Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Chcete nové auto? Nakupujte raději rychle, brzy zmizí z nabídky spousta motorů
31.1.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Nabídka aut, včetně jejich motorizací, měla v posledních letech tendenci se jen rozšiřovat. Tomu bude konec, paleta motorů v létě pořádně prořídne.
V automobilovém průmyslu nyní probíhá malá revoluce. Na jednu stranu se odehrává před zraky všech, na tu druhou ale platí, že jen málokdo tuší, jaké konkrétní důsledky bude mít. Kde kdo ví, že od září roku 2017 se spotřeba a emise aut měří podle nové metodiky WLTP a ti znalejší budou vědět také to, že se týká pouze vozů nově uváděných na trh. Od září letošního roku ji ale budou muset absolvovat všechny aut vozů, které mají být nadále prodávány. A právě tento moment bezprecedentním způsobem otřese trhem.
Na rozdíl od dřívějších testů spotřeby a emisí v rámci „Nového evropského jízdního” cyklu (NEDC) z roku 1992, postupně nastupuje „Světově harmonizovaná testovací procedura lehkých vozidel”. Jako moment jejího nasazení je obecně vnímáno září roku 2017, toto vnímání je ale v podstatě mylné - v tuto chvíli se týká naprosté hrstky aut. Tím pravým momentem jejího nástupu se stane až září roku 2018, kdy se dotkne úplně všech nových vozů na trhu.
Stejně jako jako dřívější NEDC, také WLTP zjišťuje množství vyprodukovaných emisí a spotřebu paliva, jen jiným, prý realističtějším způsobem. Ten má zabránit dosavadním podvodům s naměřenými hodnotami, protože přesněji definuje podmínky, za kterých je měření provedeno. Navíc je testování v laboratoři doplněno o skutečné jízdy na silnicích. Ty se skrývají pod názvem Real Driving Emissions (RDE), jejichž výsledky se nesmí od laboratorního měření odlišit o více než 110 procent (tedy nesmí být více jak 2,1x vyšší). To se zdá být jako velká tolerance, je ale tak nastavena proto, že podmínky RDE nejsou příliš přesně definovány a jde jen o jakési ověřovací měření.
Pro zákazníka je to zdánlivě výhoda. Výsledky nových testů mají být realističtější, však podle Asociace výrobců automobilů (VDA) mají zvýšit papírovou spotřebu paliva nejméně o 20 %. Udávané hodnoty tak budou lepším vodítkem ke koupi skutečně úsporného a nebo k přírodě šetrného vozu. Takže všechno pěkné? Ne ta tak docela.
Jednak jsou tu vysocí představitelé automobilek, kteří tvrdí, že nové testy stejně nevyřeší problémy stávajících nerealistických testů NEDC, které se staly terčem obřích machinací. Expert Mercedesu Christoph Höhmann, zodpovědný za certifikaci emisí a spotřeby v EU, řekl, že sice stojí za WLTP, považuje jej ale jen za jakýsi krok z bláta do louže. Na otázku, jestli si myslí, že nový testovací režim je správná věc, odpověděl: „Je lepší než ten starý. Ale pokud očekáváme, že bude všechno napraveno, pak to není pravda.“
Höhmann říká, že automobilky si časem stejně najdou cesty, jak výsledky testování „ohnout”, WLTP prostor pro takové jednání pouze zmenšuje. Pokračuje příkladem nových testů RDE, které zahrnují analýzu emisí na silnici pomocí zařízení PEMS (Portable Emissions Measurement System). „Rámec testu neříká, kdy musíte během jízdy přeřadit rychlostní stupeň, nebo zda byste během testu měli používat například klimatizaci nebo vyhřívání zadního okna. Klimatizace by mohla mít obrovský vliv, nemusíte ji zapínat, ale pravděpodobně ji budete mít zapnutou v reálném světě.“
WLTP bude také poskytovat odlišné výsledky v závislosti na zvolené výbavě auta, která ovlivňuje hmotnost, aerodynamiku a spotřebu energie. Aktualizovaný měřící proces tedy možná přinese zpřesnění dat, spásu ale rozhodně nepředstavuje. Přesto se zcela jednoznačně stane katem spousty dnes nabízených motorů.
Po diskuzích se zástupci automobilek víme, že výrobci mají nyní plné ruce práce, aby vůbec získali do září certifikaci podle protokolu WLTP pro všechny nabízené modely. Zkušební stolice jedou na plné obrátky a pokud se nepodaří zajistit všechny dokumenty, prodej nových aut v EU bez nutné homologace bude od září protizákonný. Předpisy WLTP jsou obsaženy na více než 700 stranách, přičemž samotná zkouška trvá dvakrát tolik než u starého NEDC. Aby nedošlo k podvádění, všechny testy WLTP jsou dohlíženy nezávislým subjektem, zatímco 50 % RDE testů musí provést externí organizace.
Některé automobilky už nyní připouští, že homologaci všech verzí nestihnou včas a nástup nových verzí motorů bude znamenat „díry” ve výrobě některých modelů. To ale není to nejhorší, hlavní potíží je, že spousta současných motorů novými testy prostě nemůže projít - buď vůbec nesplní emisní limity nebo budou klasifikovány jako příliš „užrané” na to, aby bylo ekonomicky únosné je dále nabízet pod tíhou masivních pokut EU.
Reálný nástup WLTP tak efektivně pošle do důchodu spoustu současných motorů. Proto třeba Škoda už nyní vyprodává některé verze svých aut, protože jejich motory jsou s WLTP nekompatibilní. Pokud jde o koncern Volkswagen, můžeme u většiny mainstreamových aut nadále počítat už jen s agregáty s objemem 1,0, 1,5 a 2,0 litru. Nabídka prořídne i u jiných značek a víme o jedné, které zůstane v nabídce pouze jediný benzínový motor.
Všechny konkrétní důsledky nemůžeme i s ohledem na příslib diskrétnosti některým našim zdrojům ani vypočítat, mnohé automobilky ale předem přiznávají, že koncovým zákazníkům nějakou chvíli nebudou mít co kloudného nabídnout a očekávají výrazný pokles zájmu. Spasit je má pouze firemní klientela, která své autoparky inovovat musí a na atraktivitu toho či onoho konkrétního motoru pro zákazníka až tak nehledí.
A mimochodem, pokud byste si mysleli, že automobilky s vidinou takové budoucnosti mohou dnes nabízené vozy alespoň nějakou dobu skladovat a tím vyjít zákazníkům vstříc, je třeba dodat, že Evropská unie myslela i na to. Množství skladových aut plnících pouze staré normy limituje a ty ve výsledku nebudou k mání dlouho.
Nabídka motorů nových aut od léta bezprecedentně prořídne, cokoli nabízeného déle než chvíli z ní může zcela zmizet a nikdy už se nevrátí. Pokud tedy máte nějaký nový vůz vyhlédnutý, doporučujeme s nákupem příliš neotálet, od září už mezi novými auty nemusí být z čeho brát...
Stručný anglický popis, co se skrývá pod čtyřmi písmeny WLTP. V létě se budou se dít věci
Měření emisí externí firmou v reálném provozu (RDE)
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024 - Bugatti Veyron při pokusu předvést se na německé dálnici ukázalo hlavně to, co je „nesnesitelná křehkost bytí”
28.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
- Andrea Iannone místo Fabia Di Giannantonia v Sepangu 28.10.2024
- Vítězem Bagnaia před Martinem a Acostou 27.10.2024
Nejnovější články
- A tak končí naše komedie: Ford pro nezájem zastavil výrobu svého klíčového elektromobilu až do roku 2025
před 2 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Sexy prvotina luxusní značky Seatu jako ojetá maže jediný zásadní neduh tohoto vozu, vysokou cenu
včera - Majitel Tesly až po dvou letech pochopil, jak moc drahé ježdění s ní je, auto za tu dobu ztratilo na hodnotě 2,3 milionu Kč
včera - To aby zastřela, jak nevzhledná je? Kia hned po premiéře své poslední novinky odhalila i její rozsáhlé příslušenství
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva