Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Auta s nejmenším poklesem hodnoty: tyhle držáky ztratí na ceně nejméně
13.5.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Absolutně nejméně ztratí hodnotu Škody, Dacie nebo Lady, protože jsou levné. Ale jak je to relativně?
Přehled kapitol
Koupě nového automobilu je zapeklitá záležitost, zvláště pokud výrazně zatíží váš rodinný rozpočet. Je proto logické, že se potenciální klientela obrací o radu, kam jen může, od specialistů až po různé nákupní bedekry. V tomto ohledu jsme nedávno mohli přispět anketou Driver Power 2015, ve které více než 61 tisíc britských motoristů vyjádřilo svou spokojenost se svými vozy. Jelikož se hodnocení nedočkaly jednotlivé modely či značky jakožto celek, ale rovněž i jejich jednotlivé aspekty od jízdních vlastností přes spotřebu až třeba po komfort sedadel, mohli jsme si udělat vcelku jasný obrázek o tom, jak ten či onen automobil dokáže uspokojovat své majitele.
Je ovšem třeba přihlédnout i k tomu, že ne každý majitel hodnotí svůj vysněný vůz bez růžových brýlí. Navíc britské ostrovy jsou od českých luhů a hájů přeci jen trochu vzdáleny. Ve výsledku jsme tak anketu Driver Power 2015 mohli považovat spíše za jedno z vodítek, nikoliv bernou minci. Nyní tu máme studii německého Focusu, která se na koupi auta dívá trochu jinak a i když je ve výsledku také jen jedním z vodítek, dá se jejími výsledky argumentovat poněkud pádněji. Sice nezkoumá spokojenost majitelů s jejich vozy, pro mnoho motoristů by ovšem mohla být daleko užitečnější. Jejím středobodem je totiž zůstatková hodnota nově zakoupených automobilů.
Tato oblast sice nemá v první fázi na výběr nového vozu takový vliv jako třeba design nebo pohonné ústrojí. Pokud ovšem počítáte s tím, že své auto po čase prodáte, pak pro vás následující žebříčky budou mít neocenitelný význam. Ačkoli řada lidí v prvé řadě přemýšlí nad volbou paliva nebo zvažuje případné servisní náklady, daleko nejdražší na na vlastnictví auta je ztráta hodnoty.
Američané se kdysi zabývali tím, co je nejnákladnější položkou na provozu auta. Ztráta hodnoty zvítězila na plné čáře
Focus se přitom zaměřil na zůstatkovou hodnotu v letech 2016 až 2019, my si tu ovšem představíme především rok 2018. Důvod je prostý - je rok 2015, dané období je tři roky vzdálené, což odpovídá té nejčastější formě leasingu, po kterém řada prvních majitelů přistoupí k obměně vozového parku. Nyní tak budou vědět, co je čeká a nejspíše také nemine.
Než se ovšem k jednotlivým výsledkům dostaneme, je třeba představit metodiku, podle které Focus postupoval. Hned zkraje přitom můžeme zmínit roční nájezd kilometrů, který promlouvá do hodnoty hlavně v prvním roce vlastnictví. V průměru zde máme 15 000 km, díky nimž si můžete odepsat 24,2 %. V následujících letech však již tato oblast tak zásadní není, neboť zůstatkovou cenu sráží o pět až šest procent ročně.
Dále výsledek ovlivňuje druh vozidla i jeho pohonné ústrojí, stejně jako image výrobce. Opomenuty pak nejsou ani jízdní vlastnosti, technický stav nebo příslušenství. A aby toho nebylo málo, pak je tu také vnímání některých oblastí okolím. Kupříkladu osmiválcové modely byly dříve hodnoceny velmi dobře, nyní však zejména na západě Evropy nejsou takto poháněné vozy „politicky korektní”. Jejich hodnota tak zamířila dolů.
Mezi dobrými koupěmi z hlediska zachování ceny najdete třeba i Škodu Citigo, Dacii Duster nebo Porsche Boxster
Obdobný názor je spojen také s velkými dieselovými SUV, ačkoliv jejich benzinové protějšky na tom již tak špatně nejsou. Opět však platí renomé výrobce, stejně jako je nahlíženo na minulost takových modelů. Pokud totiž předchozí generace byly hodnoceny bledě, pak se výrazných pozitiv nedočkají ani nástupci, a to ani za předpokladu, že jsou skutečně o poznání lepší. Proto se řada značek snaží odříznout od minulosti třeba změnou názvu.
Kromě toho zde máme makroekonomická data, jež jsou rovněž vodítkem při určování zůstatkové hodnoty automobilů. Vliv na ni totiž má třeba hrubý domácí produkt daného státu, kde je ojetina nabízena, či třeba míra inflace. A v neposlední řadě jsou to nákupní trendy. Tím ale úvod uzavřeme a přejdeme k výsledkům, kdy si v rámci jednotlivých tříd představíme vždy tři nejlepší vozy. Řešit přitom nebudeme pouze nejvyšší zůstatkovou hodnotu v procentech, ale také nejnižší ztrátu hodnoty v Eurech - v Eurech proto, že Focus je německý magazín a pracoval s německými cenami, které by nebylo přesné přímo přepočítávat na české koruny.
Pochopitelně je na místě otázka, jak moc jsou výsledky relevantní pro nás, ale máme za to, že velmi - český a německý trh jsou si hlavně teritoriálně velmi blízké a adekvátním způsobem se ovlivňují. Jakkoli nelze vyloučit drobné výkyvy dané některými lokálními faktory (např. velká obliba vozů Škoda v České republice), zásadní být nemohou - možnost snadno dovézt vůz do té i oné země bude tlačit ceny na velmi podobnou úroveň.
Auta s nejvyšším zachováním hodnoty v procentech v rámci tříd
Než se dostaneme k podrobnému rozboru nejúspěšnějších modelů v jednotlivých třídách, máme pro vás stručný přehled modelů, které si drží cenu relativně nejlépe napříč třídami, tedy mají mezi srovnatelnými konkurenty nejvyšší projektovanou hodnotu v procentech pořizovací ceny po třech letech „běžného provozu”.
Mini vozy
Segment nejmenších vozů je očividně teritorium koncernu Volkswagen. V obou kategoriích totiž vítězí třídveřová Škoda Citigo, která kromě konkurence dokázala překonat i své dva sourozence, tedy VW up! a Seat Mii. Španělský vůz pak sice v rámci nejvyšší zůstatkové hodnoty vyjádřené v procentech skončil na třetím místě, při porovnání ztráty ale skončil před svým německým příbuzným. A to proto, že je nabízen za nižsí cenu. Díky tomu ostatně na třetí příčku ve druhé sledované kategorii vystoupalo Mitsubishi Space Star osazené rovněž litrovým motorem.
Třídveřová Škoda Citigo zcela opanovala kategorii mini vozů, překonala přitom i své sourozence od Volkswagenu a Seatu
Malé vozy
Druhé a první místo rumunské Dacie by na první pohled mohlo být překvapením. Stačí však pohled na kolonku s novými cenami, a mnohé se rázem vysvětlí. Sandero jednoduše získává body do plusu díky tomu, že je na pořízení velmi levné a nemá mnoho co ztrácet ani relativně, natož pak absolutně. V tomto ohledu s ním „drží basu“ Renault Clio a Ford Fiesta, tedy modely, které se rovněž pyšní nízkou procentuální ztrátou hodnoty. V případě procentně nejvyšší zůstatkové hodnoty pak vítězí Mini, ovšem kupříkladu takoví majitelé Peugeotu 208 odepíšou v příštích třech letech méně peněz, z
Mini One sice nedostalo do vínku extra výkon, i po třech letech se ovšem bude chlubit nemalou zůstatkovou hodnotou
Kompaktní vozy
Dacia pokračuje ve své vítězné jízdě také mezi kompakty, přičemž i tentokráte jde o nejnižší absolutní ztrátu danou hlavně nízkou pořizovací cenou modelu Logan MCV. My se ovšem více zaměříme na vítěze první kategorie, tedy Mercedes-Benz CLA. Jeho majitelé mohou po třech letech počítat s 56,5procentní zůstatkovou hodnotou, což rozhodně nezní špatně. Je ale třeba si uvědomit, že ačkoli je relativní ztráta hodnoty velmi nízká, jedna z nejnižších vůbec, ta absolutní je s ohledem na vysokou pořizovací cenu pochopitelně nemalá.
Dacia boduje v mnoha třídách, a to zejména díky nízké pořizovací ceně
Střední třída
Nové modely mají vždy šanci na úspěch, zvláště pokud jejich předchozí generace byly hodnoceny pozitivně. Asi proto nepřekvapí, že nejlépe si zachovává hodnotu německý trojlístek v podání Mercedesu třídy C, BMW řady 3 a Audi A4. Relativně, pochopitelně. Pokud se podíváme na kategorii nejnižší absolutní ztráty hodnoty, pak zde nenajdeme ani jednoho ze tří výše zmíněných kandidátů. Místo toho čelo pelotonu opanovali zástupci z Koreje a Japonska, což je zejména v případě Mazdy 6 úctyhodný počin. Nepatří totiž mezi vysloveně levná auta, přesto na ceně tratí málo, nakonec i relativně.
Na Hyundai i40 CW jsme pěli chválu již během testu. Do rukou se nám ovšem dostala dieselová verze, která bude ztrácet na hodnotě více než ta benzinová
Následující >1 / 2
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejčtenější články
- Nový čínský luxusní vůz si potají hraje na Mercedes a Maybach. Jeho jméno je směšné, prodejní plány výrobce ještě víc
26.11.2024 - Motor V16 nového Bugatti poprvé předvedl svůj skutečný zvuk, v 500 km/h bude znít jako stíhačka z druhé světové
26.11.2024 - Luxusní Korejci se bojí návratu Trumpa do Bílého domu, také oni vsadili na jiný výsledek
26.11.2024 - Stylové SUV-kupé Renaultu dnes jako ojeté koupíte už za 350 tisíc. Spolehlivostí neohromí, ale vypadá šik
26.11.2024 - Nové fotky mýty opředené sbírky tisíců superaut sultána Bruneje dosvědčují, že je přesně tak šílená, jak se traduje
27.11.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch