Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce

Strach z nejisté budoucnosti způsobil, že, Němci v dubnu koupili rekordně nízký počet dieselových aut. A znát je to už i na trhu ojetin.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce

16.5.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Strach z nejisté budoucnosti způsobil, že, Němci v dubnu koupili rekordně nízký počet dieselových aut. A znát je to už i na trhu ojetin.

Do září 2015 byla Evropa nakloněna dieselům takovou měrou, že benzinový agregát jsme mohli zejména v některých třídách aut považovat pomalu za vzácnost. Nicméně s propuknutím největší kauzy v historii Volkswagenu došlo k řadě změn, které zejména na politické vyústily v anti-dieselové tažení. Kde zákonodárci a regulátoři ještě před necelými dvěma roky vyzdvihovali „nafťáky“ jako nejekologičtější pohonné jednotky pod sluncem, tam je nyní zatracují a snaží se zcela zamezit jejich vjezdu do center měst.

Tyto nálady jsou patrné zejména v zemích západní Evropy, konkrétně ve Velké Británii, Francii, Španělsku a Německu. Zájem o diesely na těchto trzích klesá a je překvapivé, že v Německu míří dolů až raketovým tempem. Podle nové studie Centra pro automobilový výzkum (CAR), jenž je přidruženo k Univerzitě v Duisburgu-Essenu, se tak přitom děje hlavně mezi privátní klientelou. Na tu v dubnu v Německu připadlo pouze 23,8 procenta dieselových vozů, což je nejnižší podíl od roku 2009, kdy tzv. šrotovné uměle vyhnalo nahoru zájem o nejmenší auta logicky hlavně s benzinovými motory.

Tento pokles má samozřejmě vliv na celkový trh s dieselovými vozy, který sice v dubnu dosáhl 41,3 procenta z veškerých německých registrací, nicméně oproti minulosti jde o 20procentní propad. Vše ovlivňují ony prodeje na privátní úrovni, které vrcholu dosáhly v prosinci 2011 - v té době byl podíl dieselových vozů mezi soukromníky dokonce 40procentní. Ještě donedávna se držel nad úrovní 30 %, nyní padl skoro ke 20, a to hlavně dílem aféry VW a jejími důsledky. Některá města (např. Stuttgart) chtějí omezit dieselům vjezd do svých center a to se pochopitelně nehodí nikomu.

CAR nyní předvídá, že pokud vývoj půjde v příštích měsících obdobným - tedy skandálem Volkswagenu urychleným - tempem, mohl by podíl dieselů mezi privátní klientelou na jaře 2018 klesnout i pod 20 procent. Firmy sice budou tuto část trhu držet výše nad vodou, nicméně i přesto se dá očekávat, že celkově „naftožrouti“ klesnou pod 40 procent.

Tato situace má pochopitelně efekt především i na trh s ojetými vozy, kde právě diesely si ještě donedávna držely vyšší cenu než jejich benzinové protějšky. Nabídku naftových ojetin a jejich ceny jsme detailně probírali nedávno, kdy se ukázalo, že navzdory značnému zpomalení trhu s diesely jejich ceny zůstávají relativně vysoko. Bylo ale jen otázkou času, než převis nabídky nad poptávku pošle ceny dolů a podle CAR se právě to nyní děje.

Zájem o ojeté diesely mezi samotnými Němci je prý na absolutním historickém minimu a situaci vylepšují jen zájemci z východnějších částí Evropy, tedy i z České republiky. Zde nic jako politický boj proti dieselům prakticky neexistuje, a tak místní řidiči mohou profitovat z nižších cen. Ty jsou už nyní u dieselů v Německu relativně nízké a podle šéfa CAR Ferdinanda Dudenhöffera nemohou do budoucna nic než dále klesat.

Čeho se tedy v příštích měsících a letech dočkáme? Výhodnějších nákupů naftových ojetin v Německu zřejmě zcela nesporně, pokud jde o zájem o diesely jako takové, zůstává tu více otázek než odpovědí. Fakt, že Němci tak zásadně omezili svůj zájem o naftové vozy, ale není pro tento druh pohonu do budoucna dobrým znamením...


Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 1 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 28Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 2 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 24Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 3 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 25Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 4 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 26Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 5 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 27Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 6 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 15Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 7 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 16Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 8 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 17Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 9 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 11Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 10 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 12Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 11 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 13Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 12 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 14Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 13 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 20Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 14 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 21Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 15 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 22Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 16 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 23Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 17 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 29Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 18 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 30Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 19 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 18Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 20 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 19Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 21 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 31Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 22 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 32Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 23 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 33

Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 24 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 34Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 25 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 35Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 26 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 36Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 27 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 37Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 28 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 38Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 29 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 39

Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 30 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 04Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 31 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 05Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 32 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 06Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 33 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 07Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 34 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 08Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 35 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 09Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 36 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 01Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 37 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 02Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 38 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 03Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 39 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 10

Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 40 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 42Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 41 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 40Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 42 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 43Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 43 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 44Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 44 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 45Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 45 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 46Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 46 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 47Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 47 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 48Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 48 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 49Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 49 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 50Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 50 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 51Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 51 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 52Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 52 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 53Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 53 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 54Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 54 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 55Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 55 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 56Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 56 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 57Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 57 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 58Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 58 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 41Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 59 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 59Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 60 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 60Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 61 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 61Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 62 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 62Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 63 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 63Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 64 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 64Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 65 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 65Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 66 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 66

Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 67 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 67Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 68 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 69Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 69 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 70Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 70 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 71Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 71 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 68Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 72 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 72

Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 73 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 73Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 74 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 74Zájem o diesely v Německu je na 8letém minimu, východ Evropy si mne ruce - 75 - Test VW Golf VII VAR 16 TDI 4M 2014 75
Dieselový VW Golf Variant by mohl být jedním z typických bestsellerů ve východní Evropě, bez ohledu na to, zda půjde o ojetinu či nový vůz. Německá privátní klientela o něj - i ostatní TDI - začíná jevit stále menší zájem

Zdroj: CAR při Univerzitě v Duisburgu-Essenu

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.