Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
ČKP vrací i již zaplacené sankce za neuhrazené povinné ručení
20.1.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Pokud jste zaplatili příspěvek do garančního fondu ČKP, který byl požadován neoprávněně, máte šanci na jeho vrácení. Není to ale úplně jednoduché.
S novelou zákona č. 168/1999 Sb. Česká kancelář pojistitelů musela přestat vymáhat od provozovatelů registrovaných, ale povinně nepojištěných automobilů tzv. příspěvek do garančního fondu. Tato praxe byla pro každého rozumného člověka zcela neakceptovatelná, neboť vycházela z nesmyslné premisy, že registrovaný vůz je automaticky také vozem na silnicích běžně provozovaným. To zkrátka není pravda, jak jsme ostatně dříve detailně rozebírali.
Nic se pochopitelně nemění na tom, že je stále zákonnou povinností mít na fakticky provozované vozidlo sjednáno pojištění odpovědnosti z jeho provozu, tedy tzv. povinné ručení. Za jízdu s vozidlem bez sjednaného povinného ručení hrozí sankce od policie a ČKP po nepojištěném viníkovi nehody bude stále vymáhat škodu, kterou způsobil. Příspěvek do garančního fondu byl jen další sankcí nemístně předpokládající vinu i bez jakéhokoli skutečného provinění a s tímto odůvodněním byl také zrušen. Tímto bychom mohli rekapitulaci současného stavu uzavřít, jenže novela platí i tak trochu zpětně.
Pokud jste totiž např. loni byli provozovateli auta, na které nebylo sjednáno povinné ručení, neznamená to, že po vás ČKP může nadále něco požadovat. Musela by vám stihnout doručit výzvu k zaplacení výše popsaného příspěvku příspěvku do 14. ledna tohoto roku. Pokud to nestihla, jste zcela z obliga - od 15. ledna je zrušen § 24c výše uvedeného zákona, který příspěvek stanovuje.
Ten, po kom ČKP onen příspěvek začala požadovat včas, ale neoprávněně, nicméně také není ztracen. Tuto skutečnost ale musí prokázat, a to jak v případech, kdy obdržel výzvu k zaplacení či platební rozkaz, ale zatím nezaplatil, tak i v případě, že jej již uhradil. Podle Jiřího Ptáčka z iniciativy StopČKP, která se neoprávněným vymáháním příspěvků do garančního fondu zabývá již delší dobu, existuje řada motoristů, kteří dotčené vozidlo nikdy nevlastnili, ale příspěvek zaplatili pod hrozbami exekucí a/nebo vymahačů společností, kterým ČKP pohledávky postoupila.
Bráníte-li se zaplacení příspěvku nebo i pokud žádáte již zaplacený příspěvek zpátky, je nutno prokázat, že jeho požadování není či nebylo oprávněné. To je případ, kdy vůz v danou dobu například stojí v garáži a probíhá jeho oprava, renovace či prostě jen není provozován, ale není ani vyřazen z registru. Nesmí ale stát na veřejném parkovišti např. před panelovým domem; v takové chvíli se na něj povinnost mít sjednáno pojištění vztahuje.
Zpravidla se takováto skutečnost dokazuje čestnými prohlášeními, někdy však ČKP požaduje ono prohlášení úředně ověřené či chce potvrzení autoservisu; podle Ptáčka je posuzování ze strany ČKP v těchto věcech velmi individuální, protože neexistuje přesný legislativní rámec. Neexistuje tedy konkrétní návod, jak se domoci zrušení platebního rozkazu či vrácení příspěvku. Objevují se údajně i případy, kdy jednotlivou žádost ČKP zamítne, ale ta stejná žádost podaná ve spolupráci s iniciativou StopČKP již je vyřízena kladně.
Z výše zmíněných důvodů v každém případě nelze doporučit, aby někdo jezdil s vozidlem bez sjednaného povinného ručení, v tuto chvíli už ale na každý pád není nutné se strachovat o problémy, pokud se svým registrovaným, ale nepojištěným autem nejezdíte a ono stojí mimo veřejné komunikace. A i pokud jste se stali obětí dřívější mašinérie ČKP, můžete si pomoci - sami nebo třeba s podporou zmiňované StopČKP.






Za registrovaná, ale neprovozovaná auta odstavená mimo veřejné silnice je nesmysl platit povinné ručení. Zákon to konečně zohledňuje
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Nový dvourotorový Wankel je hotový, říká šéf Mazdy, k návratu rotačních sporťáků brání poslední překážka
před 8 hodinamiŘešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před 10 hodinamiPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
před 11 hodinamiLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
dnesRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva