Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
BMW Highly Automated Driving: kouzlo je vždy jen dobře maskovaná technika
1.9.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Projekt BMW nazvaný Highly Automated Driving udělá z řidiče pouze dohlížejícího statistu. Máme se bát definitivní ztráty kontroly nad řízením aut?
A měla by motoristická média brojit proti dopravním prostředkům, které se dokážou autonomně pohybovat v provozu? Je tohle opravdu předzvěst konce automobilové éry jak ji známe? Podle mě zní odpovědi na všechny tři otázky ne a pokusím se vysvětlit, proč.
Osobně se ani mě nelíbí, že mám nastoupit do plechovky, jako vyvíjí Google nebo třeba teď aktuálně BMW, v uměle družném rozhovoru nadiktovat digitální spolujezdkyni adresu a svěřit svou nebohou schránku do rukou počítače, jehož inteligence je někde na úrovni vodícího psa pro slepce. Na druhou stranu jsou tady čtyři aspekty, proč uznávám, že existence a vývoj takových aut je zcela v pořádku.
Zaprvé, jako řidiče mě zatím nikdo nenutí, abych něco takového dělal. Pokud některý z úředníků odtržený od reality neřekne: „Všichni musíte, protože i kdyby to mělo zachránit jen jeden život, má to smysl,“ pak se nic neděje, protože je na svobodné volbě každého z nás, jak se rozhodne. Zároveň ovšem nelze nepřemýšlet ani nad černým scénářem vhledem k tomu, jakým způsobem se systém, potažmo EU, snaží kontrolovat a řídit naše životy, včetně těch automobilových. Opatrnost je proto namístě.
Zadruhé, podívejte se někdy na silnicích kolem sebe a řekněte, jestli vás nikdy nenapadlo, že někteří „uživatelé“ automobilů by měli raději zůstat doma. Pochopitelně, opět jde o právo na svobodnou volbu a možná i oni považují vůz za nutné zlo, které je pro ně pouze dopravním prostředkem. A nepřekvapilo by mě, kdyby právě lidé ukvapení, roztržití, ti co nemají pro řízení vlohy anebo prostě někdo, kdo právě potřebuje v autě pracovat, jednoduše uvítali možnost nechat se svézt.
Zatřetí, věk aktivních řidičů se zvyšuje paralelně se stoupajícím průměrným věkem a chápu, že i starší člověk se jen velmi nerad vzdává možnosti udržet si vlastní mobilitu nezávislou od státu. A to nemusí být pouze starší řidič. Může jít o tělesné postižení, vyšší věk spojený s predispozicí k náhlému infarktu, cokoli. Pokud by i oni dostali možnost mít svůj vlastní prostředek dopravy, myslím, že by jim vůbec nevadilo zůstat v roli pasažéra.
A začtvrté a asi to nejdůležitější. Nevím o tom a ani jsem neslyšel, že by společnosti Google, BMW, Volkswagen a další, kteří vyvíjejí tyto typy vozidel, někdy vyžadovaly dotace, jako se děje v případě vývoje třeba elektromobilů. Tyto firmy si prostě spočítaly, že se jim investice můžou vrátit buďto v podobě obchodu se státem, jak se děje v závodech DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) financovaných americkou armádou, nebo zkrátka mají vizionářské myšlení a v autonomních vozidlech vidí ohromný tržní potenciál. Opět říkám, že se mi takový automobil nemusí líbit, ale budu respektovat, že jej chce někdo jiný, zejména pak v momentě, kdy jsme mu jeho robota na čtyřech kolech nemuseli profinancovat prostřednictvím různých daňových úlev a státních dotací.
Než ale nastane doba totální automobilové automatizace, chvíli to asi potrvá. Samotné BMW zdůrazňuje, že jejich technologie založená na chytrém softwaru a známých systémech jako je například radarový tempomat, sledování dopravních značek, podélných pruhů a dalších, a doplněných 360stupňovým skenováním silnice pomocí laseru a extrémně precisním GPS, je zatím určen pouze na dálnice. A navíc by řidič měl neustále sledovat provoz, takže croissant, kafe, telefon a sličná asistentka v jedné chvíli se zatím opravdu nekoná.
Koná se to, že BMW má v této chvíli funkční prototyp techniky nainstalované do řady 5, která po zmáčknutí tlačítka dokáže samostatně akcelerovat, zpomalovat vyhýbat se pomaleji jedoucím automobilům, podle potřeby zastavit a to vše do rychlosti 130 km/h. BMW má za sebou pět tisíc testovacích prototypů, a protože se právě pochlubilo, patrně funguje vše tak, jak má. Nic víc, nic míň.












BMW Highly Automated Driving se umí samostatně pohybovat zatím pouze na dálnicích
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejčtenější články
Takhle mrtvého koně Němci sedlají: Ještě loni nic nevyrábějící Číňané letos doma prodají víc aut stejného typu než všichni Němci společně
23.3.2025Po letech objevená reklama Hondy s Ayrtonem Sennou pro její domácí trh je bizarní připomínkou jedné slavné éry
24.3.2025K mání je zapomenutá francouzská silniční stíhačka v dodnes zánovním stavu, o tomhle jsme snili po pádu komunismu
24.3.2025Přepište dějiny. Nové Alfy Romeo nakonec dostanou i motor V6, třebaže původně měly být do roka jen elektrické
24.3.2025Němečtí vědci varují vedení země před elektrifikací všeho, přináší i problém, který dosud všichni ignorovali
24.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva