Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zvrácená móda: všechna tahle auta mají falešné výfuky
29.7.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Některé trendy světa moderních aut se asi nikdy nepochopíme. Proč jsou dnes automobilky doslova posedlé falešnými koncovkami výfuků?
Když je vám šest let, auta zvládnou takovou maximálku, kterou mají napsanou na tachometru, takže Favorit jezdí 180 km/h. A také jsou lepší, mají-li dva výfuky místo jednoho. Čtyři místo dvou. A čím víc jsou koncovky vidět, tím lépe. Snad proto se v posledních letech vynořila móda jakýchsi dodatečných koncovek výfuku, které vlastně ani koncovkami nejsou, jsou jen ubohými kousky kovu či dokonce plastu v nárazníku.
Nechápejte to špatně, koncovky výfuku musí být, ať je petrolheadovi šest, šestadvacet nebo šedesát let, ale pokud to má být „koncovka výfuku”, musí v ní ten výfuk opravdu končit. Jinak to prostě není koncovka. Oválné nebo kulaté kousky chromu či nerezi můžou zádi auta dodat šmrnc a decentním způsobem zdůraznit výfuk, který je jinak jen ubohou trubkou. Jenže v takových případech koncovkou... končí výfuk a vždycky jí prochází výfukové plyny. A to u věcí integrovaných do nárazníků nemusí být vůbec pravda.
Jistě, často i za nimi končí výfuky alespoň takovým způsobem, že plyny jdou skrz otvory v plastu ven. Takovýto způsob je ještě jakž takž akceptovatelný, pokud konec skutečné trubky aspoň není moc vidět. Ani to ale nelze považovat za běžnou věc, kolikrát je nepěkný plech vidět více než dobře.
Ještě dále jdou vozy, které sice výfuk poblíž oněch falešných koncovek mají, ale opravdu jen poblíž, bez ambice posílat jimi cokoli krom reakcí na udivené pohledy okolí. Pamatujete na Peugeot 308 GT, který jsme nedávno testovali? Jeho plastové výfuky vypadají jako dekorace a ne jako výfuky, a to na první pohled. Pak si řeknete, že to asi výfuky budou, a dál to nezkoumáte, protože proč by skutečné výfukové koncovky rychlé verze mířily dolů k asfaltu. Nicméně, právě tak to je. A Peugeot rozhodně není jediný, kdo se k podobným praktikám uchyluje.
Korunu všemu ale nasazují ta auta, která mají jen plastovou „okrasu” bez čehokoli, bez skutečného vyústění výfukového potrubí kdekoli v ohledu. Například dieselová Octavia RS. Ta totiž za pravou koncovkou výfuku nemá vůbec nic, ani pravé části vozu nevede žádná trubka a spaliny proudí ven pouze na levé straně. Proč? Existuje tisíc dieselů, jejichž výfukové systémy končí v obou rozích zadního nárazníku, tak proč ne u Octavie, když to u benzínové verze jde? Anebo proč není koncovka prostě jen tam, kudy spaliny opravdu odcházejí?
Je to podobná móda, jako falešný zvuk motoru, přehrávaný reproduktory. Když je zvuk v interiéru zesilován trubkou z motorového prostoru, budiž, ještě to není tak úplně falešné, ale přehrává-li ho „rádio z empétrojky”, můžete to stejně dobře být pískání létajícího talíře nebo cokoliv jiného. Jen u těch koncovek je ještě víc poznat, že jsou falešné. A hříšníků je dnes opravdu hodně.
Podívejte se na ně s námi - je jich 20 a ani tento výčet jistě není úplný. Jsou tu z většiny auta dost drahá nebo to jsou aspoň vrcholy nabídek. Nicméně, je nutno dodat, že se takováhle faleš objevovala i dříve. Např. na Hondě NSX, jinak auta do nebe vyzdvihovaného, jsou oválné koncovky také trochu falešné. A třeba Chrysler Le Baron z let 1987 - 1995 měl v některých verzích dvojitou koncovku výfuku, ale spaliny proudily jen jednou trubkou. Víte-li o dalších případech, podělte se v diskuzi...
Vozy s falešnými koncovkami výfuků
Audi R8 V10

Audi RS5
Audi RS6
Bugatti Veyron Vitesse
Dodge Charger V6
Ferrari California
Fiat Stilo v Brazílii
Lamborghini Murciélago
Lexus IS-F
Mazda 6 MPS
Mercedes AMG GT
Mercedes C 63 AMG
Mercedes třídy C v některých verzích
Peugeot 308 GT
Peugeot 407 Coupe
Renault Clio RS
Seat Ibiza Cupra
Suzuki Kizashi
Škoda Octavia RS TDI
Volvo XC60
VW Passat B8 2,0 BiTDI
Inspirace: Car Throttle
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025
Nejčtenější články
Električtí „hujeři” uznali, že elektromobily se spalovacím autům nevyrovnají. Teď tedy říkají, že to vlastně nejsou auta
22.3.2025Už ani jiní výrobci aut nechtějí s Audi mít nic společného, tento raději přejde na své vlastní motory
22.3.2025„Bojovníci proti Tesle” svým vandalismem automobilce ve skutečnosti pomáhají, její situace ostatně nebude tak zlá
22.3.2025A pak že nevydrží: Jediné kdy prodávané menší auto s dieselovým V8 je k mání po najetí 625 tisíc km. To jsme ještě neviděli
22.3.2025Nejlevnější auto světa se pořád prodává. Vypadá všelijak, ale co byste chtěli za 67 tisíc?
22.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva