Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Z Dieselgate je šaškárna, teď už jen honí politické body
18.10.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Povinné svolání TDI v Německu, razie Italů u výrobce benzinových aut či přístup Audi už dělá z aféry VW jen jeden velký, často politický cirkus.
Snad jste si nemysleli, že za politickými tlaky na snižování emisí toho či onoho je zájem o ochranu životního prostředí. O tu tady jde nepochybně v poslední řadě, je to ale dobrá záminka pro záměry motivované něčím docela jiným - zpravidla možností získat více peněz či moci. Jedním z důsledků kauzy Dieselgate je, že se hra na dobro konající politiky a poslušné firmy začala tak trochu hroutit - firmy se neukázaly být zase tak poslušnými (a nepůjde tu jen o Volkswagen) a ony tolik prosazované emisní normy zase tak účinnými.
To může vyvolávat zdání, že politici nevládnou věcem tak, jak se sami tváří a to před jejich voliči pochopitelně nevypadá dobře. Svůj obraz se tak musí snažit zlepšovat, chtějí-li vypadat tak, že o něčem opravdu rozhodují, že něco opravdu řídí. Podnikají tedy kroky, který mají toto zdání navodit, ve výsledku ale dávají na celou pochybnou aféru punc ještě většího cirkusu, ještě větší absurdity, než se dosud mohlo zdát. Dění v posledních dnech si nelze vysvětlovat jinak.
Nejryzejším důkazem budiž situace v Německu, kde tamní organizace KBA mající pod palcem motorovou dopravu shodila ze stolu návrh Volkswagenu na dobrovolnou svolávací akci. Místo toho je nyní vše povinné a automobilka tedy musí nějak dostat všech 2,4 milionu inkriminovaných automobilů do servisu a donutit je nechat si do auta instalovat věc, o kterou z velké části ani nemusí stát. Jak toho VW má docílit, nevíme, to už KBA neřeší.
Pokud vám něco takového přijde normální, věřte, že není. Povinné svolávací akce jsou naprosto výjimečné a nejsou takové ani třeba u vadných airbagů, kde může jít o život. V rámci Dieselgate o život nejde, přesto akce povinná být má. Je to nepochybně dílem výše zmíněného a citovat zde můžeme Stefana Bratzela, hlavy výzkumu německé Univerzity aplikovaných věd. „KBA je pod tlakem, aby ukázala veřejnosti, že to má v rukou, že je v sedadle řidiče. Svolávací akce typu opravy zabezpečení klíčů, které jdou do jádra fungování vozu, jsou téměř vždy dobrovolné a KBA je pouze monitoruje. Takže činit tuto akci - kdy auta fungují bezpečně - povinnou, ukazuje pouze na politický tlak,” konstatoval trefně Bratzel.
Není to ale jediný projev takového stavu. V takové Itálii vyšetřovatelé provedli razii v ústředí Lamborghini. Tedy výrobce, který sice do koncernu Volkswagen spadá, s diesely ale nemá pranic společného - osobní vůz značky Lamborghini v s naftovým motorem ještě nespatřil světlo světa. Značka tak padla vyšetřovatelům do oka pouze proto, že je součástí VW a na nikom jiném se na jihu nebylo možné „zahojit”, ukázat rozhodnost a akčnost.
Ve výsledku tu máme razii, která nemá daleko od situace, kdy k vám domů vpadne policie jen proto, že jste majitelem dealerství Volkswagenu. Italští vyšetřovatelé mají pochopitelně pro vše dobré vysvětlení, prý hledají důkazy o tom, kdo také o problematickém software v motorech TDI věděl. „Je něco jiného, zda prodávám vodu a předstírám, že je to víno, nebo prodávám vodu a věřím, že je to víno,“ říká k celé akci šéf veronské inspekce Mario Giulio Schnaia. Logické, jenže naděje, že nějaké zjištění v tomto směru přinese razie u výrobce benzinových supersportů, je mizivá. „Návštěvu” u italské centrály VW to jistě ospravedlňuje, u Lamborghini nikoli.
Ale nedělejme z VW a jeho značek jen obětního beránka, šaškárnu z celé věci dělá i sám. Německý koncern dnes rád mlží o fungování celého software a na vrchol v tomto směru vystoupalo jednání australského zastoupení Audi. Tamní šéfka komunikace Audi Anna Burgdorf nejprve uvedla, že tzv. odpojovací zařízení je v Austrálii neaktivní a není co řešit. Po pár dnech ale vyšlo najevo, že svoláno bude přes 100 tisíc aut všech značek VW a situace „u klokanů” je úplně stejná jako u nás.
Novináři se tedy ptali, zda Audi náhodou nelhalo, to ale něco takového rezolutně popřelo. Vysvětlení podané formou tiskového prohlášení je bizarní až na půdu: Audi konstatuje, že zařízení je v Austrálii opravdu neaktivní, ale je neaktivní jen do chvíle, dokud není aktivováno. Jinými slovy: software je běžně v nečinnosti, jakmile však dorazí do zkušeben, je automaticky aktivován a měření ovlivňuje stejně jako kdekoli jinde na světě.
Otázkou do pranice nyní je, jak z toho ven. Volkswagen v tomto ohledu pouze uvedl, že na odstranění problému usilovně pracuje a v Evropě začne se svolávacími akcemi v lednu příštího roku. Co přesně se bude dít ale dosud zcela jasné není. S ohledem na komplexnost celé záležitosti je to na jednu stranu pochopitelné, nicméně skandál vypukl již před měsícem a Volkswagen byl na problém v USA upozorněn již před více než rokem.
Zákonodárci tedy začínají být netrpěliví, něco takového by je ale nemělo svádět k akcím, které nelze označit jinak než jako populistické. Stejně tak VW by ale měl zachovávat chladnější hladu, pokud ovšem přístup australské pobočky Audi není prvním z vtípků, na které čekáme. Pakliže je, bavíme se dobře - neaktivní zařízení, které je neaktivní jen do chvíle, dokud není aktivováno, to možná vstoupí do dějin humoru...
Lamborghini se dočkalo vyšetřovací razie...
...nikoliv však kvůli svým vozům, ale s ohledem na fakt, že je jedinou „hmatatelnou” automobilovou pobočkou VW Group v Itálii
Zdroje: Auto News, Reuters, Audi
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 3 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejnovější články
- Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
před 53 minutami - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
před 2 hodinami - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 3 hodinami - Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před 4 hodinami - Jaguar přestal na svém domácím trhu prodávat všechna nová auta, do roku 2026 bude nabízet jen ojetiny
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 11.01. 16:16 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 15:52 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 14:04 - M.Z.
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 12:00 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- vyber motorky 10.31. 20:32 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 10.31. 19:33 - řidičBOB