Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
VW si s Dieselgate v USA neví rady, možná vykoupí 115 000 aut
7.1.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Řešení dieselové aféry Volkswagenu v USA nebude tak snadné jako v Evropě. Automobilku možná čeká výkup aut, navíc čelí žalobě až o 1,2 bilionu Kč.
V posledních týdnech se mohlo zdát, že Volkswagen může veškeré těžkosti spojené s kauzou Dieselgate hodit za hlavu. Německá automobilka oznámila podrobnosti, jenž se týkají svolávací akce evropských modelů a zároveň na tiskové konferenci uvedla, že interní i externí vyšetřovatelé pročítají Terabyty dat, díky kterým mají být odhaleni konkrétní viníci. Problém ovšem vyvstal v zámoří, kde emisní regule nejsou až tak benevolentní jako na Starém kontinentu. Ani v případě dvoulitrových turbodieselů tak prý nestačí pouhé přehrání softwaru, mimo tuto modifikaci by totiž Volkswagen měl přijít také s novými komponenty.
Právě kvůli složitostem při vývoji a testování schůdného řešení se dieselový skandál táhne již čtvrtý měsíc a prozatím není viditelné ani světlo na konci tunelu. Volkswagen nadále doufá, že se mu podaří vše objasnit do poloviny ledna, kdy vyprší ultimatum dané americkými regulátory, nic konkrétního ale na stůl nedává. Nový šéf koncernu Matthias Müller se ostatně kvůli kauze hodlá tento týden setkat se zástupci Californian Air Resources Board (CARB), jednání s agenturou EPA (Environmental Protection Agency) jsou pak naplánovány na týden příští.
S ohledem na minimum oficiálních informací je obtížné říci, jaký bude výsledek, že VW v USA řešením kauzy má těžkosti, je ale patrné už z toho, že řešení pro evropské modely představil a pro ty americké nikoli. Reálně tak hrozí i naplnění černého scénáře, o kterém informuje německý Süddeutsche Zeitung - podle jeho informací má Volkswagen vykoupit zpět 115 000 vozů osazených motory TDI EA 189 s tzv. odpojovacím zařízením, u nichž bude takové řešení schůdnější (nebo také bude jediné schůdné...) než složitá instalace nového hardware. To je takřka čtvrtina z celkového množství 482 tisíc exemplářů vyznačujících s až čtyřicetkrát vyššími emisemi NOx, než je povoleno. Jakou částkou by byly vozy oceněny, je otázkou - aktuální tržní cena bude aférou zasažena, ta původní by po létech užívání nebyla realistická.
Jelikož ovšem Süddeutsche Zeitung nezmiňuje žádný konkrétní zdroj, není zatím jisté, zda tento scénář bude naplněn. List dále dodává, že zbývající vozy mají pobýt v servisech delší dobu než v Evropě, a to právě kvůli instalaci nových komponentů. Svolávací akce ve Státech tak bude jistě nákladnější než na Starém kontinentu, alespoň relativně vzhledem k množství prodaných vozů - v USA se aféra dotýká jen zlomku z celkově 11 milionů vozů osazených „chytrým“ softwarem.
Nejde přitom o jedinou hrozbu, jíž musí Volkswagen v zámoří čelit. Americké ministerstvo spravedlnosti totiž koncern zažalovalo o 48 miliard dolarů (cca 1,187 bilionu korun) kvůli porušení ochrany životního prostředí. Podle analytiků z Goldman Sachs ovšem americké soudy nakonec končí mnohem nižším vyrovnáním, které by se v tomto případě mělo pohybovat okolo „pouhých“ 500 milionů dolarů (12,37 mld. Kč). Ostatní firmy se pak kloní spíše k dvojnásobku této sumy.
Jak vše dopadne, to je prozatím ve hvězdách. Nicméně na civilní žalobu již zareagovaly finanční trhy, které poslaly hodnotu akcií koncernu dolů o více než osm procent na šestitýdenní minimum. V mezičase sice došlo k nárůstu, i tak však hodnota Volkswagenu oproti zářijové klesla o nemalých 21 procent. Další vývoj bude záviset na výsledcích jednání s CARB a EPA, stejně jako na ohlášení dalších žalob, které by mohly přijít (a ony přijdou) od některých majitelů.
Ve světle všech těchto skutečností by se tedy mohlo zdát, že Volkswagen diesely v zámoří ponechá minulosti a bude se již soustředit jen na benzinová či hybridní vozidla. Nicméně šéf značky Herbert Diess uvedl, že „diesel je stále budoucností v některých segmentech a na některých trzích dokonce nutností“. V Evropě tak prý budou „producenti sazí“ nadále dominovat ještě celou příští dekádu, v Americe ale nejspíše ani Diess tak velký zájem neočekává.
Müller pak jen dodává, že změna firemní struktury by koncernu měla zabrat dva až tři roky, přičemž na jejím konci má stát Volkswagen silnější než kdy předtím. Zároveň přitom naznačil, že dojde také k úpravě strategie, kdy cílem již není prodej většího množství exemplářů než v případě Toyoty nebo General Motors, ale navýšení zisku u každého vozu.
Oprava tzv. čistého dieselu se Volkswagenu v zámoří prodraží, na rozdíl od evropských vozů totiž nebude stačit pouhé přehrání softwaru
Zdroje: Reuters, Süddeutsche Zeitung
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
před hodinou - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
včera - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
před hodinou - Novou nejlevnější Ladu ve verzi kombi odhalil únik přímo z továrny, na svou cenu vypadá velmi lákavě
před 2 hodinami - Ani 35 tisíc propuštěných a zavřené továrny nebudou stačit. VW musí ušetřit víc, aby vyšel
před 3 hodinami - Luxusní Hyundai měla být od roku 2025 jen elektrická. Je rok 2025 a hádejte co? Nic, nezbylo z toho vůbec nic
před 5 hodinami - Nový Fiat Panda se ukázal v úplném základu, místo středového displeje má na palubce tuto věc
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.01. 12:35 - HondaMan
- OT - zavírám krám, uklízím 02.01. 11:57 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus