Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Všechna tahle tlačítka musí zmáčknout pilot F1 během jediného kola
30.9.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Řídit nejrychlejší auto světa je jistě náročné samo o sobě. Jen řídit by ale dnes pilotům F1 k úspěchu nestačilo. Zvládat toho musí víc.
Asi nikdo nepochybuje o tom, že závodění ve Formuli 1 je velmi náročný sport. Musíte mít talent, musíte mít zkušenosti, musíte mít výtečnou fyzičku i při malé fyzické velikosti, musíte mít i trochu štěstí a nejlépe štědrého sponzora za zády. Pak se možná stane, že budete považováni za jednoho z nejlepších řidičů vůbec a bude vám dovoleno utkat se s těmi, o kterých si svět myslí totéž.
Soustřeďme se ale nyní na samotné řízení. Je sice pravdou, že v době svázané pravidly více než v minulosti, kdy jsou monoposty k prasknutí nacpané moderními technologiemi, bude řízení F1 snazší. Svědčí o tom i hlasy jezdců, z nichž někteří jej dokonce považují za nudné, ovšem právě míra elektronizace tohoto sportu přináší nové výzvy v jiných ohledech. Co všechno musí za jízdy pilot ovládat, naznačuje už množství tlačítek na volantu. Protože kdyby jediné tlačítko nepotřeboval, nebylo by tam.
Jedna věc ale je si něco takového myslet a jiná to přímo vidět. Není tedy těžké si při přenosech z F1 všimnout, že piloti na volantech „něco cvakají”, ale zkoušeli jste se někdy soustředit jen na to? Níže přiložené video dělá právě tohle a ukazuje jedno kolo Nica Rosberga na novém okruhu v Baku v Ázerbájdžánu.
Kromě toho, že pilot musí točit volantem, přidávat plyn, brzdit a řadit, si musí skoro neustále „hrát” i s dalšími možnostmi vozu. Jednak je nezbytné vždy ve správné chvíli aktivovat DRS, za jízdy ale také provádí všemožná nastavení, a to včetně jemného upravování rozložení brzdné síly.
Pro lepší orientaci přidáváme nejen samotné video, ale i fotku volantu s popisky jednotlivých tlačítek v angličtině. Kdyby vám z ní nebylo jasné, co všechno pilot může skrze volant F1 Mercedesu dělat, přidáváme i stručný český popis.
Co všechno je za světla a tlačítka na volantu Formule 1?

Tohle vážně není volant pro vaší Felicii
Světla
Světa po stranách displeje vlevo a vpravo (pro signalizaci, červené, žluté a modré vlajky)
Světla nad displejem (nastavitelná, obvykle používaná pro signalizaci správného momentu přeřazení)
Otočné ovladače
Celkem devět ovladačů. Pro ovládání třech dolních je potřeba sundat ruku z volantu, pro šest zbylých nikoli.
Z třech dolních slouží pravý (HPP rotary) slouží k nastavení fungování pohonné jednotky, prostřední (Menu rotary) nabízí 15 možností celkové konfigurace vozu a levý (Strategy rotary) pro volbu jízdní strategie zahrnující třeba i míru rekuperace kinetické energie.
Ze šesti zbývajících jsou používány zejména ty ovladače, které má pilot nejblíže palci ruky - pravý pro nastavení rozdělení výkonu, levý pro rozdělení brzdné síly.
Tlačítka
BB- / BB+: nastavení „brake-by-wire”, elektronického ovládání brzd
OT: „předjížděcí tlačítko”
N: neutrál
+10 / +1: nastavitelná tlačítka
Radio: aktivace spojení s boxy
DRS: ovládání aktivní aerodynamiky
Limiter: ovládání omezovače rychlosti
Marker: možnost označit moment ve sběru dat, ke kterému se pilot bude chtít později vrátit při jejich analýze
PC/R: upozornění týmu na brzkou návštěvu boxů
Nic jednoduchého, že... A není to jen pro strýčka příhodu. Za kolo, které uvidíte, bylo provedeno 13 různých nastavení, a to jen od startu do cíle, věci před začátkem kola a po projetí cílem už se nepočítaly. Člověk má problém to na videu stíhat sledovat, protože popisky tam jsou jen velmi krátkou dobu. Člověka napadne, že ovládat půlené převody v tahačích je oproti něčemu takovémuto hračka. A že když se některým moderním autům říká „playstation”, je to pro ně trochu urážka, když vidíme, kam až to může zajít u špičkového závodního stroje...
Takhle vypadá jedno kolo Nica Rosberga
Zdroj: Sploid
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Ferrari se asi spletlo a vtípek pro 1. duben pustilo ven o 14 dnů dřív. Jak jinak by se mohlo začít prodávat tohle?
před hodinouRichard Hammond a James May se po letech vrátili do míst, kde točili Top Gear, nechápali nic
včeraAby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
15.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- Ai Ogura diskvalifikován včera 14:49
- Triumph Tiger Sport 800: sportovně cestovní nebo cestovně sportovní? včera 09:07
- Bratři Marquezové dominovali neděli v Argentině 16.3.2025
- Dixon suverenním vítězem, Salač havaroval 16.3.2025
- Moto3 Piqueras vítězem, Rueda lídrem 16.3.2025
Nejnovější články
Ferrari se asi spletlo a vtípek pro 1. duben pustilo ven o 14 dnů dřív. Jak jinak by se mohlo začít prodávat tohle?
před hodinouAudi se po příšerném roce zbaví 7 500 zaměstnanců. I v takové chvíli odmítá otevřeně přiznat, že jeho plány selhaly
před 2 hodinamiSituace v Mercedesu zašla už tak daleko, že motory V12 ve firmě vyrábí jeden jediný člověk, navíc ne pro ni
včeraElektromobily stále víc rozdělují společnost, ukázal průzkum. Jejich zastánců je jen 7 procent, počet odpůrců vzrostl na trojnásobek
včeraLidé, nekopejte si do aut a neojíždějte jim „ušáky”, ať už nikdy nemusím být svědkem zvěrstva, jako je toto
včera
Živá témata na fóru
- Jak postupovat, pokud protijedoucí vozidla odbočují vlevo 03.17. 21:04 - Předseda
- Onboard videa 03.17. 18:30 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 03.17. 08:50 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.17. 07:40 - řidičBOB
- Chlubítko univerzální 03.15. 16:56 - řidičBOB
- Politický koutek 03.15. 16:09 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.15. 15:04 - řidičBOB
- Výběr autopojištění 03.15. 15:01 - řidičBOB