Volvo věští dieselům konec na celém světě, zase tak jisté si ale není

Podle Hakana Samuelssona bychom se již během příští dekády měly stát svědky konce éry „producentů sazí“. Ovšem jen pokud to zákazníci dovolí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Volvo věští dieselům konec na celém světě, zase tak jisté si ale není

2.6.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Volvo věští dieselům konec na celém světě, zase tak jisté si ale není

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Podle Hakana Samuelssona bychom se již během příští dekády měly stát svědky konce éry „producentů sazí“. Ovšem jen pokud to zákazníci dovolí.

Od chvíle, kdy loni v září vypukl dieselový skandál Volkswagenu, velmi často slýcháme, že éra slávy naftových motorů je definitivně u konce. Je však otázkou, nakolik jde o výroky korespondující s realitou a nakolik o pouhá zbožná přání či snahu vézt se na vlně odporu k dieselům ze strany některých zákazníků. Minimálně v Evropě se přitom zdá, že platí poslení zmíněná možnost, neboť nové turbodiesely se představují i nadále. Naposledy jsme tu měli třeba čtyřlitrový osmiválec od Audi, třílitrový šestiválec od BMW nebo dvoulitrový čtyřválec od Mercedesu.

Šéf značky Volvo Hakan Samuelsson má ovšem i navzdory všem těmto prezentacím pocit, že dieselům doopravdy odzvonilo a jejich místo zaberou plug-in hybridní jednotky. To se ve výsledku skutečně může stát, nicméně asi ne tak brzy, jak si šéf švédské automobilky myslí. Dle jeho slov, která padla u příležitosti odhalení nového konceptu XC40 osazeného 1,5litrovým hybridním tříválcem, by totiž k rošádě mělo dojít v průběhu příští dekády či v obdobném horizontu.

„Je to velmi atraktivní alternativa k dieselovému motoru,“ uvedl Samuelsson na adresu pohonné jednotky T5 Twin Engine. „Nabízí mnohem nižší emise CO2 (přesná míra zatím nebyla uvedena, počítá se ovšem s méně než 95 gramy na kilometr - pozn. red.), ale víceméně stejný výkon i točivý moment. Dle mého názoru se pak během příštích let dočkáme cenové rošády, kdy diesely budou dražší a hybridní systémy zamíří směrem dolů.“

Důvodem tohoto názoru má být fakt, že diesely budou v příštích letech vyžadovat stále větší regulaci emisí, kupříkladu pomocí roztoku močoviny AdBlue. Ten přitom nebude třeba doplňovat jednou za rok jako nyní, ale prý pokaždé, když budeme dotankovávat, což momentálně zní trochu děsivě a nepříliš realisticky. Je proto vskutku sporné, nakolik můžeme Samuelssonovým slovům věřitě.

Koneckonců, ani šéf Volva si svým tvrzením není až tak jistý. V rámci možného ukončení výroby dieselových motorů totiž dodává, že značka tak učiní pouze ve chvíli, kdy si to vyžádá trh. „Pokud zájem klesne na nulu, pak není třeba o věci dále diskutovat - nechme tedy rozhodnout budoucnost a zákazníky. My jsme flexibilní natolik, že na jedné lince můžeme vyrábět benzinové i dieselové motory.“


Volvo věští dieselům konec na celém světě, zase tak jisté si ale není - 1 - Volvo Hakan Samuelsson 01Volvo věští dieselům konec na celém světě, zase tak jisté si ale není - 2 - Volvo Hakan Samuelsson 02Volvo věští dieselům konec na celém světě, zase tak jisté si ale není - 3 - Volvo Hakan Samuelsson 03
Šéf Volva Hakan Samuelsson si myslí, že diesely budou během příští dekády nahrazeny plug-in hybridními jednotkami

Zdroj: Car and Driver

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.