Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Za první smrtelnou nehodu s Autopilotem může i Tesla, říká závěr vyšetřování
13.9.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Oproti všem předpokladům americká NTSB uznala, že Tesla není nevinná v případě, kdy svým přístupem ke konstrukci Autopilotu nabádala k jeho nesprávnému používání.
Možná si ještě vzpomenete na počátek loňských letních prázdnin, kdy se svět dozvěděl o vůbec první fatální nehodě, k níž došlo za volantem Tesly Model S s aktivovaným systémem Autopilot. Americká automobilka navíc onen incident tamním úřadům zprvu nenahlásila, což jí na dobrých bodech mnoho nepřidalo.
Byli jsme proto vskutku zvědavi, jak dopadne vyšetřování, obecně jsme ale očekávali, že Tesle nic za vinu kladeno nebude. Sice nesprávné používání Autopilotu dovoluje či dovolovala, ale zároveň nechala před jeho použitím každého řidiče potvrdit, že bere na vědomí, že to žádný autopilot vlastně není. A tím měly být její ruce umyty. Jenže dopadlo to jinak.
Ono vyšetřování se natáhlo na více než rok, takže tato nehoda již dávno neokupuje titulní stránky novin, celá kauza ale pod koberec zametena nebyla. Americká Národní rada pro bezpečnost dopravy NTSB (National Transportation Safety Board) po tu dobu vedla vyšetřování a nyní oznámila jeho výsledky. Podle jejích závěrů je Tesla v tomto případě vinna, ovšem jen zčásti - svůj podíl na nehodě má i majitel vozu, stejně jako řidič auta, do nějž Joshua Brown narazil.
NTSB ve své finální zprávě uvádí, že kroky Tesly spojené s Autopilotem byly poněkud rozporuplné. Ačkoliv totiž automobilka mnohokrát zmínila, že systém je v testovací fázi Beta, vyžaduje neustálý dozor řidiče a určen je pouze pro určitý typ silnic, zároveň nikterak nezabránila jeho zneužití. Pokud totiž předchozí verze systému zjistila, že řidič nemá ruce na volantu, pouze jej audiovizuálně varovala, nic jiného.
Navíc je třeba dodat, že Autopilot jakožto systém autonomního řízení certifikace SAE2 je určen primárně pro dálnice. Na menších silnicích sice fungovat může, ovšem nevyzpytatelně. Jeho aktivace by tedy dle NTSB neměla být umožněna, nicméně realitou byl opak. Tesla totiž přijala mnohá opatření až po nehodě - nově tedy třeba při sundání rukou z volantu dojde při aktivovaném systému Autopilot k zastavení vozu.
Brown je dle úřadů vinen rovněž, do značné míry svou naivní vírou v technologii, jejíž zavádějící název slibuje více, než kolik v reálu dokáže. Mimo to záměrně nechával řízení pouze na umělé inteligenci, během 37 minut jízdy předcházející nehodě měl totiž ruce na volantu pouze po 25 sekund. Systém jej přitom varoval hned sedmkrát, načež Brown vždy uchopil volant jen na tak dlouho, aby technologii obelstil a splnil podmínky pro zachování její činnosti.
NTSB proto zmiňuje, že Tesla by měla do budoucna vylepšit monitoring bdělosti řidiče, ona kontrola rukou na volantu evidentně nestačí. Zvláště když z vyšetřování vyplynulo, že Brown - a samozřejmě i onen systém Autopilot - měl minimálně 10 sekund na to, aby zareagoval na náklaďák, který mu vjel do cesty. Jelikož však nikterak nezareagoval, řízení stoprocentně nevěnoval ani tu nejmenší pozornost.
Ve finále tu pak máme onoho řidiče náklaďáku, který měl stejně jako Brown oněch 10 sekund na to, aby adekvátně zareagoval na vůz jedoucí po hlavní silnici. Proč nedal Tesle Model S 70D jedoucí rychlostí 119 km/h přednost, je záhadou - vypovídat před komisí NTSB odmítl. Organizace pak pro změnu nikterak nezmínila, zda dojde k jeho obžalobě a jak bude naloženo s automobilkou.
Mluvčí Tesly ovšem dodal, že „oceňujeme analýzu NTSB tragické nehody z loňského roku a doporučení organizace budeme brát při dalším vývoji technologie v potaz“. Zároveň přitom zmínil, že verdikt není jednoznačným potvrzením viny značky. Žaloby se navíc bát tak jako tak nemusí - Brownova rodina za vším vidí hlavně Joshuovu naivitu.
„Již mnohokrát jsme slyšeli, že našeho syna zabilo auto. To ale není tento případ. Joshua věřil, stejně jako celá rodina, že nová technologie, která je implementována do vozů a autonomní řízení zachraňují lidské životy. Změny jsou vždy riskantní a nulová tolerance jakéhokoliv úmrtí by znamenala naprostý konec všech inovací a vylepšení,“ píše se v prohlášení rodiny.
Předseda NTSB Robert Sumwalt pak uvedl, že „cesta mezi vozy osazenými semi-autonomním řízením a plnohodnotným autopilotem je ještě dlouhá. A než se dostaneme na její konec, někdo musí řídit.“ Tím se nám kauza částečně rozmotala, poslední slovo ale bude mít státní zástupce. Jsme přitom zvědavi, zda padnou nějaká obvinění.








K první fatální nehodě za volantem Tesly došlo loni v květnu...
...fanoušek značky Joshua Brown ovšem svým nezodpovědným chováním osud přímo vyzýval
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Ferrari se asi spletlo a vtípek pro 1. duben pustilo ven o 14 dnů dřív. Jak jinak by se mohlo začít prodávat tohle?
včeraRichard Hammond a James May se po letech vrátili do míst, kde točili Top Gear, nechápali nic
17.3.2025Aby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
15.3.2025
Nejnovější články
Němci vyzkoušeli líbivé laciné SUV Peugeotu jako ojetinu. Boduje hlavně motorem, s jakým už se nové neprodává
včeraFerrari má poprvé po letech problémy s prodejem, o až ošklivý nový model není zájem. A nejen o něj, říká automobilový guru
včeraNissan může vrátit do nabídky auto, po kterém na přelomu milénia Češi toužili, bere to ale znovu za špatný konec
včeraAni nové čínské řešení dobíjení elektromobilů se zdaleka nevyrovná tankování spalovacích aut, tady zas někdo neumí počítat
včeraŠéf Seatu jako drsňák nejen vypadá. Přes tlak říká, že do roku 2030 nenabídne ani elektromobil, nedá se na nich vydělat
včera
Živá témata na fóru
- Toyota obecně 03.18. 19:56 - M.Z.
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.18. 16:16 - řidičBOB
- Jak postupovat, pokud protijedoucí vozidla odbočují vlevo 03.18. 08:44 - petr_riha
- Onboard videa 03.17. 18:30 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 03.17. 08:50 - HondaMan
- Chlubítko univerzální 03.15. 16:56 - řidičBOB
- Politický koutek 03.15. 16:09 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.15. 15:04 - řidičBOB