Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
VW musí vrátit 20 procent akcií Suzuki, Japonci ale budou platit odškodné
31.8.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Německá automobilka si sice nesmí ponechat 19,9procentní podíl v Suzuki, od zpětného odprodeje však očekává zisk. Arbitráž navíc není zcela u konce.
Na počátku tohoto měsíce jsme informovali o nevydařené spolupráci automobilek Volkswagen a Suzuki. K té se schylovalo v roce 2009, kdy obě firmy navzájem zakoupily akcie svého spojence. Spolu s tím německá značka přislíbila, že s Japonci bude sdílet hybridní technologie a dieselové pohonné jednotky, za což se na oplátku měla dočkat know-how výroby nízkonákladových vozů a přístupu na indický trh. Již o dvě léta později však spolupráce měla značné trhliny, pročež vše nakonec vyústilo odstoupením Suzuki od dohody a vyžadováním navrácení akcií.
K takovému kroku se Volkswagen neměl, pročež v listopadu 2011 skončil u arbitrážního soudu Mezinárodní obchodní komory (ICC) v Londýně. Rozhodnutí mělo padnout do roka, nakonec však bylo vydáno až v závěru minulého týdne. Závěr soudu je přímo šalamounským řešením, neboť ve výsledku vlastně nikdo nevyhrál a nikdo neprohrál. Ačkoliv především Suzuki vidí situaci trochu jinak a dané rozhodnutí bere jako své vítězství.
Abychom nemluvili jen v obecné rovině, pustíme se do detailů. Tak tedy, Volkswagen musí dle soudu skutečně navrátit japonské automobilce její 19,9procentní podíl v akciích. Suzuki je může odkoupit za stávající tržní hodnotu nebo může určit třetí stranu, která tento podíl převezme. Šéf značky Osamu Suzuki přitom dodává, že „je dobré, že konečně padlo rozhodnutí. Cítím se jako znovuzrozený, jako kdybych si vyndal z krku rybí kost“.
Volkswagen, který na počátku roku 2010 odkoupil dané akcie za 1,7 miliardy EUR (cca 45,94 mld. Kč), ovšem verdikt soudu nebere jako svou prohru. V tiskovém prohlášení totiž automobilka uvedla, že očekává „pozitivní efekt“ v rámci likvidity podílu v Suzuki. Mimo to je „uvítáno, že rozhodnutí vneslo do celé záležitosti potřebnou čistotu. Tribunál totiž odmítl tvrzení Suzuki o porušení závazku a shledal, že Volkswagen dodržel své povinnosti“.
Tím se dostáváme k záležitosti spojené s oněmi pohonnými jednotkami. Volkswagen prý podle Suzuki nedodržel svou část závazku a neumožnil japonské značce přístup k některým technologiím. Kvůli tomu Suzuki začalo odebírat dieselové agregáty od Fiatu, což naopak pozdvihlo ze židle německou automobilku. V této záležitosti soud nakonec uznal, že počínání Japonců bylo de facto porušením dohody.
Ač tedy máme jedno arbitrážní řízení za sebou, druhé nás čeká. Rozhodovat se totiž bude o výši odškodnění, jaké bude muset Suzuki přinést na oltář Volkswagenu. Německé značce měly krokem Japonců vzniknout nemalé náklady, když se připravovala na plnění své části dohody. Oč ale přesně půjde, to zatím není jisté. Stejně tak je nejasné, kdy bude další část arbitrážního řízení ukončena.
Suzuki A-Star se mělo stát levným Volkswagenem, zatímco Wagon R měl být levnou Škodou. Ani v jednom případě se však plány nedočkaly reality
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 11 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Valencia odřeknuta, termín finále o týden později včera 14:44
- Pátek v Sepangu včera 11:04
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia 31.10.2024
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
Nejnovější články
- Základní Škoda Elroq je auto dokonale ušité podle emisních mechanismů EU. Nemá ani „slavný” deštník, téměř za nic si nejde připlatit
před 55 minutami - Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
před 7 hodinami - Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
před 8 hodinami - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
před 10 hodinami - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva