Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
BMW M3 E36 s 20 léty na krku: kolik mu zbylo výkonu? A jak se změnila dynamika?
24.8.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) BMW M3 E36 se na poměry M3 dají i dnes koupit za slušné peníze. Tento člověk ji koupil docela levně a poví vám, co po 20 letech z auta zbylo.
Pokud jste propadli autům tak jako my, jistě se občas přistihnete, jak brouzdáte inzercí a koukáte po zajímavých ojetinách. Občas proto, že reálně nějaké hledá, většinou ale jen tak, co kdyby se objevilo něco zajímavého, co by vám neměli uniknout. Jednou ze stálic takových hledání je BMW M3 - z těch starších by člověk nejraději sáhl po M3 E30 nebo M3 E46, jenže jejich ceny v posledních letech vyskočily opravdu vysoko.
Levnější alternativou stále je BMW M3 E36. Existují tedy i vzácné, drahé kousky, většina se ale přes růst cen v poslední době drží ještě relativně nízko. Alex Kersten, britský motoristický novinář, který aktuálně působí na webu Car Throttle, si možná i proto pořídil kupé M3 generace E36 v modré barvě Estoril. Z povahy své profese nemůže jinak, než se o nabyté zkušenosti si tímhle autem podělit se světem a protože je to schopný člověk, vzal to z gruntu.
Než se dostaneme k tomu nejpodstatnějšímu, zmiňme, že vůz pořídil s cca 210 tisíci kilometry na tachometru v prosinci loňského roku za 6 900 liber, tedy tehdejším kurzem cca 258 tisíc korun. Pokud máte ve vedlejším panelu otevřené Mobile.de, tahle cena musí zvednout obočí, protože hezké kousky tam začínají na nějakých 15 tisících eurech, což jest dnes asi 405 tisíc korun, a stoupají klidně ke 40 tisícům Eur. Ale jsme ve Velké Británii, kde panují trochu jiné poměry. Ale nebyl to zjevně jediný důvod pro nižší cenu...
Vůz vypadal na fotkách i v reálu docela dobře, i při inspekci ve specializovaném servisu byla kondice interiéru a zevnějšku vozu hodnocena jako docela dobrá. Její průběh si můžete prohlédnout na třetím ze čtyřech videí níže a je to dobrý zdroj informací, co na autě hledat, pokud jste si nějakou M3 E36 vyhlédli a jedete se na ni podívat. A pokud se vám špatně navíjejí bezpečnostní pásy, technik přidává způsob, jak je spravit - vytáhnout až na doraz a do pásu samotného vetřít nějaké silikonové mazivo.
Jenže zespoda už to tak růžově nevypadá. Obě zadní pružiny jsou špatně usazené, uchycení předního stabilizátoru je kompletně urezlé, což znamená rány při jízdě po nerovné silnici nebo v zatáčkách. A také je tu opravdu spousta koroze, zamaskované černou hmotou, snad protikorozní ochranou, ovšem možná pozdě nanesenou. Servis na autě našel opravdu spoustu nedostatků, některé z nich drobné, jiné vážnější, a celkově opravu vyčíslil na 3 500 liber.
Urezlý úchyt stabilizátoru vlevo, seznam závad vpravo
Tohle video bylo publikováno letos v únoru a tehdejším kurzem to v českých korunách činí asi 122 tisíc. Dohromady s cenou vozu jsme na 10 400 librách, což už není zas tak málo. Vozu mimochodem nefunguje klimatizace, což v onom seznamu závad z prvního videa, dlouhém jak toaletní papír, chybí; třeba ale přestala fungovat až později. Motor ale fungoval poměrně dobře, až na systém VANOS na výfukových ventilech, který neprošel přísným továrním testem, a pár drobných úniků oleje. Pořád se ale bavíme o 20 let starém autě, takže tady byl výsledek prý docela dobrý.
Po kompletním odstranění koroze, které přišlo na 2 000 liber, vzal Alex Kersten svůj stroj na brzdu, aby zjistil, kolik výkonu v motoru po dvaceti letech provozu zůstalo. Pod kapotou je 3,2l motor S50B32, což se pojí také s jinými koly a šestikvaltem ve standardu; vozy vyrobené před zářím 1995 měly třílitr a pětistupňovou převodovku. S50B32 dával 325 koní, když byl nový.
Podle provozovatele brzdy ty nejlepší kusy stále nabídnou 320 - 325 koní a ty opravdu špatné jsou někde u 250 koní, to když jsou např. ucpané katalyzátory. Brzda odhalila, že motor dává 279,2 hp po započtení odhadu ztráty v pohonném ústrojí, což je v metrických koních 282,9 koně. Výkon se ztrácí až nad 5 tisíci otáčkami, což může údajně být problém špatně seřízených vůlí ventilů. Pak vyzkoušel zrychlení na 60 mph (97 km/h) a z několika zkoušek naměřil průměrně 6,2 s; tovární hodnota byla 5,5 s, nejlepší naměřená 5,96 s.
Na brzdě vůz ukázal ztrátu několika desítek koní oproti nejzachovalejším kusům, naměřená dynamika byla ale i tak slušná
Poslední publikované video na tohle téma se zabývá maximální rychlostí, kterou byl zkoušet na německé dálnici. Dostal se na 159 mph, tedy 255,9 km/h, což je dobrý výsledek, uvážíme-li, že oficiální maximální rychlost je limitovaná na 250 km/h, na více tedy není (bez odstranění omezovače) možné pomýšel. Na dálnici ale prý foukal trochu vítr do zad a bylo to mírně s kopce, takže při testu v opačném směru a zprůměrováním obou hodnot bychom se dostali k nejvěrohodnějšímu číslu.
Colin, jak Alex Kersten svému BMW říká, možná proto, že má rád Phila Collinse a jeho druhé auto, Mazda MX-5, se jmenuje Phil, se postupně propracovává k ideálu auta bez mechanických závad. Samozřejmě ale člověka napadají otázky, tou nejpalčivější z nich budiž, proč nevzal vůz na důkladnou prohlídku podobnou té v prvním videu ještě před koupí.
I test maximální rychlosti odhalil slušné výsledky
Odpověď je poměrně výstižná: „Jsem idiot a byl jsem zaslepen hezkou karoserií, krásně znějícím motorem a solidně působícím majitelem. Netušil jsem, že STK, na které bylo auto pár dnů před mým příjezdem, stoprocentně neproběhla legální cestou,” uvádí. „Zkontroloval jsem podběhy kvůli korozi a protože tam žádná nebyla, zbytek už jsem kontroloval jen zběžně,” pokračuje.
Dodává, že vzít s sebou automechanika či aspoň zkušenějšího kamaráda, nebo rovnou zavézt auto na důkladnou kontrolu do specializovaného servisu, by ukázalo všech 3 500 liber problémů, které toto auto hned po koupi mělo. Ovšem, ruku na srdce, pokud byť vizuální prohlídka podvozku neodhalila, že je úchyt stabilizátoru urezlý, musela být opravdu hodně laxní.
To však platí pro každé ojeté auto, které si člověk chce koupit. BMW M3 E36 si Alex Kersten koupil proto, že se mu líbí víc než E46, je jich na světě už méně a je fyzicky menší, napadá-li vás otázka, proč nezvolil generaci E46. A jeho zkušenosti ukazují, že je to sice perfektní auto na ježdění - po této stránce je velmi spokojen -, ale auto „bez investic” mezi M3 E36 rozhodně není jistotou...
V tomto stavu Alex Kersten (na poslední foce za volantem) vůz koupil. Na první pohled vypadal dobře
Problémů s autem byla spousta a dát jej dohromady technicky i vizuálně nebylo snadné
Nakonec to ale snad stálo za to, M3 E36 je pořád velmi zajímavý vůz
Na posledním videu předvádí tato M3 svůj nový výfuk
Zdroje: Alex Kersten@Car Throttle
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Těžká nehoda zdemolovala Teslu Cybertruck tak moc, že z řady úhlů vůbec nepoznáte, o jaké auto šlo
před 3 hodinami - Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
včera
Nejnovější články
- Ve Francii začnou ve velkém fungovat tzv. super radary, zaznamenají až čtyři dopravní přestupky najednou
před 2 hodinami - Těžká nehoda zdemolovala Teslu Cybertruck tak moc, že z řady úhlů vůbec nepoznáte, o jaké auto šlo
před 3 hodinami - Toyota stvořila moderní auto, po kterém zatoužíte. Řidičské modle přidala turbo, pohon 4x4 a vzhled legendy rallye
před 4 hodinami - Naděje umírá poslední: Policie po 8 letech dopadla zloděje aut za skoro 200 milionů, skončili s nimi na druhém konci světa
před 5 hodinami - Zaměstnanci musí přijmout nižší platy a vyhrnout si rukávy, říká personální šéf VW. Fajn, tak teď ještě zase začít dělat žádaná auta
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 11.05. 14:29 - honziss
- Policejní kontroly a měření 11.05. 14:12 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 11:54 - Předseda
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 11.05. 10:40 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.05. 08:46 - Vrooom
- VZKAZY 11.04. 19:12 - petr_riha
- Onboard videa 11.04. 08:44 - Truck Daškam
- vyber motorky 11.03. 21:59 - M.Z.