Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
VW je překvapen trvajícím zájem o TDI v USA. Dost lidí je vůbec nechce vrátit
22.11.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
VW v těchto dnech dokončuje klíčovou část procesu odkupu aut zákazníků v USA. Je to pro něj příjemné překvapení, ne všechno jde ale hladce.
Vypadá to, že po relativně klidném období kauza Dieselgate opětovně nabírá na obrátkách a začíná znovu okupovat titulní stránky médií. Evropská unie před pár týdny obvinila koncern VW Group ze snižování životnosti těch pohonných jednotek TDI EA 189, kterým je v důsledku svolávací akce přehrán software. Před pár dny pak pro změnu v Americe bylo zjištěno, že Audi mělo k dispozici další nelegální pracovní nástroj, jenž značce umožňoval projít emisními testy. A v zámoří dnes i zůstaneme, neboť na světla světa zamířily informace týkající se odkupu aut osazených tzv. odpojovacím zařízením.
Tímto softwarem, který dokáže rozpoznat laboratorní prostředí od skutečného světa, bylo vybaveno zhruba 482 tisíc aut. Volkswagen přitom dle rozhodnutí soudu musí alespoň 85 procent těchto vozů „dostat z ulice“. Tedy jinými slovy, buď dojde ke zpětnému odkupu za ceny, které platily v září 2015, nebo německá automobilka zjedná nápravu a vyhoví tak přísnějším americkým emisním normám. Účet za tyto kroky by přitom mohl přesáhnout i 10 miliard dolarů (cca 254,5 mld. Kč).
Volkswagen si pochopitelně nemohl být jistý, co tento krok přinese, evidentně ale očekával větší zájem o zpětný odkup. Právě totiž oznámil konkrétní prozatímní výsledky celé akce a neskrýval překvapení.
„Právě jsme překročili metu 370 000 zákazníků, jež se registrovali k procesu (zpětného odkoupení - pozn. red.). Dalším krokem je podání dokumentů, teprve pak budeme moci odhadovat další vývoj,“ uvádí k tématu Hinrich J. Woebcken, šéf Volkswagen of America.
Oněch 370 tisíc zákazníků, o kterých se zmiňuje, přitom představuje takřka 78 procent všech postižených. Značka tedy již prakticky naplnila kvótu stanovenou soudem a možná ani nebude muset k modifikacím přistupovat. Respektive, nabídnout přehrání softwaru a dodatečné úpravy sice bude v jejím případě povinností, zákazníci však tento krok již nemusí učinit a mohou své vozy i nadále provozovat.
Zajímavějších je ale oněch 22 procent lidí, kteří o odkup nestojí. Člověk by čekal, že o štědrý výkup budou mít zájem prakticky všichni, ale nemají, skoro čtvrtina lidí si chce svá TDI ponechat. „Můžu vám říci, že v porovnání s našimi odhady jsme trochu překvapeni tím, kolik lidí se nakonec rozhodlo pro opravu. Je to zajímavé, dokonce bych řekl, že i dobré, neboť vidíme, jak mají lidé rádi své TDI a jak je chtějí opravit a vzít zpět domů,“ dodal Woebcken.
Až potud se přitom zdá, že Volkswagen opětovně začíná vidět světlo na konci tunelu. Nicméně řada majitelů inkriminovaných vozů, jež žádost o zpětný odkup podala, hlásí problémy. Německá automobilka zatím nestíhá žádosti zpracovat s dostatečnou rychlostí, což je samo o sobě nepříjemné. VW ale problém ještě umocňuje tím, že s nespokojenými zákazníky není s to ani komunikovat tak, jak by si představovali.
Momentálně tedy někteří lidé nevědí, kdy přesně bude jejich vůz odkoupen. Pro řadu z nich se přitom jedná o problém, neboť mají možnost souběžně vlastnit jen jediný vůz. Pokud tedy sáhli nebo chtějí sáhnout po jiném s vědomím, že část z jeho kupní ceny uhradí penězi od VW Group, nepružnost Němců je v dalších krocích omezuje.
Volkswagen ale nemá velký prostor pro čekání. Dle d pravomocného soudu má pět dnů na to, aby začal akceptovat žádosti zákazníků o zpětný odkup. Klíčovým termínem byl tedy 1. listopad. Poté má značka 10 pracovních dnů na to, aby ověřila, zda veškeré doručené dokumenty jsou kompletní a může dojít ke zpětnému odkupu. Během následujících dalších 10 pracovních dnů přitom VW musí přijít s nabídkou ceny, vše ostatní pak již záleží na zákazníkovi a jeho souhlasu.
Volkswagen by měl právě v těchto dnech měl začít vyplácet peníze. Jestli to dělá nebo nedělá, uvidíme v dalších dnech, nařízení soudu je ale jednoznačné. V druhém případě by to znamenalo pro Volkswagen další nákldy, neboť verdikt počítá i s tučnými pokutami (10 000 USD/254 500 Kč za každý z prvních 14 dní prodlení, 25 000 USD/636 300 Kč za každý z dalších 16 dní prodlení, 50 000 USD/1 272 600 Kč za každý další následující den).
Volkswagen bude mít možná za mořem další problémy spojené se zpětným odkupem aut osazených motorem TDI
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Elektrické Volkswageny ID jsou takový propadák, že je všechny dohromady prodejně překonává jediný model: Golf
před hodinou - Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch