Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Autopiloty bourají dvakrát častěji než lidé, pro budoucnost jsou hrozbou
6.11.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Vozy řízené počítačem bourají více než 2x častěji oproti vozům řízeným lidmi. De iure viníky nejsou, právě to ale může vést až k zákazu člověka jako řidiče.
Autonomní vozidla jsou častějšími účastníky dopravních nehod než vozidla řízená lidmi. Zjistila to studie dvou výzkumníků na Michiganské univerzitě. Autonomní vůz se podle ní dostane do nehody s víc než dvakrát větší pravděpodobností než v případě auta řízeného člověkem.
Výzkumníci udávají, že výsledky zčásti vycházejí z jejich odhadů, zcela vycucaná z prstu ale nejsou, mají reálný základ. Oficiální údaje říkají, že autonomí vozy se v USA dostanou do 9,1 nehody na milion ujetých vozomil, tj. 1,6 milionu vozokilometrů. U aut řízených lidmi je toto číslo 1,9, ovšem za předpokladu, že spousta drobných nehod není hlášena, výzkumníci toto číslo zvedli na 4,1 nehody na milion vozomil.
Studie popsala 11 typických nehod, kterých bylo účastníkem autonomní vozidlo. Ani v jednom případě autopilot nebyl viníkem, vždy nesl vinu člověk, řidič jiného auta, které se s tím autonomním srazilo. Ze zaznamenaných nehod je také u autonomních aut menší procento vážných nehod než u aut řízených lidmi; ani jedna nebyla čelní a jen 9,1 % bylo pod úhlem. Zranění při nehodách autopilotů byla jen lehká.
Ovšem, 1,2 milionu naježděných kilometrů v autonomním provozu je zanedbatelné množství ve srovnání s 3 biliony kilometry, které ročně najezdí lidmi řízená auta po amerických silnicích. Na vypočtení přesných statistik a dělání závěrů je tedy ještě brzy, přesto tyto výsledky naznačují to, co racionálně uvažující, zkušený řidič může očekávat i bez jakékoli podobné studie.
Že se autonomní vozy dostávají do nehod častěji, než auta řízená lidmi, není náhoda. Tato auta sice nehody nemusí přímo způsobovat, ale můžou jim napomáhat nedostatkem předvídavosti a schopnosti eliminovat následky omylů jiných. Totiž, řidič, který má aspoň trochu zkušeností, umí spoustu situací na silnici předvídat, odhadnout dopředu a podle toho se zachovat. Vzpomeňte si, kolikrát jste jen v poslední době unikli nehodě tak, že jste třeba na křižovatce na poslední chvíli kousek couvli před příliš rozšafně jedoucím autobusem, kolikrát jste spatřili ve zpětném zrcátku řidiče, který nebyl s to dobrzdit a udělali jste mu místo uprostřed sinice, kolikrát jste uhnuli někomu, kdo nesprávně předjížděl, kolikrát jste menší „myškou” zabránili kolizi s vozem, jehož řidič se pro lepší rozhled příliš tlačil do křižovatky, kolikrát... Je toho spousta.
Nemusíte dělat nic špatně, přesto se při každé druhé jízdě ocitnete v nějaké situaci, která by skončila nehodou, kdybyste sami něco neudělali na základě vlastního úsudku. Autopilot tohle neumí, mimo řady jiných věcí, a zřejmě nikdy umět nebude. Konec konců, existují i lidští řidiči, kteří bourají mnohokrát do roka a nikdy ne vlastní chybou. Smůla? Ani náhodou, prostě nepředvídají.
Ostatně u autonomních vozů je téměř polovinou nehod náraz do tohoto vozu zezadu. Proč, naznačují autoři popsané studie. „Jednou z možností, ale to spíš spekulujeme, je to, že autopiloty v určitých situacích reagují jinak než člověk. Možná prudčeji brzdí, možná zastavují tam, kde by řidič-člověk nezastavil,” říká Brandon Schoettle, jeden z autorů. Autopiloty tedy můžou být pro řidiče-člověka nepředvídatelné, což je další riziko.
Tato fakta o budoucnosti nenaznačují nic dobrého. Je totiž pravděpodobné, že čím více bude autopilotů na silnicích, tím víc bude vidět tento markantní rozdíl mezi nehodami běžných aut a nehodami autopilotů. Sice se jich budou častěji účastnit ta autonomní, jenže stále bude propagováno, že autopiloty jsou na vině jen minima nehod. Pak může snadno vzniknout tlak na to, aby auta řízená lidmi byla postavena mimo zákon pod premisou, že to sníží počet nehod - což se může, ale také nemusí stát.
Na podobné odhady ovšem bude čas až ve chvíli, kdy počet zcela autonomních vozů na silnicích bude větší než naprosto mizivý, což ještě zabere mnoho let. A na zrušení i „jen” většiny řidičů-lidí bude možné byť pomýšlet až tehdy, kdy autopiloty zvládnou každou příjezdovou cestu ke každé chatě uprostřed lesa se všemi jejími nástrahami. A to bude trvat asi ještě hodně dlouho...
{{0000224188?preview|autopilot ilustracni 02}
}
Podle nové studie bourají autopilotní vozy více než 2x častěji než vozy řízené lidmi, ale nehody nezaviňují, formálně
Zdroj: Autoblog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
před 5 hodinami - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Číňané dokončují nejdelší dálniční tunel světa, monstrózní stavba mizí v horském masivu na dlouhých 22 km
1.1.2025 - Jeden z největších držáků moderních aut nezabije jako ojetinu skoro nic, prvních 100 tisíc km je pro něj jen rozcvička
1.1.2025 - Tesla Cybertruck explodovala před Trumpovým hotelem a zabila nejméně jednoho člověka, Musk nikdy nic takového neviděl
2.1.2025 - Takhle obrovské pokuty od EU za emise CO2 mohou automobilky čekat v roce 2025, jen u VW jde o stovky miliard
2.1.2025 - Ford si nechal patentovat nové řešení řízení, na kterém si vylámaly zuby Nissan i Tesla, pomoci jím může jen sám sobě
2.1.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.01. 16:36 - GeneHawkins
- OT - zavírám krám, uklízím 02.01. 14:54 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus