Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Vstup Apple mezi výrobce aut postrádá logiku, říká bývalý šéf GM
25.9.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Podle Boba Lutze zatím neexistuje firma, která by na elektromobilech vydělala. Apple tak může utratit až 975 miliard, aniž si toho někdo všimne.
V současné době již není nikterak výjimečné, že prémiové automobilky míří do mainstreamu, a naopak. Stejně tak již nezdviháme překvapením obočí, když pomalu týden co týden nějaká nová firma ohlásí, že hodlá dobýt segment supersportů. O trochu více udivující je ovšem fakt, že mezi výrobce automobilů míří i počítačové firmy. Zejména pak Google a Apple, který by rád svou prvotinu představil již v roce 2019.
Bývalý viceprezident koncernu General Motors Bob Lutz je ovšem toho názoru, že firma s nakousnutým jablkem ve znaku ve svých snahách pohoří. „Nemyslím si, že je to dobrý nápad. Pokud bych byl akcionářem, pak budu opravdu naštvaný, neboť Apple se momentálně pohybuje v odvětví, kde jsou marže velmi vysoké. Automobilový průmysl je ovšem byznysem, kde jsou marže přinejlepším velmi nízké,“ dodává někdejší manažer.
Kromě toho Lutz vyjadřuje ještě větší pochyby nad konkrétním segmentem, do kterého hodlá Apple vstoupit. Podle spekulací by totiž firemní prvotinou měl být elektromobil. Bývalý manažer GM ovšem poukazuje na fakt, že trh s těmito vozy je prodělečný a tvrdí, že dosud žádná automobilka na elektromobilech nevydělala ani haléř. A to ani Tesla, která prodělává každý kvartál ohromné peníze, i když velkou část jejích příjmů tvoří i prodej emisních kreditů
Pro Apple tak bude daný krok „obří dírou na peníze, přičemž i kdyby do automobilového průmyslu investovali 30 až 40 miliard dolarů (cca 731,5 až 975,3 miliard korun), nikdo si toho nevšimne“. Na druhou stranu, i kdyby došlo na Lutzova slova, firmu s nakousnutým jablkem ve znaku taková ztráta až tak bolet nebude. Na konci roku 2014 měl totiž Apple podle reportů k dispozici 178 mld. USD (4,34 bln. Kč) v hotovosti.
Vše samozřejmě závisí na strategii, k jaké se výrobce počítačů rozhodne. Momentálně totiž stále nebylo potvrzeno, zda bude ony elektromobily vyrábět sám či zda osloví partnerskou firmu. Mimo to je ve hře rovněž schéma, se kterým počítá Google. Tato firma totiž hodlá pouze přeprodávat svou technologii ostatním automobilkám, která hodlá zásobovat především autonomním řízením.
Pokud by přitom došlo na druhé dvě zmíněné varianty, pak by nejspíše vstup firmy na pole nezorané nemusel být tak bolestivý. V prvním případě ale podle Lutze „neexistuje jediný důvod, proč by Apple bez předchozích zkušeností měl odvést lepší práci než General Motors, Ford, Volkswagen, Toyota nebo Hyundai.”
Jsme tedy zvědavi, zda se Lutzova prognóza naplní či nikoliv. Na jednu stranu je prvotina Applu skutečně diskutabilní, na tu druhou ovšem firma disponuje poměrně loajální fanouškovskou základnou, která neváhá za její mobily utrácet nemalé částky. Elektromobil se sice bude pohybovat v daleko vyšších mezích, nicméně i tak by nějaké zájemce zaujmout mohl.



Bývalý šéf GM Bob Lutz si myslí, že Apple ve svých snahách o dobytí automobilového trhu pohoří
Zdroj: Car Advice
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejnovější články
Rychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
před 2 hodinamiVW se dál snaží odrazit ode dna a získat zpět ztracené zákazníky, začal prodávat inovovaný hybridní Passat jen za 650 tisíc
před 4 hodinami„Vím, že šéfové jsou zklamaní, tlak narůstá,” říká Hamilton po dalším nepřesvědčivém víkendu
před 5 hodinamiAuto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
včeraMazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva