Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Za příchod čtyřválců mohou vlády, ne my, říká vrchní motorář Porsche
22.7.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Čtyřválce podle Marka Baumanna k automobilce z Zuffenhausenu patří, i tak ale nezůstane jen u nich. A to ani v případě Caymanu a Boxsteru.
Porsche aktuálně prochází zásadní érou svého vývoje, kdy postupně nahrazuje atmosférické motory přeplňovanými. Souběžně s tím dochází také k downsizingu, což se v tuto chvíli týká hlavně modelů Boxster a Cayman. Právě v jejich případě je proměna největší, neboť namísto šestiválce se dnes již o pohon starají pouze čtyřválce. Porsche ale je za tuto změnu kritizováno, největší motoristické časopisy Evropy, ať už z Německa či Británie se otírají hlavně o bezcharakterní projev a zvuk čtyřválce, který je připodobňován k původnímu VW Beetle. Podle mnohých jsou čtyřválce plebejské jednotky, které pod kapotu vozů ze Zuffenhausenu již z principu nepatří.
Mark Baumann, šéf vývoje motorů značky, z takových komentářů příliš velkou radost pochopitelně nemá. Dle něj totiž „čtyřválce patří k Porsche, značka s nimi de facto začala. Podívejte se na modely 356 či 550, původní 718 nebo třeba i 912, ty všechny měly čtyřválce. A proto nesouhlasím s kritikou, podle níž čtyřválce Porsche nejdou k pleti.“
„Mezi minulostí a současností ovšem existují dva zásadní rozdíly. Zaprvé, čtyřválec byl tehdy použit proto, že byl nejlepší. A zadruhé, nedorazil po šestiválci. My ovšem nyní musíme čtyřválcové turbo použít, abychom splnili emisní standardy, což bychom se šestiválci nezvládli. Můžete namítnout, že jsme mohli použít šestiválcové turbo, ale to se pod kapotu Boxsteru a Caymanu nevejde.“
Jinými slovy, Porsche bylo k implementaci méně objemných pohonných jednotek přinuceno stále přísnějšími emisními regulacemi. „Nestěžujte si proto na Porsche, ale na vaše vlády. To ony utvářejí pravidla, nikoliv my,“ dodává poněkud nahněvaně Baumann. Tomu se ale nelze divit, neboť jde o petrolheada, který by se takovými emisemi běžně nezabýval.
„Dělám tuhle práci ne proto, že každý vůz musí mít tisíc koní, ale protože miluji techniku. V případě motorů si tak stanovíte cíle a snažíte se jich dosáhnout. Není přitom podstatné, zda pracujete na Porsche 718 Cayman či 911 GT3 RS. Cíle jsou sice odlišné, výzvy jsou ovšem pokaždé stejné,“ říká duchovní otec motorů, na které se sesypala kritika.
„Nový motor je přitom kompaktnější, lehčí, ekonomičtější a rychlejší. Přijde mi, že vše zní jako výhoda. Ale každý (z novinářů - pozn. red.) si může psát, co chce, neboť má právo na svůj názor. Ten, který je ale pro mne rozhodující, přišel minulý týden. Walter Röhrl totiž řídil 718 Cayman, a byl jím nadšený. A to nejen ve chvílích, kdy na místě byli novináři.“ V této souvislosti ale nezbývá, než připomenout, že sám Röhrl už se kdysi stihl vyjádřit i před novináři a ne zrovna pozitivně.
Je tedy otázkou, nakolik můžeme v tomto případě věřit slovům lidí, kteří jsou na výplatní listině Porsche. A je vlastně již jedno, zda jde o závodní eso nebo inženýra, jen málokdo se totiž opře do svého chlebodárce, zvláště v médiích. Zřejmě i proto Baumann v závěru svých oslavných názorů na čtyřválce odvádí řeč zpátky k šestiválcům, které ani pro Boxster či Cayman nejsou definitivní minulostí.
„Volkswagen jako koncern musí plnit určité emisní standardy. To znamená, že modely, které se prodávají ve větším množství, musí být účinnější, musí mít např. přeplňované motory. Nicméně i nadále budeme mít vozy, které budeme vyrábět v limitovaných edicích. Nemůžu samozřejmě říci které, na to si musíte počkat, ale příští Cayman GT4 je dobrým příkladem.“
To znamená, že i nová generace verze GT4 setrvá u atmosférického šestiválce, se kterým opětovně spáruje manuální převodovku. Nepůjde přitom o jediného takového zástupce v řadách Porsche, dorazit mají i řidičsky zaměřené verze modelu 911. Dá se ovšem předpokládat, že čím přísnější emisní limity budou, tím méně takových edic v budoucnu dostaneme. Či jinak: tím spíše zůstanou jen omezenými edicemi, které se dostanou jen do rukou pár vyvolených, bohužel...
Porsche 718 Boxster a 718 Cayman dostaly v rámci faceliftu přeplňované čtyřválce namísto atmosférických šestiválců. Značka tak čelí nemalé kritice, kterou se nyní snaží uchlácholit
Zdroj: Autoblog.nl
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Těžká nehoda zdemolovala Teslu Cybertruck tak moc, že z řady úhlů vůbec nepoznáte, o jaké auto šlo
včera - Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
4.11.2024 - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
4.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Oficiálně: Finále MotoGP se pojede v Barceloně včera 15:27
- Mistři světa z nezávislého týmu včera 12:25
- Ondřej Vostatek bude v WorldSSP 2025 startovat za český tým WRP Racing 4.11.2024
- Bagnaia vyhrál, o titulu není ještě rozhodnuto 3.11.2024
- Moto2 vyhrál Vietti, Salač hodnotí svůj výsledek jako ostudu 3.11.2024
Nejnovější články
- Mercedes se vyjádřil k požáru svého elektromobilu, který rodině majitele téměř zapálil dům, prý se teď bojí všech aut značky
včera - Němci vyzkoušeli ojetý bestseller Toyoty jako praktický kombík, vedle nezměrné chvály mají jen pár výhrad
včera - Ve Francii začnou ve velkém fungovat tzv. super radary, zaznamenají až čtyři dopravní přestupky najednou
včera - Toyota stvořila moderní auto, po kterém zatoužíte. Řidičské modle přidala turbo, pohon 4x4 a vzhled legendy rallye
včera - Naděje umírá poslední: Policie po 8 letech dopadla zloděje aut za skoro 200 milionů, skončili s nimi na druhém konci světa
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.06. 07:30 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.06. 07:07 - Brus
- Elektromobily a vse kolem nich 11.05. 21:24 - denis
- Onboard videa 11.05. 20:22 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 11:54 - Předseda
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 11.05. 10:40 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.05. 08:46 - Vrooom
- VZKAZY 11.04. 19:12 - petr_riha