Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zájem o manuální převodovky v USA stoupá, je největší za poslední léta
3.5.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
V USA se dále zvyšuje zájem o manuální převodovky. A to i navzdory tomu, že na tamním trhu počet takto vybavených vozů dlouhodobě klesá.
Aby bylo předem jasno, není důvod na pozdvižení. Řidiči v Severní Americe pořád dávají ve více než devíti případech z deseti přednost vozům vybaveným pouze dvojicí pedálů. Americká stránka Edmunds a posléze USA Today si však všimly změny v chování zákazníků, které se významně odlišovalo nejen od předchozího roku, ale také zmapovaného vývoje za několik posledních let. Jak vypadají poměrná čísla?
Ve sledovaném období od ledna do března 2012 nabízely ve Spojených státech zastoupené značky celkově 2 360 modelů, přičemž jen devatenáct procent z nich bylo v prodeji také s manuální převodovkou. V roce 2007 to bylo 2 391 různých typů, podíl manuálů ale tvořil až 29 procent. A vzájemné srovnání? Letos odjelo od prodejců 6,5 procenta nových aut se spojkovým pedálem, což není mnoho, jenže před pěti lety to bylo jen 2,9 procenta. Relativní nárůst je tedy docela výrazný - vzhledem k dostupnosti aut s manuálem se prodává mnohonásobně více než před léty.
Vývoj naznačoval posun tímto směrem jen velmi mírně. Předloni tvořil podíl manuálních předovek 3,9 %, v roce 2008 to bylo 3,7 %, a to stále za stavu citelně klesající dostupnosti manuálů na trhu. Přesto minulá dekáda již zaznamenala i větší zájem o tento typ převodovek než tomu bylo letos. Třeba v roce 2002 a 2003 to bylo „až“ 8,5 a 8,2 procenta ze všech prodaných automobilů a sledovaný parametr byl vyšší také v letech 2005 (6,7) a 2006 (7,2 %). Tehdy se ovšem dalo v Americe koupit s přímým řazením více než dvojnásobné množství aut oproti dnešku.
„Manuální revoluce” to zatím není, nicméně na místě je otázka, proč se tak děje. Podle analytiků je odpovědí přetrvávající ekonomická stagnace, nebo spíše recese. Lidé jsou si vědomi, že vozy vybavené manuálem jsou v průměru o tisíc dolarů levnější, než ty s automatem. Podle Edmunds, a k tomu se přikláníme i my, hraje roli také to, že menší auta jsou i v Americe vybavována menšími motory, které jsou s manuální převodovkou živější a přitom mají ve většině případů nižší spotřebu.
Dalším faktorem má být údajně zvyk. Lidé kupující manuály se podle amerických médií po šesti letech opět vrací k nákupu nového vozu (auta s manuálem jsou obměňována v průměru jednou za 6,1 roku) a nárazově navýšili čísla, protože byli s tímto způsobem řazení spokojeni. Edmunds v neposlední řadě zmiňuje rovněž vyšší uživatelskou přívětivost aut, jejichž spojky vyžadují k vyšlápnutí méně síly a mají plynulejší záběr.
Se zajímavým vysvětlením ale přichází také Ford. Podle jejich průzkumů se zhruba každý čtvrtý Focus dostane do rodiny s ročním příjmem přes 100 tisíc dolarů a právě tito zákazníci velmi často požadují manuál. Proč? Protože často cestují do zámoří (hlavně do Evropy), kde si vyzkouší pronajatý vůz s manuálem a ten je přesvědčí, že můžou řadit i jinak.
Každopádně zatím lze říci, že řidiči ve Spojených státech mění své návyky jen pomalu. Jestli dosavadní trend vydrží, to se teprve uvidí. Na každý pád je už ve své dosavadní podobě dosti překvapivý, v Evropě už ručnímu řazení hádá světlou budoucnost málokdo.
Za posledních deset let se ve Spojených státech pohybuje zájem o manuální převodovky v řádech několika procent, ale i to stačí, aby třeba BMW pokorně zasalutovalo a Američanům (na rozdíl od Evropy) ten manuál nabídlo. V segmentu sportovních vozů je totiž mezi Američany přímé řazení mnohem populárnější volbou než na Starém kontinentu
Zdroj: USA Today
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 10 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
před 4 hodinami - Honda potichu prodává chytrou pásku, která vám může ušetřit desítky tisíc za opravu auta, zaslouží si víc pozornosti
před 6 hodinami - Prodeje ojetin v Česku jsou nejnižší za posledních 10 let, jsou na dostřel od absolutních historických minim
před 7 hodinami - Němci vybrali nejlevnější ojetiny, které opravdu vydrží, navzdory nízké ceně excelovaly v jejich dlouhodobých testech
před 9 hodinami - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch