Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
94 nejúspornějších aut dneška: 45 dieselů a 49 benzinů ve 4 třídách
18.5.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Dnes není výrobce, který se nesnaží stavět co nejúspornější auta. Tohle je 94 těch aktuálně nejúspěšnějších.
Spotřeba paliva je pro mnoho lidí jedním ze zásadních údajů při nákupu nového automobilu. Není to sice tak vysoký náklad související s provozem auta jako pokles jeho hodnoty, mezi zbylými náklady ale patří mezi ty největší. Normovaná spotřeba zejména v posledních letech neodpovídá té skutečné, což jsme si již řekli mnohokrát. Tento stav ale není příliš překvapivý a nemusíme ani příliš zkoumat aktuální metodiku cyklu NEDC.
Ten počítá s celkovou dobou měření 1 180 sekund, během kterých vůz ujede ve zkušebně 11 023 metrů. Z toho prvních 780 sekund připadá na městský provoz a zbytek na mimoměstský. Průměr se pak vypočítá z kompletního cyklu. Již tento stav by asi postačil k zisku nereálných výsledků, nicméně metodika v tomto ohledu zachází ještě dále. Během městského cyklu je dodržována maximální rychlost 50 km/h, přičemž akcelerace na tuto metu je tak pomalá, že rychleji danou laťku pokoříte na kole. Mimo zástavbu se výkonnější vozy vyškrabou „až“ na 120 km/h, ty méně potentní pak na pouhých 90 km/h. Mimo normy se tak vlastně dostává i dálniční stotřicítka, korunu celé metodice pak nasazuje fakt, že během oněch necelých 20 minut zkoušený vůz po dlouhých 27 procent stojí nebo se jen veze na neutrál.
Takto nastavená pravidla vedou k implementaci řady bizarních řešení, mnohdy nesmyslnému downsizingu a totálnímu vytlačování nezřídka efektivnějších atmosférických motorů. Automobilky nezřídka vědí, že to jsou špatná řešení, ale přijímají je za svá a ještě je hájí. Důvodem jsou až brutální pokuty za nadlimitní emise CO2, které jsou spotřebě paliva přímo úměrné. Automobilky tedy dělají vše proto, aby papírovou spotřebu snížily bez ohledu na potřeby zákazníků, z popudu EU. Ta, ač je za rostoucí vzdálenost mezi oběma světy přímo odpovědná, ale valí vinu na automobilky samotné a chystá změnu. Ta však nic podstatného nezmění a papírová spotřeba bude nadále jen... papírovou spotřebou.
Zmíněná fakta jsme nemohli ponechat stranou kvůli novému žebříčku, který si bere na paškál nejúspornější modely aut na dnešním trhu a vychází právě z normovaných spotřeb. Může se to zdát jako nicneříkající srovnání, ale není to pravda - normám se snaží vycházet vstříc všechny automobilky prakticky stejně, a tak, i když zřejmě jen řidiči ověnčeni cenou Mirka Dušína budou s uváděnými spotřebami jezdit, bude tyto žebříčky i pro ostatní dobrým vodítkem k tomu, které auto je úspornější než jiné. A proto vám je nabízíme.
Žebříčky jsou navíc opravdu čerstvé a mezi srovnávanými auty nechybí ani ryzí novinky typu Škody Superb nebo Jaguaru XF, většina „účastníků zájezdu“ však patří mezi staré známé. Asi vás přitom nezarazí, že většina z nich, zejména pak vítězové, počítá s pohonem předních kol a maloobjemovým agregátem, případně pak s hybridní technikou. Podívejme se tedy na to, která auta na dnešním trhu si řeknou o vůbec nejméně paliva - jako bernou minci je opravdu neberte, jako jedno z vodítek k nákupu toho správného modelu ale posloužit mohou.
AUTOMOBILY S BENZINOVÝMI MOTORY
Mini a malé vozy
První tabulka se zabývá nejmenšími automobily, tudíž nepřekvapí nadměrná přítomnost litrových agregátů se třemi válci. U Fiatu v rámci downsizingu zašli ještě dále, ani moderní pětistovka, ani Panda však na vrchol nevyšplhali. Místo toho prim hraje Yaris s papírově nejvyšším výkonem. To ale není překvapení, neboť benzinovému motoru asistuje elektromotor a proto tu máme vítěznou normovanou kombinovanou spotřebu 3,3 l/100 km.
Nová Toyota Yaris Hybrid nás zaujala již během testu, i když ne až tak spotřebou. Reálná je totiž zcela jiná než ta papírová
Nižší střední třída
Ani druhá kategorie nevyznívá pro japonskou automobilku špatně, vítězství se totiž dočkal Lexus CT 200h následovaný Toyotou Auris. V obou případech jde o shodné hybridní ústrojí, i navzdory několika odlišnostem v designu, aerodynamice či hmotnosti tu tak máme shodných 3,6 l/100 km. O trochu jinou ligu pak již hraje třeba koncern VW Group, kdy modely osazené přeplňovanou jedna-čtyřkou s deaktivací poloviny počtu válců dosáhli na 4,7litrový průměr, Rapid Spaceback poháněný motorem 1,2 TSI je pak o dvě deci paliva žíznivější.
Hybridní ústrojí japonského gigantu hraje prim bez ohledu na objem, a to i napříč třídami. V nižší střední třídě přitom Lexusu kryje záda druhá Toyota
Střední třída
Máme tu první japonskou porážku, i když hybridní Lexus IS prohrál s hybridním Fordem Mondeo jen o chloupek. Pokud přitom naši pozornost přesměrujeme mimo alternativní pohonná ústrojí, pak můžeme kvitovat třetí příčku tuzemské Škody Octavia osazené výkonnější verzí přeplňované jedna-dvojky. Stejně žíznivý je Passat s poněkud objemnějším agregátem, na chvostu si pak můžeme povšimnout i Mazdy. Ta přitom na rozdíl od ostatních vozidel nespoléhá na hybridní techniku či přeplňování, ale sází na klasickou atmosféru.
Nové Mondeo dostalo do vínku vůbec poprvé hybridní techniku, která jej rázem vyšvihla na špičku ve své třídě. Tedy alespoň v rámci normované spotřeby
Vyšší střední třída a luxusní vozy
Jsme u nejvyšších segmentů, kde již opětovně přebírají nadvládu Japonci, konkrétně pak Lexus GS 300h. Jak přitom napovídá název, ani tentokráte u toho nechybí hybridní technika, nový Superb však se svou přeplňovanou jedna-čtyřkou dalece nezaostává. Poté je již propast razantnější, což je dáno i navyšujícím se výkonem. V tomto směru je přitom králem Infiniti Q70, ani to ovšem nedostalo do vínku pouze spalovací agregát, ale rovněž i elektromotor.
Třetí vítězství ze čtyř kol pro japonskou automobilku, a opět je u toho hybridní technika. Je tedy zjevné, jakému ústrojí nejvíce nahrávají normy NEDC
AUTOMOBILY S DIESELOVÝMI MOTORY
Mini a malé vozy
Přehazujeme výhybku od benzinových motorů směrem k dieselům, kde již rozdíly mezi kubaturami agregátů nejsou tak razantní. O tom nás ostatně přesvědčí třeba srovnání Hyundai i20 s 1,1litrovým motorem a Fordu Fiesta s 1,6litrovým motorem, kdy spotřeba je 3,2litrová, respektive 3,3litrová. Na prvních dvou příčkách se ovšem umístila dvojice francouzského koncernu PSA Peugeot Citroën, která tak jen dokladuje, že tyto značky to s dieselovými výpary opravdu umí. A to nejen na papíře, ale také v reálném světě.
Peugeot 208 boduje nejen mezi zákazníky, ale také v anketách zaměřených na spotřebu
Nižší střední třída
Své renomé potvrzuje Peugeot také mezi modely nižší střední třídy, kde navíc zabodoval s klasickým dieselem i diesel-elektrickým ústrojím. Ze třetího místa mu pak záda kryje spřízněný Citroën, na ostatní značky tak již zbyly pouze pozice mimo pódium. Zajímavé přitom je, že zatímco u první trojky se výkon liší o více než sto koní, zbytek „startovního pole“ se vešel do pásma 105 až 120 koní. Spotřeba se pak pro změnu liší o pouhá tři deci paliva, ve výsledku bychom tak za vítěze mohli považovat všechny zúčastněné. Tedy samozřejmě hlavně v rámci norem.
Francouzi s dieselovými motory bodují stejně jako třeba Japonci s benzinovými hybridy
Střední třída
Vítězství Škody Octavia je nadmíru působivé, mladoboleslavský liftback se totiž dokázal vyšvihnout před francouzské i německé hybridy. Normovaný průměr 3,2 litru je přitom vyhrazen verzi Greenline, tedy de facto postarší technice a do značné míry tradiční technice. Pochopitelně, můžete opět namítnout, co že je to Octavia za střední třídu. Diskuze o tom vést lze, ale jakkoli nejsme autory tohoto zatřídění, zkuste si sjet v ní a pak třeba v Citroënu DS5 - rozdíl třídy mezi těmito dvěma auty těžko shledáte...
Škoda Octavia dosáhla vítězství s 1,6litrovým turbodieselem, který stále ještě počítá se čtyřmi válci
Vyšší střední třída a luxusní vozy
Ani výhru Jaguaru XF asi mnohý nečekal, zvláště s ohledem na přítomnost německých či švédských soupeřů. Nás by přitom mohlo potěšit druhé místo zcela nové Škody Superb, která dokázala porazit i třeba Mercedes-Benz třídy S. To by na první pohled nemusel být tak náročný úkol, na druhou stranu však třícípá hvězda kromě dieselového agregátu spoléhá také na elektřinu, která jí v laboratořích více než pomáhá. Přesto je ve výsledku o „hrozivých“ 0,3 litru žíznivější.
Nová generace Jaguaru XF za sebou ještě nemá mezinárodní představení, i přesto však již dosáhla vítězství v rámci spotřeby
Zdroj: ADAC
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Slavná reklama Audi se skokanským můstkem fascinuje i 38 let po svém vzniku, pomocnému lanu navzdory
před 4 hodinami - Řidič Corvette po divokém manévru vylétl ze silnice, těsně minul lampu a skákal po poli, pak se vrátil do provozu, jako by se nic nestalo
včera - Bugatti realitního magnáta schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s bylo dodáno s pozoruhodně malými koly a pneumatikami
5.1.2025
Nejnovější články
- Nová Maserati jsou takový propadák, ze se je dealeři marně pokouší prodat i se slevami přes 2 miliony Kč
před 3 hodinami - Slavná reklama Audi se skokanským můstkem fascinuje i 38 let po svém vzniku, pomocnému lanu navzdory
před 4 hodinami - Levné „americké Ferrari” mohou mít Britové na rozdíl od nás s plným výkonem. Připlatí si, pořád ale nedají víc než za otylý Mercedes
před 6 hodinami - VW začal na svém webu zveřejňovat informace o reálném dojezdu elektrických aut, asi to neměl dělat
před 7 hodinami - Prodeje nejzajímavějších Toyot a BMW loni zachránily verze s manuálním řazením, tolik k údajnému nezájmu o něj
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva