Vorsprung durch Schwindel: za Dieselgate prý stojí software od Audi z roku 1999

Nitky dieselového skandálu VW jsou rozplétány jen velmi pomalu, i kvůli krycím názvům v zabavených datech. Do konce dubna tak jasno nebude.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Vorsprung durch Schwindel: za Dieselgate prý stojí software od Audi z roku 1999

20.4.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Vorsprung durch Schwindel: za Dieselgate prý stojí software od Audi z roku 1999

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nitky dieselového skandálu VW jsou rozplétány jen velmi pomalu, i kvůli krycím názvům v zabavených datech. Do konce dubna tak jasno nebude.

O dieselovém skandálu koncernu VW Group jsme se již prakticky měsíc nezmiňovali. Jedinou výjimkou byla slova Rinalda Rinolfiho, otce moderních dieselů, podle nějž na kauzu doplatí především hybridní pohonné jednotky. Samotný Volkswagen však po celou tuto dobu mlčel a obdobně na tom byla i zahraniční média. Víceméně se totiž čeká na 21. duben, tedy na zítřek, kdy automobilce vyprší nové ultimátum amerického soudu. Ten po koncernu požaduje vysvětlení, jakým způsobem budou napraveny zámořské dieselové motory produkující v reálu vyšší emise NOx, než je povoleno.

Organizace CARB (California Air Resources Board), která za odhalením „chytrého“ softwaru stojí, již dříve naznačovala, že plnohodnotná náprava zřejmě nebude možná, což má vyústit v kompromis mezi Volkswagenem a americkými úřady. Zda k tomu skutečně dojde, to zatím není jisté. Stejně jako je ostatně nejasné, zda se německé automobilce podaří najít řešení před vypršením dodatečného termínu. Vše se nadmíru komplikuje, neboť kupříkladu dle zahraničních zdrojů kořeny celého problému sahají až do roku 1999.

Podle deníku Handelsblatt za vším stojí lidé od Audi, kteří před 17 lety vyvinuli software, který dokáže rozeznat momenty testu a podle toho zacházet s řízením motoru. Nicméně v produkčních vozech jej nikdy nepoužili, k tomu došlo až v roce 2005, kdy technici od Volkswagenu nebyli schopni při daném rozpočtu dosáhnout legislativou požadované velmi nízké míry emisí NOx u turbodieselů z rodiny TDI EA 189.

Řešení, i když nelegální, však bylo po ruce a tak našlo svou cestu pod kapotu takřka 11 milionů aut. Ze strany Volkswagenu a Audi k tomuto obvinění nezazněl žádný komentář, konkrétní informace pak v tomto ohledu nejsou ani od právnické firmy Jones Day, která vede externí vyšetřování celého skandálu. Lidé obeznámení s celou záležitostí ovšem naznačují, že k oficiálnímu průlomu hned tak nedojde.

Stojí za tím fakt, že ačkoliv má 450 interních i externích vyšetřovatelů k dispozici data ze zhruba 1 500 počítačů, prozatím se nedokázali „prokousat“ bezpočtem krycích výrazů. Kupříkladu ono odpojovací zařízení je totiž popisováno jako akustický software. Bude tedy prý ještě hezky dlouho trvat, než dojde k plnému prozkoumání 102 terabytů dat.

Nápomocny v daném ohledu nebyly ani stovky výslechů, jež vyšetřovatelé se zaměstnanci vedli, neboť ti se (možná i oprávněně) bojí legálního postihu. Firma Jones Day proto již naznačila, že do konce dubna se dočkáme pouze „částečné zprávy“. I z toho důvodu pak nejspíše Volkswagen naznačil, že hodlá odsunout již jednou odsunuté výroční setkání akcionářů z konce dubna na červen.

Německá automobilka zároveň hodlá ještě během tohoto týdne prodiskutovat dopad celého skandálu na finanční výsledky VW Group. Podle vyšetřovatelů by přitom koncový účet měl znít na částku okolo 23 miliard dolarů (cca 547,2 mld. Kč), vše ale bude záviset hlavně na výsledcích žalob, jimž VW čelí. Kupříkladu americké Ministerstvo spravedlnosti již upravilo svůj původní požadavek z 18 mld. USD (428,3 mld. Kč) na 46 miliard dolarů (1 094,5 mld. Kč).

Mimo to značce na klidném spánku nepřidává ani ten fakt, že evropská svolávací akce byla pozastavena kvůli možnému nárůstu spotřeby paliva po přehrání softwaru u dvoulitrových turbodieselů modelu Passat. Volkswagen sice tyto spekulace odmítá, pozastavení akce však připouští. Německá autorita KBA však i přesto již vyměnila techniky VW za zcela nezávislé, kteří mají ověřit, zda skutečně ke změnám ve spotřebě a produkci emisí nedojde.


Vorsprung durch Schwindel: za Dieselgate prý stojí software od Audi z roku 1999 - 1 - Test VW Passat B8 2008 exterier 10Vorsprung durch Schwindel: za Dieselgate prý stojí software od Audi z roku 1999 - 2 - Test VW Passat B8 2008 exterier 09Vorsprung durch Schwindel: za Dieselgate prý stojí software od Audi z roku 1999 - 3 - Test VW Passat B8 2008 exterier 13Vorsprung durch Schwindel: za Dieselgate prý stojí software od Audi z roku 1999 - 4 - Test VW Passat B8 2008 exterier 11Vorsprung durch Schwindel: za Dieselgate prý stojí software od Audi z roku 1999 - 5 - Test VW Passat B8 2008 exterier 20Vorsprung durch Schwindel: za Dieselgate prý stojí software od Audi z roku 1999 - 6 - Test VW Passat B8 2008 exterier 23Vorsprung durch Schwindel: za Dieselgate prý stojí software od Audi z roku 1999 - 7 - Test VW Passat B8 2008 Interier 01Vorsprung durch Schwindel: za Dieselgate prý stojí software od Audi z roku 1999 - 8 - Test VW Passat B8 2008 Interier 03Vorsprung durch Schwindel: za Dieselgate prý stojí software od Audi z roku 1999 - 9 - Test VW Passat B8 2008 Interier 04Vorsprung durch Schwindel: za Dieselgate prý stojí software od Audi z roku 1999 - 10 - Test VW Passat B8 2008 Interier 23Vorsprung durch Schwindel: za Dieselgate prý stojí software od Audi z roku 1999 - 11 - Test VW Passat B8 2008 Interier 25Vorsprung durch Schwindel: za Dieselgate prý stojí software od Audi z roku 1999 - 12 - Test VW Passat B8 2008 Interier 19
Volkswagen Passat měl být po pick-upu Amarok druhým typem vozu, na který přijde řada v rámci evropských svolávacích akcí. Ty jsou však aktuálně pozastaveny kvůli možnému podezření na zvýšení spotřeby po přehrání softwaru

Zdroje: Reuters, Bloomberg, Auto News

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.