Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
VW má průšvih jako hrom. „Chytře” podvedl emisní testy 2,0 TDI, hrozí mu obří pokuta
19.9.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek
VW do motorů TDI v USA instaloval řešení, které vozům dovolilo projít testy emisí, ač limity běžně neplnily.
Tip: Přečtěte si o dalším vývoji této kauzy, která nabírá bizarních rozměrů. VW přiznal své pochybení, ukázalo se, že mlžil do poslední chvíle a cena jeho akcií klesá o desítky procent. Projděte si také 10 zásadních otázek a odpovědí celého skandálu, které do detailu řeší mnohé nejasné aspekty.
Akcie koncernu Volkswagen se včera propadly o 3,6 procenta a klesly na jednu z nejnižších hodnot od října 2014. Má to svůj důvod a výjimečně nespočívá v neúspěchu na tom či onom důležitém světovém trhu, ostatně na některých místech se mu daří jak dlouho ne. Příčina je bizarní, neslýchaná a u tak velké a významné firmy skoro neuvěřitelná. Americká EPA, vládní Agentura pro ochranu životního prostředí, nařkla jeden z největších světových automobilových koncernů z podvodu při absolvování emisních testů s jejich tzv. TDI Clean Diesel, které se ale neukázaly být tak „Clean”, jak je Volkswagen prezentoval. A Němci podvod při testech přiznali.
Podle zprávy EPA Volkswagen připustil, že mezi léty 2009 a 2015 vypustil na trh 482 tisíc aut modelů Jetta, Beetle, Golf, Passat a Audi A3, které byly podle slov samotného VW vybaveny „odpojovacím zařízením”, jež dokázalo rozeznat momenty, kdy vozy procházely testy emisí. Množství produkovaných škodlivin tedy bylo nízké pouze během samotných testů, agregáty jimi prošly s přijatelnými výsledky a v běžném provozu se přitom chovaly docela jinak.
Podle EPA a CARB (California Air Resources Board), který se na vyšetřování celé věci též podílí, byly emise některých škodlivin takto sníženy až 40krát, jinými slovy - auta běžně produkovala až 40násobně více některých exhalací, než kolik jich produkovat měla a mohla. Tolik praví oficiální tisková informace EPA, která dále dodává, že se agentura zasadí o to, aby zmíněné vozy byly svolány a upraveny tak, aby reálně splňovaly pravidla, která splňovat mají.
O celém zařízení informujeme jako o „chytrém”, neboť až tak chytré nakonec očividně nebylo. Zesměšňovat jej v tomto směru ale nemá smyslu - fungovalo zjevně dost dobře na to, aby vozy Volkswagenu dokázaly tuto hru hrát po dlouhých šest let. Podvodné jednání německé automobilky odhalil až nezávislý výzkum West Virginia University, který blíže neupřesněným způsobem poukázal na zásadní rozdíly oproti přijatelným hodnotám emisí. Univerzita pak blízce spolupracuje s nám dobře známým ICCT (International Council on Clean Transportation), nevládní organizací, která ale k těm vládním nemá daleko.
Problém byl na světě, EPA a CARB pak jen vznesly dotazy směrem k Volkswagenu, který prý bez zapírání přiznal instalaci „sofistikovaného algoritmu”, který dokázal rozeznat moment testu a v jiných případech „výrazně redukovat” efektivitu systémů omezujících emise testovaného vozu.
Dodejme, že o přiznání samotného Volkswagenu informuje jen samotná EPA, přímo Koncern ve své tiskové informaci celou záležitost pouze nepopřel: „Volkswagen AG konstatuje, že obdržel oznámení od EPA a CARB. Spolupracujeme s vyšetřovateli a v tuto chvíli nejsme schopni poskytnout žádný další komentář,” stojí doslova v prohlášení. Nedá se ale předpokládat, že by si EPA cokoli ze své zprávy vymyslela, ostatně rychlá reakce i jinak ospalých akciových trhů pátečního odpoledne (a to ještě jen někde na světě, evropských burz se zpráva zatím prakticky nedotkla) hovoří za mnohé.
Více se z oficiálních informací nedočteme, neoficiální cestou se ale ven dostalo více. Podle Sama Abuelsamida z Transportation Efficiencies firmy Navigant Research se problém týká motorů 2,0 TDI, které ve své době chtěly prorazit v USA, splnit tamní testy a přitom si poradit bez vstřikování močoviny (známé též pod obchodním označením AdBlue). Až 40krát tedy měly být překračovány emise oxidů dusíku (NOx), které právě močovina eliminuje. A dává to smysl, také proto se problém netýká větších resp. novějších modelů (např. Touareg), které motory TDI též používají.
Otázkou je pochopitelně motivace VW, která zákazníkovi nemusí být až tak nemilá. Však kolikrát jsme zmiňovali, že by nějaký vůz mohl mít jiný režim chodu motoru pro testy, aby obstál před normami, a jiný pro běžný provoz, aby zákazník nebyl tak zatěžován nutností plnit mnohdy hloupá (bavme se v tomto případě hlavně o těch zaměřených proti CO2 a tedy papírové spotřebě paliva) omezení. Je tedy možné, že motor plnící limity by se z pohledu VW projevoval nepřijatelným způsobem a „dvojí tvář” dostal právě kvůli spokojenosti zákazníků. Je to ale jen spekulace, stejně tak mohlo jít třeba o spolehlivost, trvanlivost či jakýkoli další podobný faktor, které ale zákazníkům rovněž vzdálené nebudou.
Též nevíme, jak celé řešení fungovalo, předpokládat ale reakci na specifický způsob zacházení s autem v rámci testu je zřejmě správnou cestou - ničím „chytřejším” auta vyráběná již na konci minulé dekády vybavena být nemohla.
Nyní je pochopitelně otázkou, co bude dál. Je to zcela bezprecedentní případ záměrného obcházení testů emisních norem, které americké úřady jen tak nepřejdou. Někdejší špatně uváděná resp. naměřená spotřeba vozů Hyundai a Kia, která korejské automobilky stála na pokutách a odškodněních 300 milionů dolarů (7,2 mld. Kč), je oproti tomuto nicotná hříčka s čísly. Výjimečný je také rozsah problému - skoro půl milionu aut je opravdu hodně a hovoří se o tom, že EPA může Volkswagen pokutovat částkou až 37 500 dolarů za každý prodaný vůz vybavený „odpojovacím zařízením”. To v součtu může znamenat pokutu až 18 miliard dolarů, v přepočtu 431 miliard Kč. To jsou hodně velké peníze i pro VW a mohlo by to také znamenat úplný konec jeho aktivit v USA.
Tento scénář je ale velmi nepravděpodobný, reálný svět není film Vyvolávač deště. Likvidační rozhodnutí nemá pro úřady smysl a VW bude zřejmě potrestán jen tak, aby ho to „hodně bolelo”, zároveň ale měl důvod v USA dále prodávat svá auta a pokutu zaplatit. Ostatně dost velký problém pro něj bude znamenat už případná ztráta image (budou-li ji tak zákazníci vnímat...) roky budovaného jména „TDI Clean Diesel”, které skutečně „čisté diesely” zjevně nereflektovalo ani zdaleka...
VW přišel s TDI Clean Diesel do USA v roce 2009 a mocně jej propagoval, stanovil i několik rekordů a na rozdíl od většiny konkurence dokázal diesely v USA navzdory přísným limitům skutečně nabízet a prodávat. Teď se ukazuje, že chytřejší než konkurenti byl, jen trochu jinak, než jsme si mysleli...
Zdroje: EPA, Autoblog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch