Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Vypněte Autopilot a přestaňte mu tak říkat, volá CR. Tesla to odmítá
15.7.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Organizace Consumer Reports žádá Teslu, aby vypnula automatické řízení a přejmenovala Autopilot kvůli nehodám posledních týdnů.
Americká organizace Consumer Reports žádá Teslu, aby upravila funkci Autopilot ve svých vozech tak, aby řidiči museli mít ruce na volantu. Důvodem je, nikoliv nečekaně, úmrtí Joshuy Browna a další nehody v posledních týdnech. Autopilot má být upraven tak, aby si lidé uvědomili, že to není skutečné autonomní řízení, a také má být podle Consumer Reports přejmenován.
Organizace ve své zprávě nazvané „Autopilot Tesla: příliš mnoho autonomie, příliš brzy” uvádí, že nehoda Joshuy Browna ji přiměla „zabývat se otázkou, jestli Autopilot a marketingový humbuk kolem něj propaguje nebezpečně předčasný úsudek, že Model S je schopný skutečně jezdit sám”. Tesla řidiče varuje, že systém stále vyžaduje pozornost řidiče, ale podle Consumer Reports to může být matoucí, protože Tesla podle CR v podstatě říká, že auto umí jezdit samo, ale že ho musíte pořád hlídat.
Pokračuje, že spousta automobilek začíná s poloautonomním řízením, ale Tesla je se zaváděním neobvykle agresivní. Je totiž jediná, kdo řidičům dovolí nemít ruce na volantu. „V časovém delším horizontu můžou pokročilé aktivní asistenční systémy v autech udělat naše silnice bezpečnější. Ale dnes máme obavy, že zákazníci dostávají hromadu slibů okolo neprověřené technologie,” uvádí Laura MacCleery, vice-prezidentka mobilizace u Consumer Reports. „Autopilot vlastně neumí řídit, ale lidem dovoluje nemít ruce na volantu po dobu v řádu minut,” pokračuje.
Tesla podle ní používá řidiče jako „laboratorní krysy” v beta-programu. Dále MacCleery poznamenala, že výrobci „musí bezodkladně nazývat automatizované věci popisnými, nikoliv přemrštěnými jmény”. A že by neměli do světa vypouštět novinky, pokud si nejsou stoprocentně jisti, že jsou bezpečné.
Odpověď Tesly je stále stejná - nic měnit nebudeme, Autopilot zůstane Autopilotem. „Činíme rozhodnutí na základě dat z reálného světa, nikoliv spekulací z médií,” uvedla automobilka. Je ale třeba dodat, že argumentace Tesly milionem ujetých mil s puštěným Autopilotem je zavádějící. Naprostá většina této vzdálenosti byla jistě ujeta způsobem, kdy reálně řídil řidič a opravdu si od auta nechal pouze pomáhat. Nehoda Joshuy Browna se naopak velmi pravděpodobně (s ohledem na okolnosti a dřívější Brownova videa) stala tak, že vůz skutečně řídil jen Autopilot a „řidič” dělal cosi jiného.
Takových mil Autopilot obsloužil jistě nesrovnatelně méně a přesně pro toto využití systém vhodný není. Jeho způsob prezentace a vůbec možnost jeho využití ze strany Tesly ale k takovému zacházení s ním svádí a CR chce po Tesle v podstatě jen jedno - nedovolte jej takto lidem využívat a neříkejte mu jménem, který neodpovídá jeho skutečným možnostem. A to se zdá rozumné - funkce podpory řízení zůstane, nespolehlivé autonomní řízení ale k dispozici nebude. Je to výhra a výhra, odstraněna bude jen potenciálně nebezpečná část rozsahu fungování systému, nic více.
Právě to dává Tesle díl odpovědnosti. Pojmenovat slovem „Autopilot” systém, který je „jen” lepším adaptivním tempomatem známým i z jiných aut, je dost zavádějící. Můžete k tomu připisovat slovíčko „beta” a říkat stokrát, že řidič musí mít ruce na volantu, ale stále je slovo „Autopilot” napsáno velkými písmeny a varovné nálepky polovina lidí nečte, bohužel. Podle Tesly Autopilot slovo „beta” znamená spíš to, že není dokonalý, ne to, že je na řidičích testován. Samozřejmě jsou sbírána data pro vylepšování jeho funkce, ale odhadujeme, že to by se dělo, i kdyby nikde označení „beta” nebylo. Takovéto použití tohoto označení tedy může být též zavádějící.
Zda tyto incidenty budou mít negativní vliv na hodnotu ojetých vozů Tesla, je otázkou; spíš by ji podle našeho názoru snížilo, kdyby byl Autopilot deaktivován. V této souvislosti se sluší dodat, že Tesla kdysi v obavách zákazníků před rychlým poklesem ceny jejích aut garantovala odkup po 36 - 39 měsících za 50 % jeho původní ceny plus 43 % ceny příplatků. Nyní se ovšem ukazuje, že skutečná tržní hodnota ojetých vozů Tesla je na úrovni 57,2 % původní ceny a program Resale Value Guarantee byl tedy zrušen.



Tragická nehoda Joshuy Browna je nepochybně jeho odpovědností, Tesla si nad ní ale nemůže jen tak omýt ruce
Tesla Model S nemá skutečný autopilot, její Autopilot je adaptivní tempomat a aktivní asistent jízdy v pruzích
Zdroj: Consumer Reports
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Ferrari se asi spletlo a vtípek pro 1. duben pustilo ven o 14 dnů dřív. Jak jinak by se mohlo začít prodávat tohle?
včeraRichard Hammond a James May se po letech vrátili do míst, kde točili Top Gear, nechápali nic
17.3.2025Aby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
15.3.2025
Nejnovější články
Volný pád Audi pokračuje. Zisky se masivně propadají, peněz ubývá a propouštění je nutnost, absurdní plány přesto platí
před 3 hodinamiNěmci vyzkoušeli líbivé laciné SUV Peugeotu jako ojetinu. Boduje hlavně motorem, s jakým už se nové neprodává
včeraFerrari má poprvé po letech problémy s prodejem, o až ošklivý nový model není zájem. A nejen o něj, říká automobilový guru
včeraNissan může vrátit do nabídky auto, po kterém na přelomu milénia Češi toužili, bere to ale znovu za špatný konec
včeraAni nové čínské řešení dobíjení elektromobilů se zdaleka nevyrovná tankování spalovacích aut, tady zas někdo neumí počítat
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva