Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ženy jsou k umělým věcem skeptičtější, autopiloty odmítají více než muži
4.8.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Celkem bylo pro autopiloty 56 % lidí a proti nim 16 %, přes půlku lidí by však nezajímal za příplatek. Většina doufá, že autopiloty sníží počet nehod.
Autonomní řízení je, jak to vypadá, budoucností silniční dopravy. Na prototypech pracuje například Google nebo Mercedes. Někteří v tom vidí černou budoucnost, někteří zářnou, stejně jako se různí odhady na to, kdy něco takového začne pořádně fungovat - zda již příští rok nebo za pětatřicet let. Autopiloty mají každopádně k dokonalosti ještě velmi, velmi daleko, takže s brzkým uvedením zcela samočinného řízení na trh to nebude tak horké. Pokud tedy nevymyslíte zlepšovák.
V souvislosti s tímto vzniká řada studií, zkoumajících přístup lidí k vozům, které se řídí samy. Ta nejnovější, provedená Institutem výzkumu dopravy na Michiganské univerzitě, ukazuje, že ženy jsou k autopilotům skeptičtější než muži. Rozdíl není velký - autonomní vozy vnímalo pozitivně 59 % mužů a 54 % žen, ale přece tu rozdíl je. Celkově bylo pro autopiloty 56 % dotázaných, 27 % nemělo názor a 16 % bylo proti nim. Více než polovina lidí by však za autopilot nechtěla připlatit, zatímco přes dva tisíce dolarů (cca 40 tisíc korun) by za něj zaplatila jen čtvrtina dotázaných.
Polovina dotázaných věřila, že autonomní vozy ulehčí provozu na silnicích, dvě třetiny věřily v menší počet nehod a 70 % si myslelo, že autopiloty pomohou snížit spotřebu paliva. Přes tyto přínosy však 73 % respondentů projevilo názor, že autonomní řízení nemusí být tak dobré, jako by řídil člověk. Další obavy pramení z možného sledování jejich pohybu, právní odpovědnosti nebo ze zhoršeného počasí.
Právě fakt, že není vždy slunečno, je v současnosti jedním z velkých problémů autonomních vozů a také patří k argumentům proti vozům zcela bez ovládacích prvků - senzory mají údajně potíže i v dešti, kdy za sebou ostatní auta nechávají zvířenou vodní tříšť. V takových případech systém nevidí téměř nic. Jak by to vypadalo na sněhu, zatím ještě nikdo neví.
„Lidé jsou optimističtí po stránce plusů, které autopiloty nabízejí, ale mají obavu z používání všeho samočinného,” uvedl Brandon Schoettle, jeden z výzkumníků. Data o tom, co by lidé v takových vozech dělali, odpovídají: 36 % by údajně sledovalo silnici jako v normálním autě a 23 % by vůbec do autonomního vozu nesedlo. Zbytek by se silnicí neobtěžoval; 11 % by si údajně četlo a 10 % by nějakým způsobem komunikovalo mobilem.
Všimněme si jedné věci - v jednom z minulých výzkumů uvedlo 9 % lidí, že by se v autonomním voze „drželo ze strachu o život”. Tady takovouto možnost nevidíme; můžeme jen doufat, že je patří spíše do zmíněných 36 procent lidí sledujících silnici, než do zbylých a nepopsaných 20 procent.
Tyto výsledky platí pro americkou populaci, podle badatelů však lidé ve Velké Británii či Austrálii odpovídali srovnatelně, včetně rozdílů ve vnímání autopilotů mezi muži a ženami. Vypadá to tedy, že ženy chápou, že umělé náhražky nejsou to pravé...


Autonomních vozů je více - Google představil auto bez ovládacích prvků...
... Mercedes naopak chce volant a pedály zachovat, z pochopitelných důvodů
Zdroj: Autoblog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před 3 hodinamiElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Dokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
před 2 hodinamiŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před 3 hodinamiNová auta zkrachovalého Fiskeru nechali opuštěná u silnice, teď je rozprodávají v aukci za směšné sumy
před 5 hodinamiTroufnete si? Nejlevnější moderní Lamborghini v prodeji stojí míň než dražší Škody, a to ani moc nejezdilo
před 6 hodinamiDosud neúspěšné Subaru se dočkalo o mnoho lákavější nové verze, brzdí ji ale stále stejný problém
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva