Ztráta Tesly za rok 2015 se ztrojnásobila na 21,4 mld. Kč, firma „už” začíná šetřit

Za gigantickou ztrátou 2015 stojí hlavně vývoj a start výroby Modelu X a investice do továrny na baterky. V případě Modelu 3 to těžko bude lepší.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Ztráta Tesly za rok 2015 se ztrojnásobila na 21,4 mld. Kč, firma „už” začíná šetřit

15.2.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Ztráta Tesly za rok 2015 se ztrojnásobila na 21,4 mld. Kč, firma „už” začíná šetřit

/

Foto: Tesla

Za gigantickou ztrátou 2015 stojí hlavně vývoj a start výroby Modelu X a investice do továrny na baterky. V případě Modelu 3 to těžko bude lepší.

Nepřineseme žádnou novinku, když napíšeme, že je automobilka Tesla ztrátová; tak tomu byla od doby jejího založení až na naprosté výjimky v každém kvartálu její existenci. Na výsledky hospodaření této značky tedy nečekáme s tím, jestli bude v zisku nebo ve ztrátě, ale s tím, jak velká ztráta bude. A za rok 2015 je „sekera” skutečně ohromná - celkem 889 milionů dolarů, tedy aktuálním kurzem asi 21,4 miliardy korun.

Tesla měla v roce 2015 výnosy ve výši 4 miliard dolarů (96 miliard korun), což je o nějakých 800 milionů dolarů (19,2 miliardy korun) více než v roce 2014. Přesto však byla její ztráta na výše uvedených 889 milionech dolarů, tedy téměř přesně třikrát tolik, kolik činila ztráta v roce 2014. Červená čísla jdou až tak daleko, že jen za čtvrté čtvrtletí roku 2015 byla ztráta větší než za celý rok 2014 - 320 milionů dolarů (asi 7,7 miliardy korun) oproti 294 milionům dolarů (asi 7,1 miliardy korun aktuálním kurzem).

Po vyhlášení těchto výsledků akcie Tesly trochu stouply na ceně, což na první pohled není příliš pochopitelné. Elon Musk ale i přes takto gigantickou ztrátu dokázal investorům přednést i nějaké dobré zprávy, třebaže to byly většinou prognózy, kterým realistický investor může po tolika letech vesměs planých slibů věřit jen velmi stěží. Byly to informace o cash flow z hlavních operací firmy, které bylo za rok 2015 celkově v černých číslech - ne moc, ale každá trocha se počítá.

Jako dobrou zprávu lze vidět i predikci startu výroby Modelu 3 koncem roku 2017, ačkoliv této předpovědi nevěří ani Adam Jonas, analytik Morgan Stanley, který kdysi označil Teslu za nejdůležitější automobilku světa. Další dobrou zprávou je, že Tesla staví čím dál víc aut - za rok 2016 chce prodat 90 tisíc vozů, což je téměř dvakrát tolik, kolik se podařilo prodat v roce 2015.

Elon Musk také přepovídá, že za rok 2016 bude Tesla konečně v černých číslech. Je to prognóza, které se dá věřit asi nejméně ze všeho, co Musk v poslední době řekl, zejména vidíme-li oněch v podstatě nepředstavitelných 889 milionů dolarů ztráty za rok 2015. Tesla má dosáhnout zisku i přes investice 1,5 miliardy dolarů (cca 36 miliard korun) do startu produkce baterií v gigatovárně a do rozšíření výroby automobilů.

Dá se odhadovat, že právě investice do nových aut, rozšíření výroby a do gigatovárny stojí za ztrátou Tesly z největší části. Během loňského roku Tesla finalizovala Model X a víme, že s ním měla nemalé problémy. V posledním kvartálu roku 2015 zase začínala s výrobou Modelu X a to jistě nebylo zadarmo, takže i zde můžeme vidět důvod oné ohromné ztráty za pouhé tři měsíce.

Pokud to tak skutečně je - a to spíše spekulujeme -, Tesla by se ze ztráty pravděpodobně vyhrabala jen tehdy, kdyby přestala rozšiřovat fabriky na auta, stavět gigatovárny a pracovat na vývoji nových modelů. Jenže to jako automobilka udělat nemůže, nemůže stagnovat, musí vyvíjet nová auta a nová vylepšení těch stávajících. Zejména když slíbila, že přijde na trh s masově dostupným elektromobilem a navíc si dala dost šibeniční termín.

Nelze tedy vyloučit, že i přes Muskovy proklamace bude Tesla i za rok 2016 v mínusu. Její kumulovaná ztráta činila ke konci září roku 2014 celkem 1 312 338 000 dolarů, tedy více než jednu a čtvrt miliardy dolarů. V korunách to tehdejším kurzem bylo 28,67 miliardy. Připočteme-li 108 milionů dolarů ztráty za poslední kvartál roku 2014 a 889 milionů za rok 2015, dostáváme se na číslo 2 309 338 000 USD, tedy 2,3 miliardy dolarů. V naší měně to je aktuálním kurzem 55 433 349 350 Kč, přes 55,4 miliardy korun.

Jak to bude vypadat po roce 2016, se zatím nechme překvapit. Tesla ale nad výsledky tak úplně nekrčí rameny, očividně se s nimi snaží něco dělat. Negativně to pocítí jejich zákazníci, a to jak ti stávající, tak ti noví. Automobilka krátí v USA záruku na svá auta - je v ní méně služeb a není přenositelná na druhého majitele. To znamená, že i kdybyste prodali svůj Model S ještě v době, kdy je v tovární záruce, druhý majitel už jí nemůže využívat - trochu nepochopitelně, protože záruka by měla být na výrobek, nikoliv na výrobek a zároveň majitele.

Pokud si jako nový zákazník chcete objednat s novým autem rozšířený servisní balíček, bude potřeba sáhnout hlouběji do kapsy - čtyřletý plán stojí 2 100 dolarů (cca 50 400 Kč), o 200 dolarů více, a osmiletý plán podražil o stejných 200 dolarů na rovné 4 tisíce (cca 96 tisíc korun). Zejména zkrácení záruky při prodeji z druhé ruky ale bude mít vliv na hodnotu takto prodávaných Modelů S, jak podotýká analytik Karl Brauer z Kelley Blue Book, a to i proto, že spolehlivost Modelu S není špičková, mírně řečeno.


Ztráta Tesly za rok 2015 se ztrojnásobila na 21,4 mld. Kč, firma „už” začíná šetřit - 1 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 01Ztráta Tesly za rok 2015 se ztrojnásobila na 21,4 mld. Kč, firma „už” začíná šetřit - 2 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 02Ztráta Tesly za rok 2015 se ztrojnásobila na 21,4 mld. Kč, firma „už” začíná šetřit - 3 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 03Ztráta Tesly za rok 2015 se ztrojnásobila na 21,4 mld. Kč, firma „už” začíná šetřit - 4 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 04Ztráta Tesly za rok 2015 se ztrojnásobila na 21,4 mld. Kč, firma „už” začíná šetřit - 5 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 05Ztráta Tesly za rok 2015 se ztrojnásobila na 21,4 mld. Kč, firma „už” začíná šetřit - 6 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 06Ztráta Tesly za rok 2015 se ztrojnásobila na 21,4 mld. Kč, firma „už” začíná šetřit - 7 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 07Ztráta Tesly za rok 2015 se ztrojnásobila na 21,4 mld. Kč, firma „už” začíná šetřit - 8 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 08Ztráta Tesly za rok 2015 se ztrojnásobila na 21,4 mld. Kč, firma „už” začíná šetřit - 9 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 09Ztráta Tesly za rok 2015 se ztrojnásobila na 21,4 mld. Kč, firma „už” začíná šetřit - 10 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 10Ztráta Tesly za rok 2015 se ztrojnásobila na 21,4 mld. Kč, firma „už” začíná šetřit - 11 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 11Ztráta Tesly za rok 2015 se ztrojnásobila na 21,4 mld. Kč, firma „už” začíná šetřit - 12 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 12Ztráta Tesly za rok 2015 se ztrojnásobila na 21,4 mld. Kč, firma „už” začíná šetřit - 13 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 13Ztráta Tesly za rok 2015 se ztrojnásobila na 21,4 mld. Kč, firma „už” začíná šetřit - 14 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 14Ztráta Tesly za rok 2015 se ztrojnásobila na 21,4 mld. Kč, firma „už” začíná šetřit - 15 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 15Ztráta Tesly za rok 2015 se ztrojnásobila na 21,4 mld. Kč, firma „už” začíná šetřit - 16 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 16Ztráta Tesly za rok 2015 se ztrojnásobila na 21,4 mld. Kč, firma „už” začíná šetřit - 17 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 35Ztráta Tesly za rok 2015 se ztrojnásobila na 21,4 mld. Kč, firma „už” začíná šetřit - 18 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 36Ztráta Tesly za rok 2015 se ztrojnásobila na 21,4 mld. Kč, firma „už” začíná šetřit - 19 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 37Ztráta Tesly za rok 2015 se ztrojnásobila na 21,4 mld. Kč, firma „už” začíná šetřit - 20 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 38Ztráta Tesly za rok 2015 se ztrojnásobila na 21,4 mld. Kč, firma „už” začíná šetřit - 21 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 39
I přes rostoucí prodeje se ztráta Tesly prohlubuje

Zdroje: Tesla Motors, The Verge

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.