v jejich autech
3.3.2025EU je definitivně k smíchu. Její „úleva” automobilovému průmyslu je ještě trapnější, než kohokoli soudného napadlo
4.3.2025VW představil svou obdobu nejlevnější Škody. A to před pěti léty říkal, že s takovými auty končí
4.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva