Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zprávy o brzké smrti spalovacích motorů jsou značně přehnané. Nestane se to
16.3.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ze zpráv posledních týdnů a měsíců se může zdát, že spalovací motory jsou už jen na cestě do věčných lovišť. Nic takového se ale nestane, nemůže se to stát.
Pokud se aktuálně rozhlédnete po Praze, zjistíte, že na mnoha místech je doprava blízko kolapsu. Stojí za tím nekoncepční plánování, kdy přednost v mnoha případech dostávají zcela okrajové projekty na úkor těch, jež by něco opravdu zlepšily. Proč ale mluvíme o záležitosti, která mimopražské nemusí až tak moc zajímat a někteří takové problémy hlavnímu městu i přejí? V podstatě proto, že za problémy často stojí v podstatě jen banální opravy. Ani ty ovšem není schopen magistrát vyřešit bez toho, aniž by tisíce řidičů trávily denně hodiny v kolonách.
Rychlým střihem se přesuneme k elektromobilitě, k jednomu z nejčastěji omílaných témat současného automobilového světa. Již nějakou dobu totiž poukazujeme na skutečnost, že jedním z problémů bránících většímu rozvoji a prodeji elektrických aut je nedostačující infrastruktura. Většina fanoušků alternativního pohonu má přitom pocit, že nahrazení benzinových pump dobíjecími stanicemi se odehraje přes noc. To je ovšem mýlka, a onen pohled na Prahu nám to jen dokazuje. Pokud totiž nepromyšlená oprava jedné ulice vede ke kolapsu, můžeme se začít bát toho, co přijde v rámci snah o navýšení počtu dobíjecích stanic.
Lze samozřejmě podotknout, že český trh je malý a v globálním měřítku nepodstatný. Nicméně politici jsou víceméně všude stejní - od reality stejně odtržení. Můžeme si myslet, že jinde plánování i následná realizace té či oné stavby probíhá daleko lépe, skutečnost je ale taková, že je to lepší nanejvýš o chlup. Ve výsledku tedy vskutku nelze počítat s brzkým koncem spalovacích motorů, jak zákonodárci naznačují. A v podstatě se tak nestane ani za předpokladu, že by benzinovým a dieselovým autům byl zcela zakázán vjezd do měst. Nakonec, norský příklad ukazuje, jak obrovské problémy dělá už jen drobné rozšíření elektrických aut v zemi, která se na to velmi intenzivně připravuje. Jiné zdaleka nečiní ani to.
Více než představám politiků tak lze věřit studii michiganského Centra pro automobilový výzkum, které v nové zprávě tvrdí, že i na počátku třetí dekády tohoto tisíciletí budou „spalovací motory pokračovat v dominanci, neboť jim bude patřit zhruba 80procentní podíl na trhu“. Ani zbytek pak nemají tvořit ryzí elektromobily, ale především hybridy, v jejichž případě nedostačující infrastruktura není až takový problém - elektrický pohon je u nich spíše možnost navíc, ne alfa a omega pohonu auta.
Také ve Velké Británii někteří politici vyhrožují zákazem prodeje aut se spalovacími motory kolem roku 2040, ani tam ale k takovému výsledku nikdo a nic nespěje. Dosavadní mizivé prodeje elektromobilů už teď klesají a studie společnosti Deloitte naznačuje, že se změnou jen tak počítat nelze. Podle ní benzinový či dieselový motor nadále preferuje 73 procent motoristů. Dalších 19 % by bylo ochotno sáhnout po benzinovém hybridu, na dieselové hybridy, elektromobily, vozy s vodíkovými články a další alternativní zdroje pohonu připadá pouhých 8 procent.
Argumentovat britským trhem, kde počet automobilových nadšenců je větší než kdekoliv jinde, může být zavádějící. Nicméně stačí zabrousit k severským zemím, které mají k elektromobilitě velmi blízko, a spatříme nemalé problémy. O Norsku už jsme se zmiňovali, v Dánsku pak skončily dotace a prodeje bateriových vozů se rázem propadly na úplné dno.
Je zjevné, že vysoká cena, omezený dojezd, dlouhá doba dobíjení, rychlá ztráta hodnoty a nedostačují infrastruktura jsou nadále zásadními brzdami, které žádné politické rozhodnutí nezmění. A protože jejich odstranění je v nedohlednu, není divu, že michiganské Centrum pro automobilový výzkum označuje současné zprávy o brzkém konci spalovacích motorů za „značně přehnané”. Má trvat nejméně řadu dekád, než se něco podstatného změní a v tuto chvíli nikdo odpovědný nemůže být ani schopen říci, kolik dekád to bude. Ostatně, lidé od Mercedesu kdysi říkali, že spalovací motory nás ještě přežijí...
Rozvoji elektromobilů brání jak nedostačující infrastruktura, tak limity samotných elektrických aut. Ani jedno z toho nemá tak rychlé řešení, jak by si politici přáli
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nejasnosti okolo videa shořelé sbírky krásných Porsche ukazují, jak tenká je v roce 2025 hranice mezi fikcí a realitou
před 5 hodinami - Záběry buldozeru odklízejícího elektrická auta odstavená na silnici během požárů v Kalifornii jsou výmluvným obrazem dnešní doby
včera - První elektrické Ferrari nachytali při testech. Vzhledem děsí asi jen dočasně, falešný zvuk mu ale zůstane
8.1.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- „Bugatti pro chudé” se začalo prodávat. Lidové auto s 1 079 koňmi dělá při své ceně i z Porsche 911 předražený nesmysl
před hodinou - Škoda loni někomu prodala jako nová dávno nevyráběná auta, to nejstarší se nedělá už 10 let
před 2 hodinami - Tesla ukázala faceliftovanou verzi svého bestselleru. Problematičtějším modelem už se inspirovat nemohla
před 4 hodinami - Nejasnosti okolo videa shořelé sbírky krásných Porsche ukazují, jak tenká je v roce 2025 hranice mezi fikcí a realitou
před 5 hodinami - Výsledky VW za rok 2024 obnažují všechny jeho hlavní problémy: Fiasko s elektromobily, ohromnou závislost na Číně
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva