Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Crash testy SUV s velkým odsazením: IIHS odhalilo slabiny Hyundai i Jeepu
14.5.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ videa) V nových testech bodoval Nissan a Ford, ostatní méně. Vůbec nejhůř dopadla SUV značky Dodge.
Nárazovým testům amerického institutu IIHS se věnujeme podrobně od chvíle, kdy byla zavedena kategorie počítající s nárazy s velkým odsazením. Jinými slovy, při rychlosti 64 km/h se bourá jen 25 procenty přídě, což má simulovat trochu jinou srážku, než na kterou jsme zvyklí z evropských testů. A nemusí jít jen o strom či podobný pevný předmět - představte si, že jen na moment vybočíte z kolony, abyste se podívali, zda je cesta volná. V té chvíli se v protisměru objeví jen malá část vašeho vozu, i to však stačí k velkému neštěstí.
U bruselské organizace Euro NCAP na podobný test nenarazíte, což je škoda. Přeci jen má větší váhu než přítomnost elektronických berliček, které cpe NCAP v posledních letech do popředí. Tím nenaznačujeme, že autonomní brzdění je zcela zbytečné (i když...), v crash testech ale má jít o něco jiného. Tuhá struktura je tím, co bude ve výsledku stát mezi vámi a odchodem na onen svět - jestli lze srážce jako takové zabránit je jistě dobré zkoumat, nemá to ale být něčím, co ovlivňuje výsledek nárazové zkoušky. To jsou ale fakta námi již stokrát řečená, a tak je znovu hlásat nebudeme.
Místo toho se nyní zaměříme na nové kolo, ve kterém bylo testům s velkým odsazením podrobeno sedm SUV střední velikosti. Oproti našim zvyklostem si je přitom neprobereme v abecedním pořadí, nýbrž od nejlepšího k nejhoršímu.
Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů IIHS.
Stručný přehled výsledků posledních crash testů IIHS
Nissan Murano
Nová generace Nissanu Murano během testů skutečně zazářila, neboť dosáhla nejvyššího hodnocení ve všech sledovaných kategoriích. Institut velebil zejména schopnost airbagů kontrolovat pohyb hlavy, pročež se její pohyb vpřed ocitl bez následků. Ve srovnání s předchůdcem navíc japonská značka zesílila pevnost střechy, japonský crossover se tak nemusí obávat ani převrácení. Testem prošly také autonomní brzdy, které při rychlostech do 20 km/h dokázaly takřka zcela zabránit kolizi a při rychlostech do 40 km/h napomohly ke snížení tempa o 18 kilometrů v hodině.
Záběry s následky jednotlivých testů
Ford Flex
Přítomnost Fordu Flex na druhém místě by na první pohled mohla být překvapivá, přeci jen v oblasti nárazů s velkým odsazením spíše neuspěl. Pokud se totiž zadíváte na fotografie, jasně spatříte zdeformovaný sloupek a posunutou spodní část palubní desky, která způsobila zranění nohou. Samotná struktura však byla ohodnocena kladně, ve zbývajících testech pak americký crossover dosáhl výtečného hodnocení. Nakonec si tak odnášení ocenění Top Safety Pick, které je druhým nejvyšším, jaké institut IIHS vydává.
Záběry s následky jednotlivých testů
Jeep Wrangler
Jeep Wrangler byl druhým vozem z testované sedmičky, který vyhověl nárokům institutu při nárazu malou částí přídě. Problémy ovšem nastaly ve chvíli, kdy došlo na další zkoušky spojené s bočními a zadními crash testy, během kterých americké SUV nabídlo posádce jen minimální úroveň bezpečí. Při nárazu z boku dokonce hlava řidiče rozbila okno, což je vskutku tristní. Absence pevné střechy pak pro změnu uškodila celkovému hodnocení kvůli ochraně při převrácení, ve výsledku tak Wrangler požadavkům na absolutní bezpečnost nevyhověl.
Záběry s následky jednotlivých testů
Hyundai Santa Fe
Korejské SUV se může pochlubit ziskem špičkového hodnocení ve všech původních kritériích institutu IIHS, v novém testu zaměřeném na malou část přídě ovšem selhává. Z toho důvodu ostatně nezískalo nejvyšší ohodnocení. Místo toho se dočkalo zásadních výtek, jež míří především k nevyhovující struktuře. Po nárazu se totiž spodní část čelního sloupku posunula o více než 25 cm do kabiny, kde zaklínila nohu řidiče. Jelikož souběžně s tím došlo k odsunu sloupku řízení, hlava řidiče se jen sotva dotkla airbagu a namísto toho sklouzla směrem k tuhému rámu čelního okna.
Záběry s následky jednotlivých testů
Jeep Cherokee
Máme tu druhý z modelů Jeepu, který stojí za současným nemalým globálním úspěchem značky. O to horší jsou výsledky crash testu IIHS, ačkoliv v rámci hlavních kategorií nové Cherokee dopadlo dobře. Nicméně při nárazu s velkým odsazením došlo k takřka stejné deformaci struktury jako u korejského SUV. Spodní část dveřního sloupku se totiž posunula o dvacet centimetrů směrem do kabiny, o dalších 15 cm se navíc pohnul přístrojový panel. Horní část těla řidiče tak opět přišla jen velmi lehce do kontaktu s čelním airbagem, ten boční se navíc ani nenafoukl.
Záběry s následky jednotlivých testů
Dodge Durango
První z dvojice modelů značky Dodge dojel do značné míry na pedál parkovací brzdy, který se po nárazu posunul směrem k řidiči, jemuž zaklínil nohu. Mimo to můžeme opětovně hovořit o sklouznutí hlavy řidiče po čelním airbagu doleva, přičemž nebezpečí úrazu jen umocnil boční airbag, který sice byl aktivován, ovšem nedosáhl až ke sloupku řízení. Ve zbývajících ohledech, tedy při čelním nárazu se středním odsazením, bočním a zadním nárazu ovšem Durango získalo dobré ohodnocení, což platí také v rámci pevnosti střechy.
Záběry s následky jednotlivých testů
Dodge Journey
Jsme u nejhoršího „účastníka zájezdu“, přičemž na stranu negativ se tentokráte přidávají snad všechny nedostatky, které jsme zmínili výše. Máme tu tedy parkovací brzdu, která zaklínila nohu řidiče. Mimo to se nenafouknul boční airbag, hlava řidiče tak velmi snadno sklouzla po tom čelním, což způsobila rovněž deformace struktury a její posun o 23 centimetrů směrem do kabiny. Jelikož navíc při nárazu byl v ohrožení i bok řidiče, není divu, že se Journey „pyšní“ tím nejhorším ohodnocením, s jakým institut IIHS počítá. Pro objektivitu bychom ovšem měli dodat, že ve všech ostatních ohledech dosáhl Dodge dobrých výsledků.
Záběry s následky jednotlivých testů
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
před hodinou - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nejnovější články
- První elektrická Maserati jsou totální fiasko. Prodávají se po kusech za měsíc v celé Evropě, výrobu zastavili až do února
před 26 minutami - Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
před hodinou - Pořád nevěříte, že elektromobily jsou nejlepší? Nový rekord vás určitě přesvědčí
před 3 hodinami - Nejvíc nezničitelné moderní auto je po 830 000 km k mání jako perspektivní ojetina, jeho serviska je delší než Vánoce
včera - Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva