Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Ceny baterií pro elektromobily klesají, asi proto Tesla právě zdražila náhrady akumulátorů skoro o 100 tisíc Kč
25.10.2023 | Petr Miler
Některé elektromobily skutečně zlevňují a o Teslách to platí víc než o jiných autech, ale čím je to dáno? Víc než čím jiným to bude nezájmem a snahou něco prodat skoro za každou cenu, nikoli klesajícími náklady na výrobu.
Nechceme se opakovat, pokud ale máme ukázat prstem na něco, co se stará prakticky o všechny neduhy elektrických aut, musí to být baterie. Kvůli nim jsou elektromobily drahé, kvůli nim jsou těžké, kvůli nim mají malý dojezd, také kvůli nim se dlouho nabíjí, kvůli nim mají krátkou životnost, kvůli nim... Je to pořád stejná píseň, kterou někdo složil už před víc jak 100 léty a je možné ji nadále zpívat v nezměněné podobě - detaily jsou odlišné, princip je ale stále stejný.
Problémem elektromobilů je zkrátka neexistence úložiště elektrické energie, které by nabídlo dostatečnou energetickou hustotu, nestálo moc, mělo dlouhou životnost a šlo rychle dobít. Pak už stačí „jen” vyrobit elektřinu, která dnes neexistuje a rozvést ji sítí, která dnes nestojí... Je to zkrátka jedna velká utopie, ale zůstaňme dnes u baterií.
Právě pokrok na poli stále nenahraditelných Li-ion akumulátorů, o který se mj. mělo postarat vnucování elektrických aut a jím umožněné úspory z rozsahu, byl uváděn jako cesta k sice stále mizerně použitelným, ale aspoň levnějším elektrickým autům. Na první pohled se může zdát, že to funguje, některé elektromobily skutečně zlevňují, a to i dost podstatně. Je to ale skutečně dáno snížením cen akumulátorů? Zjevně nikoli.
Hlavní roli hrají dva jiné faktory. Jednak jsou to různé formy přerozdělování (nikoli zdaleka jen přímé dotace), které přesouvají směrem k elektrickým autům příjmy z prodeje spalovacích vozů. A třeba mechanismy EU jsou tak ďábelské, že se firmám vyplatí prodávat elektromobily s hlubokými ztrátami na úkor menších prodejů uměle zdražených vozů s benzinovými a dieselovými motory, a přesto na tom být lépe, než to s elektromobily odpískat zcela, prodávat jen spalovací vozy a z nich odvádět Bruselu pokuty za „nadlimitní” emise CO2, které jsou u elektromobilů na papíře groteskně nulové.
A jednak je to zřetelný nezájem o elektromobily resp. zájem nedosahující původních očekávání automobilek. Převis nabídky nad poptávkou způsobuje pokles cen, protože je pořád lepší prodat je levněji resp. s ještě většími ztrátami, než je neprodat vůbec. V tomto ohledu trh pořád funguje, i když byl nejen v rámu EU pokřiven, jak to jen šlo.
Baterie oproti tomu neprofitují z úspor rozsahu tak moc, jak se očekávalo, ani nemají jak. Klíčovou součástí jejich ceny jsou vzácné kovy, jejichž ceny mohou s rostoucími objemy klidně růst, protože jsou - uhodli jste - vzácné a nedají se cucat z prstu donekonečna. Samotné baterie tak levnější prostě nejsou, jak ukazují přehledy jejich cen v průběhu času. A na tomto trendu se nic nemění ani teď, jak pro změnu ukazuje přístup Tesly.
Ta totiž právě výrazně zdražila ceny náhradních baterií pro Model S. Tato situace se obvykle týká vozů vyrobených do roku 2015, neboť pro ně už skončila 8letá záruka a baterie jsou v tu chvíli nezřídka dále nepoužitelné. Majitelé aut mají v tu chvíli v zásadě tři možnosti - prodat auto na náhradní díly, vrátit Tesle svou baterii a vyměnit ji za renovovanou, nebo si od ní koupit novou. S tím prvním vám automobilka nepomůže, ve zbylých dvou případech ale ano.
Za renovovanou baterii se dosud platilo 13 500 USD, tedy asi 313 tisíc Kč, za novou 17 tisíc USD, asi 395 tisíc Kč. Nejsou to malé částky, zvláště když lidé z Tesla Motors Clubu říkají, že sahat po renovované je nesmysl, neboť jde nezřídka o paket plný 10 či více let starých článků, který sice funguje, nejde ho ale moc rychle nabíjet. Pokud chcete u staršího Modelu S mít k dispozici aspoň 50- až 120kW nabíjecí výkon u Superchargerů (stejně bída oproti tankování, ale budiž), musíte vzít nový paket. Ten byl drahý už za 395 tisíc, teď je ještě dražší.
Za renovovaný nyní chce Tesly 14 500 USD, za nový - prosím bubny - 21 000 USD. V druhém případě se tedy bavíme o asi 490 tisících korunách, a to prosím bez práce za instalaci a daně. Připočtěte si obojí v českých reáliích a pod 600 tisíc korun to nedáte ani o Vánocích. Víc jak 600tisícová investice do 8 a víc let starého auta, které bez funkční baterie bude mít tak poloviční hodnotu? To zní skvěle. A důležitý dodatek - na obě náhrady dosavadních baterií dostanete už jen 4letou záruku, situace se tedy může brzy znovu opakovat.
Že se cena baterek takto změnila, potvrzují „teslisté” na svém fóru z různých koutů světa, takže to nebude nějaký lokální fenomén. A i když jsou to nadšenci, jeden z amerických majitelů trefně poznamenal: „Co byste si vybrali? Jen 4 roky záruka na obojí. Ale vezmu tedy, že nová vydrží 8 let, pak tu máme 2 784 dolarů za rok jen za baterii, což je víc, než bych zaplatil za (leasing - pozn. red.) spalovacího auta s limitem 16 000 ujetých km ročně a spotřebou pod 7 litrů benzinu na 100 km.” Neříká se tomuhle kapitulace?
Ale jasně, ceny baterií pro elektromobily klesají, trend je skvělý a vůbec všechno kolem elektromobilů bude brzy senzační. Jen se to zatím nějak neděje...
Výměna baterií u starších Tesel Model S byla vždy drahý špás, teď je to ještě dražší špás. Protože ceny akumulátorů klesají, to je jasné. Foto: Tesla
Zdroj: Tesla Motors Club
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 9 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejčtenější články
- Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
24.11.2024 - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
25.11.2024 - Bosch propustí dalších 5,5 tisíce lidí, i mimo Německo. Jen v posledních měsících potvrdil vyhazovy pro víc jak 12 tisíc zaměstnanců
25.11.2024 - Obyčejná Honda předělaná na drsný muscle car Dodge se začíná prodávat, většina zájemců ale ostrouhá
25.11.2024 - Mercedes pracuje na konci kotoučových brzd, jak je známe, nové řešení by vydrželo až 15 let a 300 tisíc km
25.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva