Zdravý rozum? Americké limity spotřeby se budou zmírňovat, nelze jich dosáhnout

Američtí regulátoři mají do dubna 2018 určit nový limit spotřeby pro rok 2025. Zjistilo se totiž, že ten nyní stanovený jednoduše není reálné splnit.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Zdravý rozum? Americké limity spotřeby se budou zmírňovat, nelze jich dosáhnout

20.7.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Zdravý rozum? Americké limity spotřeby se budou zmírňovat, nelze jich dosáhnout

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Američtí regulátoři mají do dubna 2018 určit nový limit spotřeby pro rok 2025. Zjistilo se totiž, že ten nyní stanovený jednoduše není reálné splnit.

Limity spotřeby paliva aut na amerických silnicích, vydané v USA v roce 2011 a známé pod označením CAFE, Corporate Average Fuel Economy, pravděpodobně nebudou naplněny ve svém původním znění. Aktuálně se nacházíme v období revize před středem daného časového období a výsledkem má být zmírnění.

Zpráva Úřadu ochrany životního prostředí (EPA, Environmental Protection Agency) uvádí, že místo 54,5 mpg (4,3 l/100 km) bude spotřeba pravděpodobně někde v rozmezí 50 - 52,6 mpg, tedy asi 4,7 - 4,4 litru na 100 km. I tenhle cíl je pochopitelně velmi, velmi ambiciózní, nicméně ve stínu ještě ambicióznějších cílů EU pro ještě dřívější datum lze i takové hodnoty vnímat pozitivně.

Pozoruhodné je, že ačkoli CAFE jsou odjakživa limity, za jejich překročení se platí (i dnes na to ještě přijde řeč), od americké vlády se nyní dozvídáme, že původní číslo ani revidovaný rozsah jako limity vnímat nemáme. Jde prý spíše o odhad toho, kde by automobilový průmysl mohl být za devět let. To zní všelijak, má to ale i svůj racionálně-legislativní rozměr - rok 2025 je ještě daleko a v roce 2011, kdy číslo 54,5 mpg (ujetých mil na galon benzínu) bylo poprvé představeno veřejnosti, byl ještě mnohem dál. Podstatnější pro regulátory ale zřejmě je, že dle platných zákonů nemohou stanovovat pevné cíle včetně pokut za jejich nedodržení na více než pět let dopředu.

Myslet si o tom můžeme cokoli, důvod změny ale smysl dává - jsou to zákaznické preference a pochyby nad reálnou dosažitelností. Před pár lety byla ropa extrémně drahá, což mělo vliv na vysoké ceny benzínu a s tím i zájem zákazníků o úspornější auta. Jenže ceny paliv klesly a Američanům se vrátila chuť jezdit ve vozech SUV, crossoverech, pick-upech apod. Původní hodnota 54,5 mpg měla být průměrem aut modelového roku 2025 s tím, že 2/3 budou tvořit běžná osobní auta a 1/3 právě trucky a SUV.

To při současném vývoji poptávky není pravděpodobné. Podle dostupných informací bude poměr normálních osobních aut na jedné straně a trucků a SUV na druhé straně zhruba 1:1. Proto byl odhad pozměněn, a to pravděpodobně na již zmíněných 50 - 52,6 mpg. Princip tohoto čísla zůstává stále stejný - je to průměr spotřeby prodaných aut jedné značky a jednoho modelového roku.

Tahle čísla zatím nemůžeme označit za jistá. Dostupné informace hovoří o pravděpodobném stanovení cílů na tyto hodnoty, ovšem na vynesení rozhodnutí má EPA čas do 1. dubna 2018, tedy ještě necelé dva roky. I tak ale je vidět snaha o zmírnění, což má pochopitelně řadu kritiků, zejména ze strany organizací zaměřených na ekologii.

Většina se zabývala emisemi skleníkových plynů, ovšem Carol Lee Rawn, ředitelka Dopravního programu ekologické organizace Ceres, vidí tohle zmírnění negativně z jiných důvodů. „Americké automobilky byly zastiženy nepřipravené už dřív, když ceny benzínu vzrostly a ony neměly úsporná auta, která zákazníci chtěli,” uvedla v reakci na změnu. Nutno ovšem dodat, že zmírnění není tak velké, aby automobilky mohly byť jen náznakem rezignovat na vývoj technologií pro úsporu paliva.

Tím spíš, že se dozvídáme také o výrazném zvýšení pokuty za nadlimitní spotřebu paliva, a to v mnohem kratším časovém horizontu. NHTSA zvýšila pokuty za nedodržení limitu z 5,50 USD na 14,50 USD - téměř trojnásobně - za každých 0,1 mpg pod stanovený limit, to vynásobeno počtem prodaných aut. Navíc má tahle částka být vybírána i retrospektivně, i za auta modelového roku 2015.

To je samozřejmě velké, nepříjemné a hodně drahé překvapení pro automobilky. „Nejnepříjemnější na tom je fakt, že nebylo žádné oznámení předem. Tvoříte plány na základě nějakých pravidel a předpokladů. Když se pravidla takhle najednou změní bez možnosti reagovat, znamená to problémy,” uvedl nejmenovaný zdroj z automobilového průmyslu pro zpravodajský server Automotive News.

Aliance výrobců automobilů pochopitelně reaguje, že takhle vysoké pokuty jsou drakonické. Skutečně, zvýšení je opravdu výrazné a přichází jako blesk z čistého nebe. A fakt, že se mají vybírat za auta ne až od modelového roku 2018 nebo 2019, ale i za vozy modelového roku 2015, působí přinejmenším zákeřně a skoro až nelegálně.

Podle NHTSA je potřeba stanovovat pokuty takové, aby pro automobilky nebylo levnější je prostě zaplatit, než vyvíjet auta s nižší spotřebou paliva. To je na jednu stranu pravda, ale na druhou stranu nelze stanovit nějaká pravidla, podle těch nechat podnikatelské subjekty fungovat a pak je retrospektivně změnit.

Podle dostupných informací má pokuta 14,50 USD za desetinu mpg pod limit začít platit letos v srpnu, dá se však očekávat, že ještě bude probíhat nějaká debata. V případě limitů spotřeby pro rok 2025 je debata jistá. Jak to dopadne, se dozvíme za necelé dva roky.


Zdravý rozum? Americké limity spotřeby se budou zmírňovat, nelze jich dosáhnout - 1 - limity spotreby usa ilustracni 01Zdravý rozum? Americké limity spotřeby se budou zmírňovat, nelze jich dosáhnout - 2 - limity spotreby usa ilustracni 02
Limity spotřeby v USA se asi budou snižovat (ilustrační foto)

Zdroje: EPA, Auto News

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.