Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
VW říká, že je tou firmou, která zastaví Teslu. A má dobré důvody si to myslet
15.7.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
V podstatě jen Tesla teď nabízí auto na elektřinu, které lze označit za zajímavé. I proto dokáže oslovovat zákazníky, šéf VW ale říká, že to změní.
O automobilce Tesla si můžete myslet různé věci, jedno ji ale upřít nelze - dokáže vyvinout, vyrábět a také v ne úplně malých počtech prodávat zajímavá auta koncepce, která jinak nejsou s to zákazníky výrazněji oslovovat. Je třeba jedním dechem dodat, že tak činí za cenu obrovských ztrát, které látá jen díky hodnotě svých akcií nabuzených vírou v lepší zítřky a také díky nemalým dotacím z mnoha stran. Ale tak už to zkrátka je a byť jednání firmy lze v některých ohledech vnímat jako oportunistické, využila zkrátka naskytnuvší se příležitosti a trhem si proklestila cestu, kterou ostatní hledat ani nemohli.
Není totiž větších pochyb o tom, že by kterákoli ze zavedených automobilek uměla vyvinout stejně dobré auto. Tesla nemá žádné mimořádné know-how a svůj vývoj i výrobu staví obvykle na zkušenostech lidí, které přetáhla od oněch velkých automobilek. Co má, je možnost žít díky výše zmíněnému přes dekádu ve velkých ztrátách. Zní to jako paradox, neboť třeba pro Volkswagen se zdá být jednodušší vzdát se pár desítek miliard se svých zisků než pro Teslu investovat desítky miliard, které nevydělala a nevydělává. Jenže VW se snaží vydělat peníze a desítky miliard v nerentabilním projektu neutopí. Tesla se snaží prosadit, na nic jiného vsadit nemůže, a tak stejné peníze utápí v projektu, který ji jako jediný může jednou živit. A dokud ji investoři budou věřit, že jednou něco vydělá, bude to dělat.
Přesně takto všem ostatním automobilkám „ujel vlak”. Elektromobily jsou stále jasně nerentabilní produkt, a tak ho zkrátka ve větší míře nevyrábí, soustřeďují se na to, co je živí. Tesla nic jiného nemá, a tak prodělává a věří, „že se to zlomí”. A také že díky svému náskoku bude schopna v ten správný čas nabídnout taková auta, ke kterým ostatním budou zbývat ještě roky práce.
Pro velké automobilky je tak pro tuto chvíli největší výzvou se ve správný čas rozhodnout, kdy se do elektromobilů pořádně opřít. A čím větší nějaká automobilka je, tím větší pozornost musí takovému momentu věnovat, neboť tím více může špatným rozhodnutím ztratit. Není tedy divu, že této otázce věnuje velkou pozornost koncern Volkswagen, aktuálně největší výrobce aut na světě. Ten nás v poslední době mocně zásoboval elektrickými koncepty z řady I.D., to ale přes rozličné proklamace nemuselo nic znamenat. Teď už je jasné, že to něco znamená.
„Vnímáme Volkswagen jako tu firmu, který dokáže zastavit Teslu. Protože máme možnosti, které Tesla dnes nemá,” řekl bez váhání v rozhovoru pro Automotive News Herbert Diess, šéf Volkswagenu jakožto značky. To zní velmi sebevědomě, o jakých možnostech to ale Diess hovoří?
Má na mysli nesrovnatelný rozsah produkce a odbornosti v případě výroby. A to nelze rozporovat - nikdo jiný na světě dnes nevyrábí přes 10 milionů aut za rok v nespočtu továren po celé Zemi. Tesla je vedle Volkswagenu v tomto směru prcek, jehož roční produkci vyrovná německý gigant za pouhé dva dny. To je obrovský rozdíl a je nepochybné, že schopnost vyrábět skoro 1 milion aut za měsíc je velkou konkurenční výhodou ve srovnání s kýmkoli.
Může ale tohle samo o sobě Volkswagenu k něčemu pomoci? Jistě nikoli, VW ale nepočítá s tím, že by Teslu zastavilo produkčními kapacitami, souvisejícími úsporami z rozsahu či schopností vyrábět během relativně krátké chvíle nový model skoro kdekoli na světě. Věří především svému novému autu, které jsou teď už definitivní jistotou.
Diess totiž dále potvrdil, že VW v posledních týdnech poslal definitivně do výroby finální pojedí hatchbacku z řady I.D.. Říká mu Neo, VW Neo a i když není jasné, jestli podobné jméno ponese i plně produkční verze, jeho pojetí je jasné. Bude to vůz svým pojetím srovnatelný s Golfem a známe i další detaily.
„Auto bude zaměřeno na evropské trhy a jeho cena bude srovnatelná s dieselovými verzemi Golfu. Přitom nabídne dojezd až 600 km,” říká Diess. To zní jako velmi „hratelná karta” - nová Tesla Model 3 míří podobným směrem, nemá ale tento dojezd a bude o statisíce dražší, i v USA, natož v Evopě. Potíž pro VW je ale v jedné věci - Diess říká, že Neo vstoupí do prodeje v roce 2020, tehdy už bude Model 3 skoro tři roky na trhu. A Tesla chce tou dobou vyrábět už milion aut ročně.
Může tedy VW skutečně zastavit Teslu? Teoreticky vzato jistě ano, má k tomu opravdu veškeré prostředky. Skutečnost ale může být jiná a rozhodne zřejmě jediná věc - jestli se elektromobily stanou něčím významným před rokem 2020 a nebo nikoli. Pokud ne a Tesla nedokáže dostat na trh avizované statisíce aut ročně, její reálný náskok bude minimální a VW se snadno stane úspěšnou škodnou v jejím revíru. Pokud ano, může být celý VW Neo dorazit s křížkem na dávno probíhající pohřeb. Pohřeb elektrických ambicí největšího automobilového koncernu světa.
Šéf VW ale není tak naivní, aby si myslel, že práskne do stolu a Tesla půjde ke dnu, ví, že jej čeká boj. „Musíme být opatrní, protože je před námi spousta práce. A výzvy, které před námi leží, jsou enormní,” uzavírá přece jen opatrněji Diess...





















Produkční verze tohoto auta už je hotovou věcí. Zatím si říká VW Neo a na trh dorazí v roce 2020
Zdroj: Automotive News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejnovější články
Řešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před 35 minutamiPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
před 2 hodinamiLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
před 3 hodinamiRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
před 5 hodinamiVW se dál snaží odrazit ode dna a získat zpět ztracené zákazníky, začal prodávat inovovaný hybridní Passat jen za 650 tisíc
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva