Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Vorsprung durch Schwindel: za Dieselgate prý stojí software od Audi z roku 1999
20.4.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nitky dieselového skandálu VW jsou rozplétány jen velmi pomalu, i kvůli krycím názvům v zabavených datech. Do konce dubna tak jasno nebude.
O dieselovém skandálu koncernu VW Group jsme se již prakticky měsíc nezmiňovali. Jedinou výjimkou byla slova Rinalda Rinolfiho, otce moderních dieselů, podle nějž na kauzu doplatí především hybridní pohonné jednotky. Samotný Volkswagen však po celou tuto dobu mlčel a obdobně na tom byla i zahraniční média. Víceméně se totiž čeká na 21. duben, tedy na zítřek, kdy automobilce vyprší nové ultimátum amerického soudu. Ten po koncernu požaduje vysvětlení, jakým způsobem budou napraveny zámořské dieselové motory produkující v reálu vyšší emise NOx, než je povoleno.
Organizace CARB (California Air Resources Board), která za odhalením „chytrého“ softwaru stojí, již dříve naznačovala, že plnohodnotná náprava zřejmě nebude možná, což má vyústit v kompromis mezi Volkswagenem a americkými úřady. Zda k tomu skutečně dojde, to zatím není jisté. Stejně jako je ostatně nejasné, zda se německé automobilce podaří najít řešení před vypršením dodatečného termínu. Vše se nadmíru komplikuje, neboť kupříkladu dle zahraničních zdrojů kořeny celého problému sahají až do roku 1999.
Podle deníku Handelsblatt za vším stojí lidé od Audi, kteří před 17 lety vyvinuli software, který dokáže rozeznat momenty testu a podle toho zacházet s řízením motoru. Nicméně v produkčních vozech jej nikdy nepoužili, k tomu došlo až v roce 2005, kdy technici od Volkswagenu nebyli schopni při daném rozpočtu dosáhnout legislativou požadované velmi nízké míry emisí NOx u turbodieselů z rodiny TDI EA 189.
Řešení, i když nelegální, však bylo po ruce a tak našlo svou cestu pod kapotu takřka 11 milionů aut. Ze strany Volkswagenu a Audi k tomuto obvinění nezazněl žádný komentář, konkrétní informace pak v tomto ohledu nejsou ani od právnické firmy Jones Day, která vede externí vyšetřování celého skandálu. Lidé obeznámení s celou záležitostí ovšem naznačují, že k oficiálnímu průlomu hned tak nedojde.
Stojí za tím fakt, že ačkoliv má 450 interních i externích vyšetřovatelů k dispozici data ze zhruba 1 500 počítačů, prozatím se nedokázali „prokousat“ bezpočtem krycích výrazů. Kupříkladu ono odpojovací zařízení je totiž popisováno jako akustický software. Bude tedy prý ještě hezky dlouho trvat, než dojde k plnému prozkoumání 102 terabytů dat.
Nápomocny v daném ohledu nebyly ani stovky výslechů, jež vyšetřovatelé se zaměstnanci vedli, neboť ti se (možná i oprávněně) bojí legálního postihu. Firma Jones Day proto již naznačila, že do konce dubna se dočkáme pouze „částečné zprávy“. I z toho důvodu pak nejspíše Volkswagen naznačil, že hodlá odsunout již jednou odsunuté výroční setkání akcionářů z konce dubna na červen.
Německá automobilka zároveň hodlá ještě během tohoto týdne prodiskutovat dopad celého skandálu na finanční výsledky VW Group. Podle vyšetřovatelů by přitom koncový účet měl znít na částku okolo 23 miliard dolarů (cca 547,2 mld. Kč), vše ale bude záviset hlavně na výsledcích žalob, jimž VW čelí. Kupříkladu americké Ministerstvo spravedlnosti již upravilo svůj původní požadavek z 18 mld. USD (428,3 mld. Kč) na 46 miliard dolarů (1 094,5 mld. Kč).
Mimo to značce na klidném spánku nepřidává ani ten fakt, že evropská svolávací akce byla pozastavena kvůli možnému nárůstu spotřeby paliva po přehrání softwaru u dvoulitrových turbodieselů modelu Passat. Volkswagen sice tyto spekulace odmítá, pozastavení akce však připouští. Německá autorita KBA však i přesto již vyměnila techniky VW za zcela nezávislé, kteří mají ověřit, zda skutečně ke změnám ve spotřebě a produkci emisí nedojde.
Volkswagen Passat měl být po pick-upu Amarok druhým typem vozu, na který přijde řada v rámci evropských svolávacích akcí. Ty jsou však aktuálně pozastaveny kvůli možnému podezření na zvýšení spotřeby po přehrání softwaru
Zdroje: Reuters, Bloomberg, Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
před hodinou - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- První elektrická Maserati jsou totální fiasko. Prodávají se po kusech za měsíc v celé Evropě, výrobu zastavili až do února
před 16 minutami - Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
před hodinou - Pořád nevěříte, že elektromobily jsou nejlepší? Nový rekord vás určitě přesvědčí
před 3 hodinami - Nejvíc nezničitelné moderní auto je po 830 000 km k mání jako perspektivní ojetina, jeho serviska je delší než Vánoce
včera - Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva