Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Chcete 10 let staré auto? Podle vlády má ukončenou životnost, registraci zpoplatní
14.5.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Registraci Porsche 911 996 či BMW 3 E46 chce vládla zpoplatnit ekodaní. Návrh ale také ještě nemusí projít.
Ekologický poplatek, ekodaň, ekovýpalné - tahle věc, která v českém státě není nijak nová, má mnoho jmen. A snad až na stát, který tak vybere od občanů více peněz, budete těžko hledat příznivce, zejména mezi lidmi, kteří si kupují ojetá auta. A těch je, přiznejme si, ohromná spousta a nemusí to být jen proto, že na nové auto nemají. Líbilo by se vám třeba Porsche 911 za cenu nové Octavie RS?
Podle věcného záměru nového zákona „o výrobcích s ukončenou životností”, který již byl schválen vládou a putuje do dalších bodů schvalovacího kolečka, by se ekologická daň měla rozšířit i na automobily, jejichž motory plní normu Euro III, tedy stroje vyrobené zhruba v letech 2000 až 2005. Společně s tím také stoupne výše daně, kterou bude úřad chtít za vozy v kategoriích Euro I a II. Podle Sdružení automobilového průmyslu je v ČR 63 % aut starších 10 let.
Přepis auta s Euro III má být zdaněn 3 000 korunami, u Eura II se zvedne daň ze 3 na 5 tisíc korun a u Eura I z 5 na 10 tisíc korun. U vozů, jejichž motory nesplňují žádnou normu Euro, zůstává sazba na deseti tisících korunách. Ministerstvo životního prostředí, které spolu s resortem průmyslu a obchodu tento návrh předložilo, si od takovéto změny slibuje zlepšení životního prostředí.
Shrňme si to: pracujete, vyděláváte peníze, ze kterých odvádíte státu daně. Tankujete neuvěřitelně drze zdaněný benzín, kde se DPH počítá ze součtu ceny benzínu a spotřební daně, kupujete dálniční známku, občas také náhradní díly se sazbou DPH 21 %. Za zbytek peněz, co ušetříte, si chcete koupit auto, ale protože z jakýchkoliv důvodů budete chtít auto deset až patnáct let staré, státu připadne kromě DPH odvedeného bazarem, pokud koupíte v bazaru, ještě další tři tisíce korun na ekologické dani.
Nejde tu ale jen o peníze, obočí zvedá i pohled na to, co chce vláda zahrnout do zákona „o výrobcích s ukončenou životností”. Nemusíme hned argumentovat extrémem, byť takové BMW M3 CSL za 3 miliony Kč se tam vejde také. Mnohem častější budou případy pořád krásných aut za statisíce Kč, která možná čeká větší budoucnost než současné vozy šité už poněkud méně poctivou jehlou. Byli bychom i rádi, kdyby po českých silnicích jezdila spíše taková auta, jenže tomu tyto zákony vstříc rozhodně nekráčí.
Reálný efekt už zavedení takovýchto ekologických poplatků je, že průměrný věk automobilů v ČR postupně roste, v současnosti je údajně na 14,5 roku. Princip je jednoduchý - když dnes prodáváte auto zatížené ekodaní, jste kupujícím tlačeni dolů s cenou, a to právě kvůli ekodani. Kupující zase musí vybírat auto v takové ceně, aby mu zbylo na ekodaň, takže si může koupit jen levnější, a tedy pravděpodobně starší auto. Oba dva tedy ve výsledku máte na pořízení nového auta méně peněz, než byste měli, kdyby tyto ekodaně neexistovaly. Mimochodem, ono průměrně staré, 14,5leté auto plní normu Euro III.
Zatím však není definitivní, že tato změna projde. Nikoliv překvapivě jsou někteří politici proti jejímu schválení. Z řad KSČM se ozývá, že na tuto změnu doplatí chudší lidé. Slova nesouhlasu zní i z řad TOP 09: „Je to nesmyslný a nespravedlivý zákon, který slouží jen k tomu, aby ministr Brabec vybral od lidí další peníze,” řekl na adresu novinky poslanec TOP 09 Michal Kučera. Není tedy vyloučené, že s nových ekodaní sejde, na jejich zavedení si ale vládní strany vystačí i samy.
Novinky v zákonech se mají dotýkat také autovrakovišť, která by měla být přísněji kontrolována. A v pneuservisech bude možno odkládat vysloužilé pneumatiky zdarma, nikoliv za likvidační poplatek. To nicméně bude pravděpodobně znamenat, že tento likvidační poplatek budou platit pneuservisy, což by mělo za následek zdražení jejich ostatních služeb. A připravuje se změna v zákonu o odpadech, který se v podstatě rozdělí na dvě normy a upraví např. sběr svítidel.
Jak ale stojí i výše, je ještě dost dobře možné, že tyto změny, které lidem ve skutečnosti ani trochu nepomůžou, budou smeteny se stolu. Pokud nicméně uvažujete o nákupu či prodeji deset až patnáct let starého auta, nemuselo by být od věci příliš neotálet, český stát často nepustí příležitost vymáčknout z občanů další peníze...
Za registraci jednoho z těchto aut by podle návrhu vlády měla být daň ve výši 3 000 korun
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Těžká nehoda zdemolovala Teslu Cybertruck tak moc, že z řady úhlů vůbec nepoznáte, o jaké auto šlo
před 9 hodinami - Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
včera
Nejnovější články
- Mercedes se vyjádřil k požáru svého elektromobilu, který rodině majitele téměř zapálil dům, prý se teď bojí všech aut značky
před 3 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý bestseller Toyoty jako praktický kombík, vedle nezměrné chvály mají jen pár výhrad
před 5 hodinami - Mercedes přiznal, že recyklace baterií není takový zázrak, jak se myslelo, nové těžby vzácných kovů bude dál třeba spousta
před 6 hodinami - Ve Francii začnou ve velkém fungovat tzv. super radary, zaznamenají až čtyři dopravní přestupky najednou
před 8 hodinami - Těžká nehoda zdemolovala Teslu Cybertruck tak moc, že z řady úhlů vůbec nepoznáte, o jaké auto šlo
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 11.05. 20:32 - honziss
- Onboard videa 11.05. 20:22 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 11.05. 14:12 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 11:54 - Předseda
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 11.05. 10:40 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.05. 08:46 - Vrooom
- VZKAZY 11.04. 19:12 - petr_riha
- vyber motorky 11.03. 21:59 - M.Z.